Jeg er begyndt at ride min ældre pensionist hest i form igen, da hun simpelthen stod og blev alt for tyk og stiv.
Hun rides ikke hårdt, et par gange om ugen, hvoraf det meste er skridt i terrænet.
Men nu har vi genoptaget dressuren, da vi gerne ville bibeholde smidigheden og holde overlinjen pæn.
Men! Jeg har fået en dressursadel, som er tilpasset hesten, ligger utroligt godt, trods vanskeligt sadelleje og er tilmed behagelig for rytteren. Der er bare et problem: Den har lange gjordstropper, hvilket jeg har mistænkt for følgende problem:
Når hun har dressursadel på, så går hun "på line" dvs, hun krydser med forbene/svinger ind foran hinanden. Det ses kun i skridt, kun med dressursadel.
I starten troede jeg , at den var halt, da hun har stået med en skade år tilbage, men på fold og med springsadel er der intet at se?
Hun har alle dage været meget generet af gjorden, ikke at forståes at hun bukker/smider sig eller andet ekstremt - bliver bare helt oppustet og går som om den "har skidt i bukserne" de første 100 m. efter gjorden er spændt. Vi spænder selfølgelig gjorden ekstremt forsigtigt, giver os tid ect.
Men jeg har en kraftig mistanke om at de lange gjordstropper gør at gjorden spændes med et meget lavt spændpunkt, som åbenbart trykker på et ømt sted på ribenene/flanken og at det udløser den snævre gang med forbene. Jeg har benyttet mig meget at kiropraktor(min dyrlæge) som har behandlet hesten for symptomer på "forpartssyndrom" og som faktisk har bemærket hestens problemer med tendens til "ømme ribben/stramme skuldre".
Jeg ville jo gerne kunne ride dressur i en dressursadel og ikke min flatseat-springsadel.....
Nogle der har erfaringer med ømme riben på heste/gjordkramper og mulige løsninger?