Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bomløs sadle vilken?
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 13:09

Hej alle sammen,jeg er på udkig efter en bomløs sadle til min ung hoppe, da hun snart skal tilrides.Og alle de sadle mager jeg har snakket med synes jeg skal købe en bomløs sadle.

Så ville da lige høre om i kender nogen steder hvor man kan købe sådan en,ikke alt for dyrt.Da jeg skal have købt en anden sadle efter et halv-års tid.

-Tenna

Hej alle sammen :) Vis i kender et godt opstaldningssted tæt ved 9575(Terndrup) må i rigtig gerne lige skrive en privat besked?Da jeg søger en sted til min dejlig hest :D

-Tenna

0
0
Svar på denne tråd

uha ikke en bomløs! :)
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 13:38

hej Tenna:)

jeg ved godt at mange saddelmagere mener at bomløse sadler er gode men jeg har en grund til at mene at de ikke er og jeg vil godt dele den grund med dig: når du laver letridnig i en saddel med bom i ligger halvdelen af din vægt i hver stigebøjle og de fordeler vægten ud på hele bommen så din vægt er på så stor en del af hestens ryg som muligt, men hvis du der imod lægger vægt i stigebøjlerne på en bomløs ligger al vægten på et sted på hestens ryg og det er rigtig ubehageligt og kan ligefrem gøre ondt. du kan faktisk prøve det på dig selv ved først at tage et tyndt bånd og lad det stramme over din ryg og bagefter en stykke stof eller et meget bredt bånd og lad det stramme over din ryg og så se hvad det er mest behageligt:) jeg vil også lige sige at især med enn unghest er det vigtigt at sadlen er god og ikke strammer nogen steder da de er nemme at ødelægge ved forkert saddel.:)

håber du vil overveje det jeg har fortalt dig;D

mvh Pernille

PS. jeg er selv i gang med at ride to plage til og jeg foretrækker at gøre det uden saddel overhovedet ;)

heste lærer når man stopper... ikke når man bliver ved !

PS. keep it natural!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 13:46

Noomi putte-Mange tak skal du have,har været oppe at sidde på hende uden sadle eller noget.Det var hun ligeglad med.
Have nemlig tænkt mig et købe en spring sadle til hende :)

Men mange tak for det du skrev,det kan jeg godt se du har ret i.

-Tenna

Hej alle sammen :) Vis i kender et godt opstaldningssted tæt ved 9575(Terndrup) må i rigtig gerne lige skrive en privat besked?Da jeg søger en sted til min dejlig hest :D

-Tenna

0
0
Svar på denne tråd

Gode bomløse sadler
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 17:21
Moderne bomløse sadler har utroligt mange gode kvaliteter, at man ikke må ride letridning osv er en skrøne! Du kan læse alt om de forskellige sadler på barefoots hjemmeside samt på optimalsadels hjemmeside;-) Sadlerne kan i øvrigt, som med alle andre sadler, findes billigere brugte! Er selv utroligt glad for Barefoot Cherokee;-) Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Bomløs sadel.
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 18:25

Det er vel også bla. derfor det er så vigtigt med et trygfordelende underlag til en bomløs.

Du skal dog huske på at der ikke er vildt meget støtte til dig, i en bomløs. (Har jeg fået afvide.) Overvejer nemlig selv en bomløs til min hoppe på 3år som skal til at tilrides. Jeg venter dog nok med den bomløse til hun er ca. 4år og har nogle flere muskler. Jeg køber en springsadel med rigtig god støtte. Man ved jo aldrig om der kommer nogle buk de første gange. Og så er det jo også meget rat at have en springsadel når hun skal til at springe. Har ikke set nogle bomløse som jeg har lyst til at springe i.

Men når det er tror jeg at jeg vælger en bomløs westernsadel. Men jeg er nu også meget til hyggeskovture.

Vrinsk fra Lene

I love It´s My Blessing xx. Dygtig rytter søges.

Nybegynder pony søges til sød dreng på 5år, som meget gerne vil lære at ride. Mor er naturligvis 100% med og alt vil forgå ordenlig ...

0
0
Svar på denne tråd

bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 19:50

Nu er jeg hverken for eller imod bomløs.

Men...når nu du bliver advaret imod at bruge bomløs til unghest bliver jeg nød til at sige at det er meget værre at ride uden sadel. Der sidder du jo og trykker din bagdel et sted uden nogen form for trykfordeling!

Nej, lad du din sadel mager råde dig. De har trods alt en lang uddannelse bag sig og forhør evt din dyrlæge om råd.

Jeg ved at Teigar.dk og jo-po.dk sælger bomløs.

0
0
Svar på denne tråd

uvidenhed
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 20:03

Ja. Det er altså dejligt at folk vil deres hest det bedste. Og at man så har hørt at en bomløs der bliver trykket lagt på et lille sted-.

Men at man så kan sige i samme sætning at man rider uden sadel overhovedet????
Når man rider uden sadel, så sidder man DIREKTE på hestens rygsøjle-

Det er ubetydeligt MEGET hårdere for hesten.

Hvis man har en velredet og veltrænet ( veltrænet forstås en hest der har god muskulatur omkring sin rygsøjle) hest, kan man godt i korte perioder ride uden sadel.

Men en sadel er altså lavet for at beskytte hestens rygsøjle for rytterens vægt ;)

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 07:53

Hej Tenna T

Jeg har en Brugt Torsion sadel til salg 17 tommer, den har jeg selv brugt til min hoppe (har hende ikke mere). Det er en rigtig god saddel, som du også kan have glæde af sammen med en alm. saddel - den er dejlig til f.eks. skovture.

Min erfaring med bomløs saddel, er at man sidder ned over hesten, i stedet for ovenpå, musklerne i inderlår og schenkel bliver styrket, så man undgår at 'hænge' i stigbøjlerne. Sadlen er godt polstret så vægten bliver jævnt fordelt, og i tilridningsfacen former sadlen sig efter hestens tiltagende muskulatur i ryggen, så det ikke er nødvendig med sadelskift. Min saddel har været brugt til spring af lette forhindringer, men til seriøs springning, skal der en alm. springsadel til. Hvis du er interesseret kan jeg sende nogle billeder - den skal koste 5000,- + fragt (jeg bor på Sjælland)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider