|
|
| ´HJÆLP VIL IKK OPLEVE DET IGEN!! |
| Forfatter:  |
Nivi |
| Dato:  |
25-07-2004 22:10 |
|
Heiza!!!
jeg er en pige som lige har fået min første hest. det er en dv hoppe som er kåret i dsh og er utrolig sød i stalden og kan gøre alt med hende osv. da jeg fik hende lukkede vi hende ud på folden sammen med 3 andre heste mens de sidste 6 var lukket væk. det startede med at gå godt men pludselig løb hun igennem hegnet og viderede gennem 3 andre hegn hvor 2 af den var 2 m høje og så løb hun ellers bare ud på vejen og videre på grund af skræk. vi fandt hende heldivis igen mange km væk med store sår på alle fire ben og vi var alle bange for at hun skulle aflives. men da vi fik hende hjem igen var dyrlægen der med det samme og han ordnede benene og sagde at alt nok skulle gå. nu står hun på stald og vi renser sårende 2 gange om dagen. jeg har været ude og gå en tur med hende på gården og hun bliver hele tiden lige bag mig fordi hun er lidt nervøs. hun er simpelhen bange for de andre heste og nu prøver vi og sætte nogle af de andre heste ind ved siden af hende så hun kan vænne sig til dem. men vi er bange for at når vi når til at hun skal på fold første gang at hun laver det samme nummer og ikk er ligeså heldig næste gang så jeg ved ikk hvad vi skal gøre for vi vil alle beholde hende.. har du en god ide så skriv meget gerne til mig..
mange hilsner for heste ejeren nivi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| luk hende ud på en fold alene |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
25-07-2004 22:21 |
|
de første par ganeg, men hun skal kunne se de andre så hun ikke går i panik.
når hun igen er blevet rask kan i langsomt lukke en af gangen ind til hende så de langsomt vænner sig til henanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
vi plejer altid at præsentere nye heste for de andre eén ad gangen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe |
|
|
gjorde det samme da jeg lige havde købt hende. Hun løb igennem 2 lag hegn over til nogle andre heste.
Det vidste sig så at der ikke havde været strøm i hegnet. Det fik vi så ordnede plus vi bandt rød og hvid bånd op så vi var sikker på hun kunne se det.
Hun har ikke gjort det siden.
Håber det kommer til at gå godt næste gang i prøver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løb igennem hegnet |
|
|
Luk hende alene ud på folden i en uges tid, så hun kender folden og hegnet.
Sæt derefter FØRER hesten ind til hende og lad disse to gå sammen et par dage.
Luk derefter den nederst rangerende hest ind, sammen med din og førerhesten i et par dage.
Tag den næstøverst rangerende sammen med de andre tre et par dage og så en svag....
Ja du har vel forstået pointen.
Det er meget vigtigt at du giver det rigtig god tid, selvom det er besværligt.
Men husk hende og førerhesten alene i nogle dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig... |
|
|
jeg ville også foreslå noget a la limelights ide´. det gør vi også - altså lukker dem ind én ad gangen i løbet af nogle dage. men vi gør det at vi lukker en hest af samme type/temperament sammen først, for det er jo nok dem der bliver venner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet