Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Prøver igen - Gaffelbånd + bøjesene
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 17:09

Hej!

Jeg prøver lige igen, med en ny tråd.. :)

Er der nogen der har erfaringer med skade på Gaffelbåndet + bøjesenen i et forben, ved selve hæftningen, hvor de to går fra hinanden???

Hører gerne positivt, som negativt med denne skade..

¤ Eva og Rødhøj's Chapman

Udstyr til salg, se mine annoncer ;)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 20:34

Er der slet ikke nogen der har erfringer, gode som dårlige, med sådan én skade???

0
0
Svar på denne tråd

Præcis...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 22:01

Eva, hvor præcis sidder skaden? Jeg er lidt forvirret, for så vidt jeg husker fra dine billeder i tidligere tråd, så sidder "bulen" midt på bagpå piben?? Og gaffelbåndstilhæftninger sidder nemlig ikke der?

Min hest (Indian Mayboy, se ham på min profil) havde store problemer med indvendige gaffelbåndsgrens tilhæfning på kodesenebenet og en kodesenebensbetændelse som følge deraf....Men hans skade viste på intet tidspunkt hævelse, varme eller ømhed...kun meget kraftig halthed.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 22:21

Hej. Det lyder ikke som om, at det går ret meget bedre hos jer endnu

Jeg har haft en treårs, som fik problem med hæftningen af udvendige bøjesene på et forben. Skaden kom som toårs; Ingen hævelse, varme eller lign, men kraftig halthed. Skaden blev både dokumenteret med røntgen og scanning. Min dyrlæge var ikke optisistisk, da han sagde, at tilhæftningsskader har svært ved at hele så godt op, at hesten kan holde til andet end avl og skovtur bagefter. Og jo yngre hest, jo bedre odds.

Men status her var, at jeg aflivede den som treårs, da den ikke blev rengående, trods 10 måneder hvor den bare gik på fold, og med specialbeslag

SÆLGES BILLIGT:

3 års tilredet hoppe med rødt pas, 168 cm.

1 års højtstillet velgående rød hoppe med rødt pas

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 12:09

KA

Kan godt forstå at du er forvirret, det er jeg også selv..

Kan ikke rigtig finde hoved og hale i det hele, efterhånden...

Men jo, hævelsen sidder dér bagtil, og er der endnu. Den er der nu konstant, dog ikke så stor når bandagerne tages af, men når de har været taget af de der ca.5 min. kommer hævelsen helt retur.

Jeg kan se på min seddel jeg fik, sammen med hans smertestillende, og den sprøjte han fik, står der under diagnose Bøjesene.

Så jeg er lidt forvirret nu, skal ind og hente mere smertestillende imorgen hos min dyrlæge.

Håber jeg kan få en snak med ham der..

Er ked af at læse, at din hest havde, har sådan en skade.. :(

Hvad er der sket med ham? Er han aflivet, eller? :(

Flicka

Nej, det går pt. ikke bedre :(

Er spændt på at vise hvad hans scanning viser i januar..

Er ked af at høre, med din hest.. At det gik sådan :(

Piv.. Håber ikke det går sådan med min, men det kunne godt tyde på det.....

0
0
Svar på denne tråd

seneskade
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 13:13

Hej

Min Unette har "kun" haft skaderne hver for sig, altså en gang bøjesene anden gang gaffelbåndet.

Hun har i alt haft 3 seneskader.

Den sidste var hvor gaffelbåndet havde delvist løsnet sig der hvor det fæster øverst på benet.

Min dyrlæge, som har fulgt hende i alle 3 seneskader, sagde at den sidste var den værste. Primært pga. dén havde løsnet sig. Han sagde det har svært ved at vokse ordentligt på igen, og derfor klare en belastning, som det meste ridning vil give.

Unette blev erklæret uanvendelig, men jeg har hende gående endnu. Som skovturs/hygge/følhest kan hun sagtens gå uden problemer. 6 mdr efter skaden opstod, var hun igen haltfri (og hævelsen var væk) tiltrods for hun har gået på fold som normalt, er blevet skridtet i ny og næ og var blev ifolet (naturlig bedækning).

Hun faldt på is sidste vinter som har givet hende større problemer, muligvis (slid)gigt i bagparten/bækkenet. Hun har som følge af dette nogle dårlige dage hvor hun ikke er godt gående på bagbenene og derved belaster forparten yderligere. Først de sidste 2 uger har det virket til at give hende problemer på forbenene, men tror dette hænger sammen med kulde og vind.

Pga hendes (slid)gigt er hendes udsigter desværre ikke gode. Hun har termin d. 15/4 og bliver måske himmelhest når det kommende føl bliver fravænnet

Jeg ønsker ikke for min hest at hun skal døje mere end højst nødvendigt, hverken med for- eller bagben, derfor denne beslutning.

Denne vinter har vi sat "alle sejl" for at gøre det så godt for hende som muligt.

Håber det går din hest bedre!

"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

0
0
Svar på denne tråd

historie
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 17:17

Marie

Tak for din historie!

Håber din hoppe klarer vinteren over, og får sig et fint føl..

Jeg kan godt forstå, at du har taget beslutningen derefter, at hun får fred, så hun ikke skal igennem endnu en vinter, og imens hun stadig kan.. og det stadig er værdigt for hende.. Tager hatten af for din beslutning..

Jeg ved også, at hvis min hest, Chapper ikke bliver gående igen, så skal han herfra, selvom det bliver ausindigt svært!! Det bliver verdens hårdeste beslutning.. Kan godt tage beslutningen, men det bliver nok først når hesten og jeg står i dét, at det går op for mig..

HVIS det går den vej, så skal jeg ikke have hest igen, så er det slut.. Der er så mange ting jeg har måtte undvære, men har tilgengæld fået SÅ mange andre ting, fra Chapper.. Det kan jo ikke samlignes, men alligevel... Der er mange ting jeg ikke kan, rent økonomisk..

Jeg er også lige begyndt på kaniner, racekaniner, så dette bliver nok min næste passion, min hobby fuldendt...

MEN MEN MEN, det er kun tanker.. Vil for alt i verden gerne have min hest, mange år endnu - som ridehest

0
0
Svar på denne tråd

Seneskade..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 19:03

Bulen midt på den store dybe bøjesene bag på pibestykket er ikke en tilhæfningsskade. Hvis der er tale om den dybe bøjesene, så er min tanke, at det er en klapsene, din hest har. Gaffelbåndstilhæftninger sidder helt andre steder. Hos min hest sad skade under indvendige kodeseneben. Der var der absolut ingen hævelse, ingen varme elelr ømhed. Han var bare HALT!

Min hest havde problemer omkring den indvendige gren af gaffelbåndets tilhætfning omkring kodesenenbenet. Altså en slags betændelsestilstand præcis der, hvor senen hæfter fast på knoglen. Tilhæftningskader er grumme og de er meget svære at få til at hele op 100%. Min hest blev voldsom halt i juli 2010, undersøgt og diagnosticeret, stod 6 måneder, skridtede 2 månede rpå fast underlag, og kun 3 uger inde i et meget forsigtigt genoptræningsforløb (travede kun få minutter), blev hesten meget halt igen. Nye undersøgelser viste slemme forværringer, og der var ikke andre løsninger, som var fair og rimeligt for hesten, end at aflive den...Det var ganske forfærdeligt Hesten var meget speciel for mig, havde et helt særligt klogt og kærligt sind, og ikke mindst lillebror til min elskede hvide stjerne....Men han var halt uden udsigt til at blive rengående og kun 6 år gammel. Han havde ondt, og det var ikke et liv for ham at leve. Beslutningen var derfor "let" for den var så åbenlys, men det gjorde SÅ ondt i mit hjerte ... Han åndede ud i mine arme d 12. april i år på Ansager dyrehospital...Jeg savner ham stadig utrolig meget ...min smukke kærlige bambibjørn.

Men sådan er det - det er en del af det ansvar, vi påtager os, når vi køber en hest eller et andet dyr. Der er en pris for alle glæderne. Det gør ondt, og sådan skal det være, for det viser bare, hvor meget hesten har betydet. Jeg husker altid på, at det ikke er synd for dyret at være dødt...det er kun synd for mig, fordi jeg savner det.....

0
0
Svar på denne tråd

klapsene
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 20:25

KA

Øv, hvor fik jeg helt tårer i øjnene af din fortælling

Det skinner bare SÅ meget ud af din tekst, hvor meget din hest betød for dig...

Mit forhold til min lille Chapper, kan ikke beskrives med ord, det skal opleves, han følger mig overalt, han stoler 100% på mig..

Det er SÅ fantastisk, at have sådan et forhold, til en hest..

Det er SÅ specielt..

Dét er også én af grundene til, at jeg ikke vil have hest igen, hvis Chapper skal herfra..

Men mht. det du siger.. Så bliver jeg da noget urolig...

Godt jeg skal snakke med min dyrlæge imorgen, hvis han er inde på dyrehospitalet når jeg skal hente mere smertestillende, ellers må jeg fange ham på mobilen, det nummer har jeg

- Men udfra hvad du skriver, så kunne det godt tyde på en klapsene? Min dyrlæge har bare ikke nævnt ordet?

Der er ihvertfald stadig bulen ud, der bagtil på piben.. Buler lige ud, går nedad, og ind til piben igen..

Jeg ligger lige et billede herind, som er taget i fredags..

Jeg krydser vitterligt ALT hvad jeg har, for at min hest bliver klar igen... Men føler snart, at jeg ikke kan gøre mere..

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 20:38

Kan ikke lige huske hvor mange billeder man må sætte ind, men her er 3 billeder..

Forbenet d.1 december, inden hans scanning d.5 december..

De næste to billeder er taget d.16 december..

(Dyrlægen har set billederne)

Rigtig god jul, og godt nytår til jer alle..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 22:11

Uden at være dyrlæge, så kan jeg ikke forestille mig, at det er en tilhæftningsskade Chapman har fået, da det som regel ikke giver hævelser, kun haltheder. Og det kan så diskuteres om det er godt eller skidt, at det sandsynligvis ikke er en tilhæftningssakde din kære hyp har

For så skal I igen på jagt efter en diagnose, og det er jo ikke ligefrem det nemmeste med vores heste

SÆLGES BILLIGT:

3 års tilredet hoppe med rødt pas, 168 cm.

1 års højtstillet velgående rød hoppe med rødt pas

0
0
Svar på denne tråd

skade..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 22:17

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro :(

Håber bare min hest bliver klar igen...

Aner ikke om det er en tilhæftningsskade, eller om det måske er en klapsene, eller noget helt tredje??

Det eneste jeg ved er, at han har ondt hvis ikke han får smertestillende.. :(

0
0
Svar på denne tråd

Eva.,..
Forfatter: 
Dato:  21-12-2011 02:27

JA, jeg holdte utrolig meget af mn smukke brune Grunk Han er lillebror til min hvide hest, som har været mit kæreste eje og trofaste følgesvend de sidste 13 år!! Jeg fik Grunk som 5 års - helt urørt og vild. Han var meget bange og stejlede og løb vildt afsted bare han skulle trækkes få meter væk fra sin boks. I løbet af de 14 måneder jeg havde ham, forvandlede han sig til en rolig, afbalanceret og helt ekstrem kærlig hest. Han fik tillid til mig og til sin verden og viste der, hvad han virkelig indeholdte og, at det jeg så i hans øjne hos avler var sandt. Han var altid venlig og glad - jeg så ham aldrig nogensinde lægge ørere...ikke af noget menneske, ikke af nogen hest, nogensinde! Han var en meget speciel og klog hest. Jeg savner hans rolige øjne og hans sorte mule og hans egen stilfærdige måde at hilse velkommen på, når han så mig i stalden...han var så smuk....Nu er han en stjerne på himlen, som jeg kigger på når, natten er klar, og som jeg mindes og håber det bedste for....

Tak for opdaterede billeder...uha, synes altså godt det ku ligne en klapsene...se lige her:

www.netdyredoktor.dk/sw9577.asp

Der er ikke noget, der "tilhæfter", der hvor bulen sidder...så jeg tvivler stærkt på, at der er tale om en tilhæftningsskade.

0
0
Svar på denne tråd

Eva igen...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2011 02:52

Nu ved jeg ikke, hvor "stiv" du er i det engelske sprog ? men der er meget god viden at hente fra udlandet. Da min hvide stjerne brækkede sit kodeseneben og skulle opereres og da Grunk fik sine tilhæftningsskader/ kodesenebensbetændese, fandt jeg ikke, hvad jeg søgte af viden på danske sider på internettet. Jeg gik via min universitets log in ind på de udenlandske vidensdatabaser og fandt, hvad jeg søgte...i rigelige mængder endda. Måske skulle du prøve at søge lidt i det uden landske?? Den overfladiske bøjesene, som er den der rammes ved en "klapsene", hedder på engelsk "superficial digital flexor tendon". Prøv at google...så skal du bare se. Der er fx denne artikel med beskrivelse og billeder. Se den røde hest ca midt på siden - synes det ligner Chappers lidt....

www.vetmed.ucdavis.edu/vmth/ large_animal/ultrasound/ lausbroch.cfm

Eller denne...Også billed af en klapsene på ve forben :

hoofcare.blogspot.com/2010/10/ racehorse-performance-not- significantly.html

Der er MASER af udenlandsk materiale, hvis man ellers kan forstå det skidt ...

0
0
Svar på denne tråd

skade.........
Forfatter: 
Dato:  21-12-2011 06:45

Jeg kender lidt til både gaffelbåndsskader og bøjesene skader både gennem mit arbejde men også privat har jeg en meget meget uheldig hoppe.

det jeg lige umiddelbart tænker når jeg ser dine billeder er: hævelsen kontra tidsfaktoren.

du har taget billeder både 1 dec og 16 dec og jeg kan kun se at hævelsen er blevet værre, du må rette mig hvis jeg har fejl for det er svært at se så meget på billeder.

samtidig har jeg forstået at din hest er på smertestillende, hvor lang tid har den været det?

Hvordan behandler i ellers hesten, altså udover at give smertestillende

Umiddelbart vil jeg anbefale aflastnings fold,intet krybbefoder, masser af stråfoder, godt med vitaminer og mineraler samt urter til at fremme helingsprocessen.

og så det aller vigtigeste, nemlig tid til at hele inden genoptræning.

jette

Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd

klapsene
Forfatter: 
Dato:  21-12-2011 07:25
Tusinde tak for din tid, ka..
Det betyder rigtig meget..
Dog bliver jeg efter at have læst, og set billeder mere sikker på klapsene,
Muligvis samtidig med tilslutningen????
Det håber jeg da ikke.... :'(

Jo, bulen på hans ben er blevet værre.... :'(
Det et dét der bekymre mig, så meget som det gør...... :'( :'( :'(

Chapper fik noget til at tage betædelsen d.5 dec. Da vi var til scanning, fik 10 dage på
Smertestillende, dette var tydeligvis ikke nok.. Han har fået fra dagen efter lige siden..
Han et dækket fuldstændig ind med vitamin og mineraler, han får alt den wrap og hø han kan spiser..
Han må ik være sulten, når der hver morgen stadig er hø og en smule wrap tilbage... :-)
Han får det i net, da han ellers bare sviner med det, han står på en god tyk træpillebund..
Er ude og gå 10 min. Hver dag på asfalt for hånd....

Dette er skrevet fra mobil, undskylder stavefejl, og hvis svare der mangler...

Mvh.

Eva og Rødhøj's Chapman

0
0
Svar på denne tråd

højgård
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 13:05

Efter flere har haft sagt, at jeg skal køre til Højgård, og sagt så sent som igår, blev jeg nødt til at ringe her til morgen, blot for at tale med dem derinde fra, og høre hvad de havde at sige til det hele.. Foruroligende nok, villde de se Chapper omgående!!!

Så Chapper køres derind imorgen..

- Chapper's hævelse er kun blevet værre, til idag..

Han har ikke fået smertestillende siden d.27 om formiddagen..

Hævelsen fylder nu næsten hele piben bagtil, og buer godt ud af :(

Jeg krydser fingre for han kan blive klar igen.......

Mvh.

Eva og Rødhøj's Chapman

0
0
Svar på denne tråd

skade på bøjesene
Forfatter: 
Dato:  30-12-2011 06:37

Jeg har også en hest som har haft en skade på bøjesenen. Skulle i første omgang også stå i en uge for at se om hævelsen forsvandt. Ingen ændring da ugen var omme :( snakkede med dyrlægen igen og vi blev enige om at prøve at sætte den i spa behandling. Efter 6 gange i spaen var hævelsen stort set væk. I dag er hævelsen helt væk og hesten er i trænig igen.

0
0
Svar på denne tråd

din smed
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 20:36

Det kunne for mig godt se ud som om at din hest har ramt sig selv med en baghov lige hen over senen.

Jeg ville virkelig få tjekket din hests beskæring, den er skåret meget stejlt, med meget lange dragter, og sko der er ALT for små, de går slet ikke langt nok bagud til at kunne understøtte dens dragt, og genrelt syntes jeg bare den er ret langtået...

Det var virkelig noget jeg ville få tjekket op på, ligemeget hvad dyrlægen end måtte sige om dens seneskade...

For den beskæring giver den, efter min mening slet ikke nok bæreflade...

Held og lykke med det.

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre

"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
0
Svar på denne tråd

Solskin herfra
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 22:17

Min hoppe reddede sig også i efteråret 2005 en klassisk klapsene på det ene forben efter et komplet udramatisk styrt (hare i hovedet = 1 skridt til siden i skridt = splat!)

Hendes skade var helt lig Chapmans - og dyrlægen ordinerede boksro + optrapning til 3x15 min skridt på asfalt. Senen var MEGET flosset - men hang dog heldigvis sammen. Hun var ikke på smertestillende da hun så ville "kamme" for meget af over at skulle stå inde.

Hun blev ifolet og gik også på sommergræs hos den dyrlæge der ifolede hende, men skaden brød op igen for 3. gang.

Dyrlægen ordinerede samme omgang igen igen - og igen brød skaden op da hun skulle fra sygefold til alm. fold

Da hun var klar til at komme på sygefold (igen!) blev hun trukket hjem til mig selv og kom i løsdrift. Så måtte det briste eller bære! Det var IKKE med dyrlægens velsignelse - men hans behandling havde jo heller ikke haft den vilde effekt såååå....

Så hun kom hjem i løsdrift, og fik en sygefold med fliser og stabilgrus at gå på:

Her gik hun fra sammen med sit føl fra oktober 2007 til april 2008 hvor hun blev smidt på almindelig fold.

Det hjalp!!! Jeg har ikke set hverken hævelse eller ømhed siden vinteren 2007!

Hun blev i perioden smurt med Traumeel hvis der var optræk til hævelse eller hun havde været "aktiv"...og det skal bestemt ikke udelukkes at det var med til at hele hendes sene så fint!

Nu skriver vi 2012, og hun har til dato ALDRIG haft mén af skaden og fungere fuldstændigt normalt - der ville i princippet intet være til hinder for at hun skulle være ridehest igen.

SÅ - det KAN lade sig gøre at hele disse seneskader op i rigtig mange tilfælde - men det tager tid, og kræver måske at man tænker lidt ud af boksen.

Faxa på fold sidste vinter - og det er IKKE et særsyn at hun tager sådan en tur!

Held og lykke med det!

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Trine...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 22:37

Sikke nogle fine forhold!! Jeg er vild med løsdriften/sygefolden Havde jeg sådan en hjemme hos mig, så gik mine heste der altid

Dejligt, at Faxa er frisk igen...

0
0
Svar på denne tråd

Ændret
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 22:45

Stalden har ændret sig en anelse siden - men fungere stadig som løsdrift, det passer både mig og hestene sååå fint

Og indefra ser det således ud:

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider