Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Mordax på fold!!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 19:45

Hvad er jeres mening om heste der har mordax-skruerne siddende i hele døgnet? Og derved altså også har dem på på fold sammen med andre heste?

 

En fra min stald vil dette, men jeg er helt overrasket over at hun overhovedet kan overveje det, og jeg vil så ikke have at min hest skal gå sammen med hendes... Men bliver da i tvivl om det er mig der er hysterisk?

 

Så hvad er jeres holdning til dette?


-Mvh Maria :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Absolut ikke..
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:12

jeg ville heller ikke acceptere det..

 

Det kan give fatale skader på en hest at blive sparket af en hest med mordax på..

 

 

 



Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaa....
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:13

kan sagtens følge dig, og jeg tror faktisk min reaktion havde været noget i retning af din, hvis en medopstalder havde fået samme ide...

 

Men - nu er der jo altså kun mine egne herhjemme, og faktisk gjorde jeg det samme sidste år, og bliver vinteren i år i samme liga, så ryger de på igen.

 

Jeg ved at jeg ikke gider bøvle med mordax før og efter ridning; samtidig går mine heste ude op mod 16 timer i døgnet, så hvis det er for glat til at ride, ja, så er det vel dybest set også glat at gå på fold?

 

Men som sagt er det jo altså mine egne heste det går ud over, hvis en af dem mod forventning skulle finde på at sparke - og så er de meget bagbenssikre, jeg har ikke haft et eneste tilfælde af sparkeskader i de snart 9 år de har rendet hernede...

 

Sidst men ikke mindst er der forskel på mordax; mine går med de korteste, netop fordi de skal ha' dem på hele døgnet - jeg tror faktisk ikke de vil ha' den store skadevirkning, hvis uheldet skulle være ude alligevel, men de har stadig en effekt i forhold til "rene" sko.

 

Så det nærmeste jeg kan komme en holdning i spørgsmålet er vist, at det kommer helt an på omstændinghederne!

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 lzkdfæsdkf
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:24

Ville sagens kunne acc. hvis de kun var på forbenene, hvis det bliver glat som sidste år får min og andre på den fold også på forbenene. En ville dog have på alle ben hvor jeg måtte sige fra, selvom han mener hans hest ikke sparker efter de andre har jeg set den ikke mindre en sparke fire gange efter en anden hest på de sidste par dage, så bagben NEJ tak, forben er helt fint med mig...

 

men kan hun ikke nøjes med forbenene ??


husk det er Ikke godt udstyr som skaber god rytter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puh...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:47

Ingen af mine ska have mordax på. Nu går de to heldigvis også bare sammen, men ville heller ike acceptere det hvis de gik med andre.. Bruger dem når jeg springer på græs, og rider i terrænnet, men aldrig som foldværktøj..

Tænk hvis de går på noget glat, men har vænnet sig til at stå fast, og man så ligepludselig tar mordaxerne ud, så styrter de da først rundt. Mine krikker må sgu bare være forsigtige.




Mvh Julie


.: Liberty og Media Force xx :.

- Fordi det er bedre at være lille og (meget) vågen end stor og doven ;D


1.semesters bøger til sprogstuderende (fransk/engelsk) på ASB sælges billigt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 forben eller bagben..
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:58

Jeg kan godt se det smart i det, og jeg overvejede det faktisk sidste år, fordi min stod så meget inde - han er en røvbanan til at gå på fold når det er glat, fordi han er sådan en glad gadedreng der helst skal løbe og lave lidt sjov engang imellem, så han kommer altid til skade når det er glat.

 

Men jeg tør ikke, han sparke sjældent, men tænk hvis det lige var den dag han havde mordax på han gjorde det, fordi de måske er kommet for tæt på hinanden i det glatte føre, så ville jeg ikke tilgie mig selv, hvis han smadrede en anden hest.

 

Heller ikke på forbenene. Den ene af vores hopper slår rigtig meget med forbenene, jeg har flere gange set hende løfte forbenet så højt op at hun rammer modhesten på skulder/ben på vej ned igen.

 

 


Rikke - nu med Fellini ( Nynne og kresten)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM


Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie....
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 21:12

nu er ideen med at ha' dem på i døgndrift jo netop, at de står lige godt - eller skidt - fast hele tiden...

 

Og til 1234567: Når mine skrider, er det oftest bagbenene, der smutter - og baseret på generelle observationer vil jeg faktisk hævde, at det gælder for de fleste heste.

At de så i det mindste kan stå fast på forbenene er naturligvis bedre end at de slet ikke kan stå fast - men mine gik nu altså kun med mprdax på bagben, netop på baggrund af førnævnte statistik.

 

Men som sagt - det er en individuel vurdering, og jeg mener altså at risikoen for at mine kommer til skade via spark med mordax er mindre end at de vælter; og sku' jeg ta' fejl, er det kun mig selv jeg kan bebrejde!

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 22:07

For jeres erfaringer :-).

 

Jamen sådan som hun fremlægger det, er at hun ikke orker at skrue dem af og på. De er på alle fire hove, og de er ikke små! Hun mener ikke selv at hendes hest kan finde på at sparke, og som hun selv siger "så er den for tung i r**** til at få benene så højt op".... Meeeen det er altså en haflinger på 6 år, som dog er rolig, men selvfølgelig kan den sparke. Det har jeg set flere gange, og de kan også sagtens blive kåde og bukke, og komme til at ramme hinanden. Det er hurtigt sket!! Der vil højst sandsyndligt aldrig ske noget, men tænk hvis der gjorde - så ville jeg godt nok være sur både på hende og mig selv fordi jeg ikke sagde fra! Og kan forstår det når det er ens egne heste, men her er det andres heste det går ud over, og så synes jeg ikke det er i orden. Selvom de kun er tre heste i flokken og går godt sammen, så er det bare risikabelt. Derud over så vil hun ikke have dem ude når vejret er for dårligt, sååå ved heller ikke helt hvad de skal bruges til!! Men blev da alligevel helt i tvivl om det var mig der var for sart...


-Mvh Maria :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 mine erfaring
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 00:20

jeg hade en hest der gik med dem på forbene kun de små helt små ved ik hva de heder men det gjorde hende 100 % sikker på fold og rider tur hun skred ik ud en eneste gang de hva på mens der hva hård frost ca 2mdr . så for hende hva det godt . men syntes det kommer an på meget går de længe på fold rider man i ridehus el på hård bund . de har heller ik den tendens til at samle sne under skoen ,men syntes du skal forslå hende de små skruger i stedefor . og det er jo op til dig om du vil ha dem på . mvh hanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mordax på fold
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 02:48

Jeg ville aldrig lade min hest gå på fold med heste der har modax i.

 

Men udover risikoen for skader på andre heste, er der jo osse en større risiko for at hesten laver skader på sig selv.

Min holstener går med klokker på forbenene når han er på fold. Hans fold-klokker er gennemhullede indenfor ca 3-4 uger (nogengange på kun et par timer ) Han giver den gas når han er ude, og det kan ses.

Nu forestille jeg mig så hvordan hans koder/kronrande ville se ud hvis han samtidig havde mordax i... ikke kønt.

 

Risikoen er der self osse under ridning, men der er trods alt forskel på risikoen når hesten går mere eller mindre kontrolleret i ca 1 time, og på når den lige tagr en bukketur, leger med den andre osv, og har mordax på i 12 timer om dagen.

 

Dertil kommer at jeg egentlig ikke tror det er ret sundt for hesten at "stå på tæer" 24/7 -så skulle det endeligt være, måtte det være 4 mordax pr sko og ikke kun 2 som de fleste bruger.

 

Men det korte af det lange er, at nej jeg synes bestemt ikke du er hysterisk -min kommer ikke på fold med andre heste med mordax i, uanset om det så er små mordax eller ej.

 

Og at man ikke gider bøvlet med at skrue dem i -helt ærligt det tager 5 min, og gider man ikke bøvlet, så lad ganske enkelt være med at sætte dem i i første omgang.

 

At de kan være nødvendige under ridning men ikke på fold -tja, vores folde er ikke is over det hele, og hestene kan fint finde ud af at tumle de steder hvor der ikke er is (hvilket er de fleste steder udover det der er trampet fast ved leddet), og så tage den med ro der hvor det er meget glat.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sko med mordox
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 08:20

Jeg har mine gående for sig selv. Det er jo altid lidt nemmere når man ikke skal blive enige med andre om hvordan og hvorfor men....

 

Jeg ville aldrig accepterer at hestene havde mordox på bagsko! Ikke engang bland mine egne. Har i set de skader de forvolder? Ikke kønt.

 

Ifølge smeden er det desuden lige til en skade hvis hesten går med mordox hele tiden. Benstilling bliver ikke optimal. Sener og led tager skade. Går du med skøjter på hele døgnet?

 

At have hest giver arbejde. Det må man bare accepterer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan som sagt...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 10:40

godt forstå bekymringen for evt. sparkeskader, men at mordax giver nogen videre ændring af benstillingen vil jeg nu stille spørgsmåltegn ved...

 

Ideen med mordaxen er jo netop, at den borer sig ned i underlaget - deraf den skridsikrende effekt - så med mindre hesten befinder sig på hårdt underlag som asfalt eller beton, vil benstillingen da være normal?

 

Skøjter hele døgnet - nej da, og det ønsker jeg heller ikke mine heste skal gøre, derfor beholdt de mordax'ene på også på fold mens det var glat!

 

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 har erfaring fra to vintre
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 11:02

vinteren 09/10 gik min hoppe først med mordax på alle 4 hove,staldejer var lidt bekymret om der vil komme skader på de to andre, det gjorde der heldigvis ikke, og jeg ville selvfølgelig betale for skaderne, hvis det var. Prøvede og skrue mordax af på bagben, men de var for stramme.Da smeden kom igen i februar, fik hun mordax på forben ( ok fra staldejer ) og jeg skulle så skrue mordax af og på bagben til rideture, og det var godt nok bøvlet, især fordi min hoppe ikke altid gider og stå med løftet bagben ret længe.Ulempen med bagsko uden mordax, var også at hun gled meget på bagbenene på fold, og kunne have kommet til skade .

Valgte så sidste år og tage sko af baghovene, og har gjort det igen i år, hun kan så ikke stå fast på ren is, men vi rider så i rabatten.Og hun står godt fast de fleste steder og også på folden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 11:15

Undre mig lidt over bekymringen..

 

Husar heste har mordax på alle 4 ben, hele døgnet og hele året rundt.. Hvad jeg ved af, så er der da ingen foldskader sket der?

 

Hvis man kun har mordax for hestens forben, for at den kan stå fast og få lov at komme på fold om vinteren, så kan jeg helt ærligt ikke se nogen problemer :) Hellere det end at låse sin hest inde hele vinteren.

 

 

 

 

 




Anne


I have found my Magic

RIP Røde. Vil altid huske dig!
0
0
Svar på denne tråd
 
 mordax
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 12:25

og jeg ville selvfølgelig betale for skaderne, hvis det var.

 

Det er også fint nok, men hvis jeg stod med en alvorligt skadet hest var det bestemt ikke kun prisen der bekymrede mig

 

Jeg ville ikke lade min hest gå på fold med andre heste der havde mordax i.

 

Neverever

 

 

 

 


Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

~

Ledige bokse (og søde mennesker) på: http://www.notholmgaard.dk (3660)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalala
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 13:03

Vores får mordax på, også på fold :)

Min gamle ponyvallak der ikke bliver brugt, som dog har sko på pga. hans dårlige hove. Får mordax på så han ikke skal bruge lige så mange stive gamle muskler på at holde sig på benene.

Vores har altid gået med dem 24-7 i vinter månederne og jeg har (7-9-13) aldrig haft nogle problemer.





Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/


smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød



0
0
Svar på denne tråd
 
 mordax
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 13:33

Hvis man har heste selv og de kun går sammen med hinanden og i øvrigt er en sammetømret flok der ikke slås er det noget andet. Og man vurderer selv hvilken risiko man vil løbe. Men et opstaldningssted - no way. Jeg ville blive helt skruphysterisk.

 

 

Faktisk så jeg helst at min hest kun gik rundt sammen med nogen der ikke har sko på.. men det er jeg godt klar over er urealistisk.


Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

~

Ledige bokse (og søde mennesker) på: http://www.notholmgaard.dk (3660)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Benstilling
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 14:07

Pointen med mordax er ganske rigtigt at de borer sig ned i jorden. Det gør de bare ikke når jorden er stenhård i den koldeste tid. Det er stort set som havde hesten gået på asfalt (ikke helt, men tæt på).

 

At husarhestene har mordax på 24/7 uden foldskader, kunne jo skyldes at de ikke kommer ret meget på fold (ja jeg ved det altså ikke, men det har jeg da læst herinde engang -nogen må jo så be- eller afkræfte dette).

 

Eller osse er de blot heldige, hvem ved.

 

Jeg HAR set mordax-skader og det er ikke særligt pænt. Hvad folk gør hjemme og med egne heste er jeg ligeglad med. Men står man opstaldet et sted hvor flere deler foldene, må man altså rette ind, når de andre ikke accepterer risikoen ved at ens heste går med mordax på folden.

 

Jeg forstår slet ikke at man overhovedet overvejer den løsning. Min hest står hos mine forældre, sammen med deres belgierhoppe. ALtså kun 2 heste som kender hinanden og har gået sammen i flere år.

De slås ikke, men de tumler jævnligt, inkl bukketure osv. Det er da sket at en af dem har fået et (mindre) spark, uden andet end lidt småskrammer til følge. Men med mordax i, havde det jo nok set anderledes ud.

 

Og på ridecentre o.l. hvor flokken typisk har lidt udskiftning af og til, hvor de går mange sammen og der er heste i alle aldre, er risikoen altså ALT for stor efter min mening.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Michelle....
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 14:30

nu er mine folde overvejende græsdækkede, også om vinteren, og det er der sgu' ikke meget asfalt over, selv i hård frost - og der hvor der ikke er græs, er jorden typisk så knoldet, at jeg ærlig talt tror de 5 mm mordax de måtte træde på er den mindste af deres udfordringer, hvis vi taler potentiel led- og senebelastning...

 

Desuden taler jeg jo altså om perioder med glat føre, dvs. sne og is, og der kan vi vel godt blive enige om at mordax ikke har nogen videre løftende effekt?

 

Men som sagt, jeg forstår fuldt ud at man ikke ønsker at tage den eventuelle risiko; jeg har også haft heste opstaldet ude tidligere, og har oplevet adskillige sparkeskader - bla. måtte min første hest aflives pga. et brækket ben, efter at være blevet sparket af en pony, uden sko....

 

Men i mit eget hestehold er jeg stadig af den overbevisning at risikoen for faldskader i glat føre er større end for sparkeskader.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang mordax
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 18:24

Jeg bor pt i Norge og min mand er beslagsmed.

Alle heste her oppe går med små, spidse mordax om vinteren og ja hele vinteren både ude og inde. Men man skruer dem som regel ud når man skal transportere hesten.

At lade hesten gå på is med sko uden mordax er jo farligt, det er helt umuligt for hesten at få grep i underlaget uden.

Har man en hest som sparker, så må den jo bare gå alene på en mindre fold eller have skoene af, så står de jo også lidt bedre fast end med sko uden mordax.

En hest som løber og bukker rundt på en frosset og humpet fold beder jo også næsten om at komme til skade... Vi bruger som regel mindre folde med 1-2 heste pr fold i om vinteren (rideheste). Og jeg ser helt minimalt med foldskader her kontra DK.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider