|
|
| Giftige planter - hvad vil I gøre |
| Forfatter:  |
Elinor |
| Dato:  |
24-08-2001 08:58 |
|
Hej,
Nogle af mine venner har en pony og en hest opstaldet på et hestested. Der er folde og hestene kan gå på døgnfold, løsdrift etc. Der er grønt på markerne. I og for sig et udemærket sted.
For 1½ uge siden blev ponyen syg. Dyrlæge tilkaldt og det var en forgiftning. Ponyen havde spist giftige planter på marken. Vist nok Vild pastinak og skarentyde.....
Nå ponyen kommer på stald og bliver behandlet. Nu er der flere tilfælde af samme sygdom (hestene får udslet på mulen - ligner soleksem). 5 heste har udslet. (De kan ikke få eksem når solen ikke er fremme!)
Mine venner har snakket med stedets ejer om at lægge markerne om for at komme planterne til livs, men det vil de ikke for det er kun 2 år siden at markerne blev pløjet. Hvis der nu er mere ukrudt end græs vil hestene jo til foråret spise dem igen før menneskene har en mulighed for at fjerne dem, hvis de ellers kan kende forskel på grønt og grønt.....
Hvad gør man så?
Forslag modtages med kyshånd.
:-) Elinortest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Giftige planter - hvad vil I gøre |
Bente |
24-08-2001 09:05 |
|
Mon ikke man kan sprøjte for de giftige planter, og eventuel efterså græs, det er en billig løsning.
Bentetest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Majse |
24-08-2001 10:58 |
|
Ellers er der vist ikke andet at gøre end at i alle fra stalden må ud med klør fem og gå igang med at trække planterne op med rod.
En anden god ting er at få slået det hele med en grønthøster, og få tilført noget gødning - det skulle få græsset bedre betingelser for at gro.
Men det er nu engang sådan, at hvis græsmarkerne ikke bliver passet, ja så sker der sådan nogle ting. Græsmarker må ikke overbelastes. Græsmarker skal have gødning og endelig ukrudt skal fjernes. Sidstnævnte enten v.h.a sprøjtning, nedklipning eller opgravning.
Beklager at der ikke er nogen nemme løsninger - botset fra at få lagt hele græsmarken om.test
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Nu bliver jeg da helt bange, mine 2 muler har også fået et eller andet på tuden. Det er ligesom små fluestik. Deres mark er godtnok kolo-enorm, og der er stort set kun græs og kløver, dog alt mugligt underligt rundt ved hegnet.
Er der en der ved hvor på nettet man kan finde denne her oversigt med billeder over de planter som er giftige overfor heste?
Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet