Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

når sadlen mugner trods varme?
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 21:20

Jeg købte sidste år en ny sadel fra Fairfax. Den har siden jeg har fået det fået mug en del gange.. Den skal hænge i en lille uge så er der mug på den igen.. også selvom den hænger i opvarmet sadel (omkring 15 gader) rum hvor der ikke er andet der mugner.. hvordan får man den til at holde op med det?? Det er da møgtræls at man ikke kan komme af med det..

Jeg har forsøgt følgende:

At pudse den både med sadel sæbe og sadel fedt.

At pudse kun med fedt.

At pudse kun med sadel sæbe.

Der er intet vådt på eller omkring den når den kommer ind og den står i et stort rum så der er også masser af luft..

Nogen der har gode råd til hvordan man en gang for alle for det stoppet.. Det er de samme steder på den at den mugner hver gang..

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

luftfugtighed
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 21:39

Kig på luftfugtigheden. Normal bliver luften mere tør, når der kommer varme på. Men det er ikke sikkert det er tørt nok hos dig. Men tør luft er noget af det værste for læder, så hellere lidt mug at tørre af.

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

jeg er faktisk
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 21:41

mere bekymret for at der er for tørt.. ! men det vil jeg da lige prøve.. hvordan måler man det??

udover det brude det andet læder så ikke også blive muggent?? hvis det var fugtigheden den var gal med??

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Lædersæbe
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 21:55

Jeg vil anbefale dig, at bruge denne lædersæbe, som indeholder et eller andet, som gør at læderet ikke mugner:

www.equidan.dk/DK/Produkter/ Produkter%20k%c3%b8bes%20i%20butik/ Produkter%20til%20heste/ Pleje%20af%20udstyr/EquiFix%203 (x30x)Phase%20m(x4x) %20svampebeskyttelse.aspx

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 21:58

Det hedder vist et hygrometer? Vi har et herhjemme.

Men du kan altid tage en drybag ud til sadlen, den suger selv, hvis der er for fugtigt. Er der ikke fugtigt, suger den IKKE.

Bruger du træpiller, er der nogen, der lægger nogle i en nylonstrømpe og lader det suge.

Dog ville jeg gætte på, du skal droppe fedtet. Fedt kræver at sadlen er HELT tør først, dvs. hvis du bruger sadelsæbe først, skal du faktisk lade det tørre et døgn.

Bruger du fedt, holder du på fugten, jeg bruger ikke selv fedt på sadlen mere, efter jeg læste en sadelmager der ikke anbefalede det. Evt. brug blue hors læder dressing, det giver ikke så meget barriere, synes jeg.

"Brug ikke sporerne på en villig hest"

0
0
Svar på denne tråd

nemlig...........
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 22:37

nemlig et ... meter. Har du en vejrstation eller ex. et ur/barometer med indbygget? Ellers kender du sikkert en der har. Har selv et vægur med indbygget hy. ..meter og temperatur. Praktisk i stalden.Ellers er det snart jul .

Men ville også prøve ovenstående råd. Lyder sandsynligt.

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Fjern muggen
Forfatter: 
Dato:  25-12-2011 20:50

Mit forslaget, at du først tager sadlen med hjem så den kan blive tør - ikke udtørret. Køb Rodalon indendørs, det dræber bakterierne. Vrid en klud i Rodalon og tør hele sadlen af, navnlig de steder den hele tiden mugner. Undersøg evt. om der sidder noget snavs du først skal tage væk.

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider