Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

gjordkrampe/smerter?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 11:09

Jeg er begyndt at ride min ældre pensionist hest i form igen, da hun simpelthen stod og blev alt for tyk og stiv.

Hun rides ikke hårdt, et par gange om ugen, hvoraf det meste er skridt i terrænet.

Men nu har vi genoptaget dressuren, da vi gerne ville bibeholde smidigheden og holde overlinjen pæn.

Men! Jeg har fået en dressursadel, som er tilpasset hesten, ligger utroligt godt, trods vanskeligt sadelleje og er tilmed behagelig for rytteren. Der er bare et problem: Den har lange gjordstropper, hvilket jeg har mistænkt for følgende problem:

Når hun har dressursadel på, så går hun "på line" dvs, hun krydser med forbene/svinger ind foran hinanden. Det ses kun i skridt, kun med dressursadel.

I starten troede jeg , at den var halt, da hun har stået med en skade år tilbage, men på fold og med springsadel er der intet at se?

Hun har alle dage været meget generet af gjorden, ikke at forståes at hun bukker/smider sig eller andet ekstremt - bliver bare helt oppustet og går som om den "har skidt i bukserne" de første 100 m. efter gjorden er spændt. Vi spænder selfølgelig gjorden ekstremt forsigtigt, giver os tid ect.

Men jeg har en kraftig mistanke om at de lange gjordstropper gør at gjorden spændes med et meget lavt spændpunkt, som åbenbart trykker på et ømt sted på ribenene/flanken og at det udløser den snævre gang med forbene. Jeg har benyttet mig meget at kiropraktor(min dyrlæge) som har behandlet hesten for symptomer på "forpartssyndrom" og som faktisk har bemærket hestens problemer med tendens til "ømme ribben/stramme skuldre".

Jeg ville jo gerne kunne ride dressur i en dressursadel og ikke min flatseat-springsadel.....

Nogle der har erfaringer med ømme riben på heste/gjordkramper og mulige løsninger?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 12:06

synes du skal overveje at investere i denne gjord:

www.ryttare.com/sadeltillbehor/ sadelgjordar/eric-le-tixerant- specialgjod/

Den er virkelig god og især til heste med gjordkramper

Ved dog ikke om den kan fåes i DK?? da jeg bor i sverige og har købt min herover.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ellers kan
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 00:03

du bruge en længere gjord og evt bruge et underlag der går lidt ned under sadlen, så du spænder så langt oppe mod sadlen som muligt = mindre tryk fra tynde remme, mere af gjorden ligger mod hesten.

Bred gjord, blød gjord, elastisk gjord osv...

Der er osse denne, som jeg selv har

www.akademisk-ridekunst.dk/shop/ gjorde-66c1.html

Min har ingen problemer- det var bare for at være ekstra venlig mod ham.

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd

Gjordkrampe
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 20:00

Natasja: Nu spørger jeg nok dumt, men hvad er årsagen til at denne type gjord er mere egnet til gjordkrampe end en alm. lige gjord?

Hilsen Vinnie_M, endelig farmakonom!

0
0
Svar på denne tråd

Kunne man ikke
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 23:35

overveje at få de lange gjordstropper skiftet ud med korte gjordstropper i stedet?

MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd

samme problem
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 00:26

så jeg har netop idag(lørdag) hentet min dressur saddel hos saddel mageren hvor han har skiftet de lange stropper ud med korte. så håber det hjælper på min hyp. var lidt dyrt (1400) men værd at prøve synes jeg.

0
0
Svar på denne tråd

kiropraktiker
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 10:15

Nogen heste med gjordkramper kan have glæde af et kiropraktorbesøg. Hvis sadelstropperne ikke gør et udslag er det måske et forsøg værd.

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

~

Ledige bokse (og søde mennesker) på: http://www.notholmgaard.dk (3660)

0
0
Svar på denne tråd

kiropraktiker
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 10:31

Sorry.. jeg skal læse ordentligt. Din dyrlæge er kiropraktor.

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

~

Ledige bokse (og søde mennesker) på: http://www.notholmgaard.dk (3660)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider