|
|
| Diarre, som en ko :s |
|
|
Heej søde mennesker. Min ene pony hun har virkelig dårlig mave, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal, jeg har stadig ikke kunne få en boks til hende, så jeg kan styre hende græs, hø indtag bedre, og jeg fodre med müsli, hvidløg og salt og så har hun saltsten. Og af og til får hun lidt mash fra Eggersman, og det er ikke i forbindelse med mash hun får dårlig mave det er bare generelt hun har fået det i et stykke tid. Hun skider ligesom en ko gør. Det er meget klamt og ildelugtende, og kan slet ikke forestille mig hvor ondt hun mon har i maven. Nogen med nogen ideer, eller grufulde ideer om hvor skidt det kan være at hun har så tynd mave?
Hilsen Maja Revsgaard Unghest sælges. Freja er 3½år, tilredet, sød på fold&stald, kommer når man kalder/fløjter hoppe, fjordhest sporty model, med grønt hestepas, grime & ny trense medfølger. Lejebolig søges. Ungt rolig ikke-ryger par, og pt. 3 katte & 2 ponyer, søger lejebolig gerne i landejendom. Maks 5000kr ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
Så ring dog til dyrlægen, hvis du mener den har ondt, så er det da bedste. Dårlig mave han være mange ting - Orm - Alderdomsbetinget - Mavesår (meget udbredt) - Leukemi - det døde min dressur hest af - og ca 1000 andre ting Så ring til en dyrlæge, få den evt. undersøgt med kamera med gennem maven for at udelukke alvorlige lidelser, eller få startet en behandling, de fleste kan kurreres hvis de tages i opløbet. Og spare både hest og ejer for et langt og opslidende forløb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjbækjbgæiub |
|
|
Altså det er da meget normalt at man har ondt i maven, når man har tyndskid, så det er da ikke noget at sætte himmel og hav i bevægelse for! Gør vi da heller ikke hvis vi selv har dårlig mave. Hun ser ikke ud som om hun har ondt overhovedet. Og hun virker ikke generet, sparker sig ikke op under maven osv. Hun spiser, og har masser af appetit, og er glad. Hun er kun 3½år..
Hilsen Maja Revsgaard Unghest sælges. Freja er 3½år, tilredet, sød på fold&stald, kommer når man kalder/fløjter hoppe, fjordhest sporty model, med grønt hestepas, grime & ny trense medfølger. Lejebolig søges. Ungt rolig ikke-ryger par, og pt. 3 katte & 2 ponyer, søger lejebolig gerne i landejendom. Maks 5000kr ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| loppefrøskaller |
|
|
hjælper på de heste i min stald, der får tynd mave af wrap. mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
Du skriver jo selv: Hun skider ligesom en ko gør. Det er meget klamt og ildelugtende, og kan slet ikke forestille mig hvor ondt hun mon har i maven. Jeg ville ringe til en dyrlæge, men det er selvfølgelig en smagssag. Det er ikke himmel og hav i min verden, det er sund fornuft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Midler mod diarre |
|
|
-YSY -Pronotrin -Zoolac Og så sørg for at hun får tørt hø, og ikke wrap... Hvorfor fodrer du med salt, når hun har en saltsten?
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gode råd |
|
|
Hej, Hvor længe har hun haft det sådan? Det er virkelig ikke sundt for en hest at have så tynd mave som du beskriver. Det kan være tegn på en maveinfektion eller andre forstyrrelser i mave-tarmkanalen, hvilket kan være meget alvorligt for hesten (maveinfektion er rent faktisk noget, som heste kan dø af, hvis den ikke bliver behandlet). Hesten bliver desuden dehydreret og generelt svækket, da den hverken optager den væske eller de næringsstoffer, den har behov for. Derfor gælder det om at få det stoppet hurtigst muligt. Du kan vælge selv at prøve dig frem med YSY eller andre probiotiske midler for at hjælpe bakteriefloraen i maven tilbage til normal funktion, elektrolytter til at genoprette væske- og mineralbalancen, samt godt hø til at give maven noget at arbejde med. Du kan også vælge at ringe efter dyrlægen for at få undersøgt din hest, så den kan blive behandlet, hvis der er tale om maveinfektion, orm eller andet, der kræver behandling. Hvis det var mig, ville jeg få fat i dyrlægen hurtigst muligt... MVH Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig mavse |
|
|
Rolig nu, der er jo ingen grund til at skræmme folk fra at spørge om råd på HN. Hvis hesten virker meget mat og ikke får noget ud af foderet, så ville jeg tilkalde en dyrlæge eller hvis det fortsætte i længere tid. Min lille shetter havde diarre da jeg fik ham. Han havde både orm og alt muligt andet godt. For at stoppe det lidt fik han dia-stop og lun klid (udover selvfølgelig ormekur osv.) Det hjalp på ham og han fik både mere energi og fik sundere mave.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rhbwrebwsdbv |
|
|
Hun har haft tynd mave i 2-3uger on/off. ind imellem kommer der en smule fylde i, men ikke nok! Vi fodre med salt i det meste af stalden fordi det er et gammel husmandsråd, om det hjælper på tynd mave. Hun er helt vildt med salt sten, men hun får også en tsk. i sit foder, sammen med hvidløgs granulat og hendes mûsli. Indimellem får de lidt varm mash. Hun virker som skrevet overhovedet ikke syg, eller dårlig tilpas. Hun spiser og drikker med stor fornøjelse, hun er glad at se på, og frisk, virker absolut ikke sløv eller mat på nogen måde! Hun har bare ekstremt tynd mave, og ja det stinker det er vel ikke så underlig, det gør tyndskid da. Hun står i løsdrift, og jeg har længe spurgt efter bokse til mine, men uden held, venter stadig!
Hilsen Maja Revsgaard Unghest sælges. Freja er 3½år, tilredet, sød på fold&stald, kommer når man kalder/fløjter hoppe, fjordhest sporty model, med grønt hestepas, grime & ny trense medfølger. Lejebolig søges. Ungt rolig ikke-ryger par, og pt. 3 katte & 2 ponyer, søger lejebolig gerne i landejendom. Maks 5000kr ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ANIMAL BIOSA |
|
|
Udover at du måske burde ringe til en dyrlæge vil jeg råde dig til at prøve Animal Biosa som er et dansk produkt. Jeg bruger det selv og er yderst tilfreds. se min blog: www.saralaumann.blogspot.dk eller www.biosa.dk hvis du vil have flere detaljer eller forklaring så skriv  mvh sara
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores 2 |
|
|
heste får ølgær. De får tynd mave, når de starter på wrapsæsonen eller skifter fra en slags wrap til en anden. Det skal derfor ske meget gradvist. Men ølgær får de hele vinteren i deres roepiller, og det virker godt på deres tarmflora, så der er balance igen 
Bomløs sadel sælges. Velholdt og i orden. Skriv PB eller se min annonce.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Glemte lige |
|
|
at fortælle, at de også får lucerne, da fibrene er gode for fodøjelsen  Håber du får held med et eller andet.
Bomløs sadel sælges. Velholdt og i orden. Skriv PB eller se min annonce.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enbedbf vs |
|
|
Hej igen alle. Lige en hurtig tilføjelse, så får mine tørt hø, ikke vrap. Men staldejer, sætter wrap ud på folden til løsdriftshestene. Og eftersom jeg ikke kan få bokse af en ellers anden latterlig grund, så kan jeg jo ikke styre om mine æder af det. -.-' Men I ser ud til at mene der bør dyrlæge ind over.. hmm .. Jeg vil se hvordan hendes tilstand er i morn, og hvis hun stadig har tynd mave, så ringer jeg til dyrlægen.
Hilsen Maja Revsgaard Unghest sælges. Freja er 3½år, tilredet, sød på fold&stald, kommer når man kalder/fløjter hoppe, fjordhest sporty model, med grønt hestepas, grime & ny trense medfølger. Lejebolig søges. Ungt rolig ikke-ryger par, og pt. 3 katte & 2 ponyer, søger lejebolig gerne i landejendom. Maks 5000kr ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
sørge for at de ikke fik adgang til wrap inden jeg konsulterede en dyrlæge, da det i langt de fleste tilfælde er det der er årsagen til tynd mave og ildelugtende afføring. Især plage og ungheste tåler wrap dårligere end andre, da deres bakteriaflora i stortarmen ikke er fuldt udviklet. Et tilskud med levende gærceller kan muligvis afhjælpe problemet. Salt hjælper ikke, tværtimod, idet det pga. osmose får mere væske til at blive i tarmen i stedet for at passere over tarmvæggen og ofte også får hesten til at drikke mere, hvorved tarmindholdet bliver mere vandigt og flyder lettere. Der er derfor at dyrlægen også giver saltvand ved kolik der skyldes tørre forstoppelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rfbsfbvsd |
|
|
Helle: Tak for dit svar. Jeg har kan ikke gøre noget ved at hun får wrap, da jeg ikke kan få en boks. Så jeg har ingen steder at sætte hende, når staldejers heste får wrap på folden. Jeg kan kun lade hende gå i løsdrift med dem. Og alle staldejers heste går i løsdrift. Vi har 18 heste i løsdrift, og somsagt sætte staldejer en helt balle wrap derud til hende heste, men opstalders heste æder jo også af det. Jeg har ventet på boks i en måned, og har stadig ikke fået svar. -.-' Salten har hjulpet hestene i vores stald, da det binder væske. Det suger væske, så det er et husmandsråd vi følger i hele stalden. De får dog ikke ret meget da de jo også har en slik sten.
Hilsen Maja Revsgaard Unghest sælges. Freja er 3½år, tilredet, sød på fold&stald, kommer når man kalder/fløjter hoppe, fjordhest sporty model, med grønt hestepas, grime & ny trense medfølger. Lejebolig søges. Ungt rolig ikke-ryger par, og pt. 3 katte & 2 ponyer, søger lejebolig gerne i landejendom. Maks 5000kr ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Salt kan godt være synderen |
|
|
Det kan godt være, at det er et gammelt husråd, men sidste år havde jeg et føl med diarre. Da alle andre muligheder omkring fodring var opbrugt fjernede jeg saltstenen og wupti var maven i orden. På et tidspunkt satte jeg den op igen, med det resultat, at føllet stod med tynd mave. Rigtig tynd. Det løb ned ad benene. Fjernede stenen og maven var i orden igen..............Endda meget hurtigt. I kunne jo forsøgsmæssigt fjerne saltet nogle dage og se om det har en effekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2-3 uger |
|
|
Jamen så er det da dyrlæge... Og kan se at alene her på HN, er der da 4 steder i 86'-området der tilbyder opstaldning. Hvad med ejerens egne, der er ikke nogen af dem, der har tynd mave. Naturligvis skal hestene have salt, men har de en sliksten, og de ikke bruges voldsomt, ja så er det da nok.
...100% Oldenborg ... 100% hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvidløg |
|
|
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at droppe hvidløget. Jeg har selv en hoppe, som har tendens til nemt at få tynd mave. Hun kan ikke tåle hvidløg. Jeg prøvede at give hende det for en del år siden, hun fik tynd mave, jeg fjernede hvidløget igen og så fik maven det godt igen.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Staldkærre købes se mine annonce på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dsfjkok |
|
|
Min fjordhest går sammen med 3 andre fjordheste. De fik wrap sidste år uden problemer, så tog vi hul på dette års wrap, som er lidt vådere, og min fik dårlig mave- som en ko. Vi prøvede at fordele wrap'en over flere gange om dagen og vi prøvede gær, men da det ikke hjalp og maven fik det værre satte vi ham på hø. Den dårlige mave var væk efter et døgn. Når alt tyder på det er wrap den ikke kan tåle, så få den af wrap'en i en fart. Du risikere at den får endnu mere sart mave og mange andre problemer. Det kan godt være den er frisk og ok nu, men det bliver den ikke ved med at være. Du bliver nød til at flytte den, hvis der ikke kan laves en ordning med hø eller mere tørt wrap til din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min fjord |
|
|
havde samme problem, og han elskede også sin saltsten..og gæt så hvad der var årsagen til problemet.. salt! Fra jeg fjernede den fra ham til diarreen stoppede gik der et lille døgn og vi har ikke setd et siden. Nu for han kun sin saltsted ca 15 min efter ridning, og det fungerer fint.
Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bændelorm |
|
|
Den eneste gang jeg har haft en hest der sked som en ko var da den havde bændelorm. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Loppefrø |
|
|
Det virker, og renser tarmene for sand, hvilket det jo ret nemt kan være, især hvis deres wrap ligger på jorden. sand i tarmene giver diarre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjern foderet |
| Forfatter:  |
Pernille L |
| Dato:  |
18-12-2011 05:07 |
|
jeg ville så vidt mulig fjerne alt, og kun give hø. dvs saltsten, salt, hvidløg, musli og wrap. hør med ejer at gård om du kan løne en box i 48-72 timer og sæt hesten der når du ikke kan overvåge hva hun spiser, eller lav en fold i løsdriften, hvor hun ikke har tilgang til saltsten og wrap. da det kun drejer sig om 48 timer må stald ejer være til at samarbejde med. hvis ko fæces stopper ved du at det er noget at det hun spiser der gør det, mens hvis det fortsætter ville jeg tilkalde dyrlæge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine råd. |
|
|
Jeg ville starter med at fjerne al andet foder/tilskud m.m. end hø. Herefter kan hun få lidt korn - gerne med A38 i og evt. loppefrøskaller. Stille og roligt over lang tid vænner du hendes mave tilbage til det alm. foder. Salt ville jeg aldrig tildele andet end ved adgang til saltsten medmindre hesten har problemer med væskeindtaget eller yder meget (eliteheste). Faren for at tildele for meget er langt større end mangel. Meget foder indholder jo også en mængde salt. Mine heste fik meget diarre i et par dage - hoppen var i brunst og føllets mave var helt i stykker. Hø, lidt havre med A38 og Dia-stop fik dem hurtigt gode i maverne igen og efter en uges tid var de på normalt foder. Jeg er dog altid meget hurtig til at tage wrappen væk når maven driller.
Mvh. Gitte StaldOlsen.dk GO Filique Findus B - Top of Class - Urprinz Feldholms Doughty Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|