Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hingstetænder - ud eller ej?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 15:01

Hej HN'er

 

Har aldrig tidligere haft en hest med hingstetænder, men har nu opdaget at min miniaturevallak på 4 år har fået dem.

 

Han har været trænet i lange liner, været spændt for 4 hjulet vogn 4 gange i foråret og skal nu lære at gå for sulky.

 

Han har intet lavet der krævede bid i munden siden foråret, men da han den anden dag skulle have bid i munden, og jeg opdage hingstetænderne, reagerede han meget anderledes på biddet.

Han er normalt meget blød i munden, tager pænt imod biddet og reagerer generelt ikke på det, selvom der kan gå længere tid imellem.

Han er nu generelt irriteret over biddet, går imod det og trækker i mig.

 

Hvad er jeres erfaringer med hingstetænder?

Skal de ud eller blive??


"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstetænder
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 15:46

Hej,

 

Hvis hingstetænderne stadig vokser ud (og det kan tage nogen tid, før de er færdige med det), så er gummerne virkelig ømme (se bare på spædbørn, der får tænder), og så er det ømheden, han reagerer på. Mit råd vil være at lade hesten stå, til den igen vil acceptere biddet, eller finde andre måder at træne på. Så snart tænderne er færdigudvokset plejer der ikke at være problemer med dem, men du skal selvfølgelig sikre dig, at der er plads nok til biddet, så det ikke kan slå mod hverken hingstetænderne eller kindtænderne...

 

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingstetænder
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 16:01

Tak for svar1

 

Havde slet ikke i tankerne at de stadig kan vokse.

De ser ud til at have samme højde som hans fortænder. I hvert fald i undermunden. Overmunden har jeg ikke kunnet se ordentligt..


"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

0
0
Svar på denne tråd
 
 få en tandlæge
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 16:17

forbi ellers, for vedkommende vil hurtigt kunne se om de er til gene i forhold til biddet eller om det 'bare'er ømhed din reagerer på.

 

Ulve tænder skal oftest fjernes, men det er ikke altid nødvendigt med hingste tænder.

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstetænder
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 10:53

Kevin skal tjekkes af dyrlæge i dag, så får vi svar på hvad der skal ske

 

Hørte en "skræk" historie i går ang. hingstetænder, godtnok ved en hoppe. Den fik hingstetænder som 5 års og panikkede fuldstændig ved biddet, jo mere de kom frem, og endte med at få fri for biddet indtil tænderne var vokset ud. Det tog ca ½ år og så måtte ejer starte forfra med at gøre hesten tryg ved biddet..

 

Så tog jeg knoglen og ringede til dyrlægen..


"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  22-12-2011 10:42

Min vallak på 8år, har også hingstetænder, mener han fik dem som 3-4års :)

Han var øm da de kom, men har siden ikke haft gener af dem..


Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk

- Fjordhesten kan og vil!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider