Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

er Enghø godt hestefoder?
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 14:10

Hej HN! :)

ja, det er måske nok et underligt spørgsmål, men har aldrig skullet købe hø/wrap selv før, og da jeg skal til et nyt opstaldningssted hvor man selv skal sørge for strå og foder, er jeg selvfølgelig ved at finde en der kan sælge mig noget godt!

jeg ringede så til en, og han sagde at han havde noget høj kvalitets Enghø til heste. i minibig baller på 300 kg.

Er Enghø så godt hestefoder ifht. alm. hø og wrap?:) Er der forskel på tildelingen af enghø og alm. hø, ligesom der feks. er med wrap og hø, for at få nok FE? :)

og hvor meget Enghø ville i så tildele en stor DV hoppe i perfekt huld, her vinteren over? :) Vil lige sige, at jeg ikke vil give under 10 kg, da jeg vil være sikker på hun har til hele natten osv. :)

håber på nogle gode brugbare svar :)

vh anette

0
0
Svar på denne tråd

det er svært...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 14:22

for nogle sælger enghø eller økologisk hø af "fineste" kvalitet - desværre er det ofte bare et skalkeskjul for at marken ikke bliver gødet (ofte er det ikke tilladt at sprøjte en eng og slet ikke en økologisk..) med hvad der nu medfølger af ikke ønskede planter i høet, også de giftige!

Når det er sagt er der også visse dygtige landmænd der kan lave rigtig godt enghø!

Jeg vil aldrig købe hø som jeg ikke selv har set, rørt og duftet til - specielt ikke i år hvor vejret har været rigtig dåligt hø-vejr! selv velbjerget hø har taget fugt fra luften i løbet af den kolde fugtige sommer. så ud og se og snus til sagerne!

Jeg ville give en hest som din mellem 12 og 15 kg om dagen.

Kristina

Yndigt pony hoppeføl sælges, forventet udvokset stor etter pony. Broget, men meget speciel... se hende på min præsentation Frühling!

0
0
Svar på denne tråd

ordenligt
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 14:33

ja self. skal det være ordenligt.. vil bestemt da også ud og se det først, og tage en lidt mere kyndig person med som ekstra hjælp :)

ville også bare lige høre om hvor godt enghø det er :)

0
0
Svar på denne tråd

Så hellere en fugtmåler...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 21:18

Den fortæller dig med det samme om høet er tørt nok og dermed at det ikke er brændt sammen eller støver når du åbner det.

Vandindholdet skal være under 15 % for at høet er lagerstabilt. Op til 20 % kan gå hvis det er småballer der ikke er presset for hårdt og har fået luft under lagring.

I år findes der meget lidt hø der kan opfylde nogen af disse kriterier, så der er al mulig grund til at se sig godt for!

Enghø er ofte tyndere og kortere i strået, fordi det ikke gødes. Det tørrer derfor også hurtigere end alm. sletgræs, hvilket jo er en firdel, når vejret er ustadigt. Ulempen er dog som en anden skriver at risikoen for giftige planter, navnlig engbrandbæger, er ret stor, da enggræs normalt ikke sprøjtes. Jeg selv ville ikke turde købe det, medmindre det var sprøjtet.

0
0
Svar på denne tråd

Om det er fint og..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 21:39

kortere afhænger nu af græssorten og slættidspunkt.. Ikke om det har fået gødning eller ej..

Vi dyrker græs i enge til hø, og vi sprøjter ikke.. Men vi gennemgår markerne flere gange så vi er sikre på at der ingen giftige planter er.. Vi benytter aldrig fugtmåler og nu har vi trods alt lavet hø til mine heste i ti år og aldrig smidt andet end et par baller ud pm året..

Syntes det er meget generaliserne at sige at alt der ikke er sprøjtet er giftigt..

Djensen, nu har jeg set dig svare i flere tråde og helt ærlig, så kommer du indimellem med råd og vejledning, der er forkerte.. Og du elsker åbenbart at sprøjte kemi på de danske marker.. Du er jo være end så mange danske landmænd..

Vi har mange kunder der formår at holde deres græsmarker rigtig pæne uden kemi og gødning.. Og ja, det er noget jeg ved noget om.. Er til daglig planteavlskonsulent ved et rådgivningsfirma..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

kender i ham evt?
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 21:47

ja, måske kender i ham, hvis nogle af jer er fra Nordjylland? Gert Hjul Christensen?

Han lød til at det var noget han havde gjort i mange år, spurgte dog ikke videre ind, aftalte bare at jeg kunne ringe når jeg manglede igen (har 500kg rigtig godt hø som skal bruges først).

Så i vil mene at jeg godt kan købe det, så længe kvaliteten er god? :) Har ikke råd til at gå ud og smide 2000 kr til en fugtmåler, når jeg kun skal købe en balle eller 2 ad gangen. hvis de er dårlige kan han få dem smidt lige i hovedet igen ;)

0
0
Svar på denne tråd

Nope.. Kender ham..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 21:59

ikke..

Jeg ville kun købe det hvis jeg kunne se det først..

Der ville jeg se på kvaliteten, er det fin strået eller noget stiv strået noget.? Dufter det godt.? Ser det okay ud.? Tag stikprøver rundt omkring i stakken og tag det så mellem hænderne og vrid det som en karklud, føles det koldt er det fugtigt.. Dette tror jeg dog ikke er tilfældet nu, for så ville det være brændt sammen nu..

Aftal med ham at du kan tilbagelevere evt. dårlige baller eller får dem byttet.. Husk at få det på skrift..

Held og lykke med købet..

0
0
Svar på denne tråd

som skrevet
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 22:22

længere oppe, så vil jeg også ud og se det først, og undersøge om det er ordenligt, sammen med en der er dygtig på det område :)

og tak :)

0
0
Svar på denne tråd

enghø ...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 14:31

vi laver også kun enghø, på den ene mark bliver det altid fint og på den anden groft.

Som Annemette, så sprøjter vi heller ikke, men går markerne igennem, især lige inden der bliver slået til hø.

Kvaliteten er svingende, og derved også mængden man skal tildele (mine får dog altid ad lib)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Planteavlskonsulent?
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 17:04

...Så laver vi nok næsten det samme - dog næppe det samme sted .

Jeg er bestemt ikke tilhænger af unødig sprøjtning, men synes omvendt også at man skal kende risikoen ved ikke at sprøjte - især når der er tale om hø el. wrap. Vores nabo mistede sidste år sin sølvmedaljehoppe en måned før foling pga. brandbægerforgifting fra enghø. Han venter stadig på at hans erstatningskrav mod sælgeren kommer for retten - lang og træls sag, som kunne være undgået.

0
0
Svar på denne tråd

enghø..
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 10:21

jeg enghø kan være fuld af ukrudt og uønskede planter..

jeg har i 6 år lavet hø fra enge.. dn eng vi plejer at tage slet fra leverer hvert år det fineste hø (hvis vejret er med os) uden ret meget ukrudt, men dog slås vi lidt med siv.. denne eng var i tidligere tider utroligt meget plejet at landmanden og den virker meget stabil og tilses årligt, vi har endnu ikke fundet en gul blomst.. om det skyldes fordi brandbægeren ikke findes ude i mosen ved jeg ikke...

de sidste 2 år har jeg så fået endnu en eng .. dette er en tidligere brakmark.. og den bliver da bedre og bedre, men her slås vi med lyssiv (møgplante)der ikke er giftig og hesten sorterer dem blot fra..

så enghø kan være af varieret kvalitet.. når det så er sagt..

så vil jeg vove at påstå at enghø er noget af det bedste at give, fordi enge er mere våde og dermed er det en anden græsart der gror der.. de vådtolerante enge er GENERELT med lavere fruktanindhold og dermed vil være god til fede heste og tidligere forfangne heste... enge omlægges som regel heller ikke og derved også ældre græs...

så ja tag ud og se høet, så får du en ide om det er værd at købe..

0
0
Svar på denne tråd

"Enghø"?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 18:20

Undskyld at jeg bruger tråden til at få opklaret noget, der har undret mig så småt i lang tid:

Mener alle det samme med "enghø"? Hvad forventer man sig når man hører den betegnelse?

Er der almindelig enighed om, at det er en mark med permanent græs, som ikke gødes eller sprøjtes, eller er det bare hø høstet fra en lavtliggende mark, som eventuelt er fugtig en del af året?

Skal græsset være "oprindeligt", altså ikke sået?

Ned mod åen har jeg en mark, som jeg til daglig omtaler som "engen", men den dyrkes på samme måde som resten af jorden, med en lav mængde NKP og ingen sprøjtning, og det wrap, der høstes fra den er ikke væsentligt anderledes end resten, jo måske lidt grovere, fordi strandsvingel og timote fra græsblandingen nok dominerer mere her. Der er også urter i blandingen, og så ville det jo være tosset at sprøjte.

0
0
Svar på denne tråd

Altså vores eng..
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 20:49

er en rigtig eng.. Den ligger lavt og der kan ikke dyrkes andet end græs til hø.. Der må ikke gødes og der må ikke sprøjtes..

Jeg syntes det er rigtig godt det vi får udad det.. Fordi det ikke mangler vand, så selvom det bliver lidt sent som i år, så er det ikke bare ene stive strå..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider