Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor meget halm?
Forfatter: 
Dato:  24-07-2004 22:16
Hej..

Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvor meget halm i bruger om dagen (til vinter) jer der bruger halm..

Jeg syntes jeg har læst at heste skal have 3-4 kg. hø om dagen min deler en balle med en anden hest de deler hønet. (Det er lidt svært at bedømme hvor mange kg. det er) Men det er mere end det jeg har læst, gør det noget..!
0
0
Svar på denne tråd

Heste skal
Forfatter: 
Dato:  24-07-2004 22:33
have min 1 kg hø pr. 100 kg hest, og helst mere.

Halm er ikke godt til foder brug.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2004 22:47
jeg mente nu også halm til bund, hun får skam sit hø og sin mad...!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-07-2004 23:20
Vores får(udover hø,mad) 2 skiver morgen og to skiver aften.
0
0
Svar på denne tråd

jeg har altid beregnet
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 00:01

med 1 balle halm pr dag pluds 1 ekstra hver lørdag når vi muger ud.

Ca 250 pr hest i vinterhalvåret.
livet er herligt
nyd det mens du kan

rideundervisning tilbydes..

:-P. imc
0
0
Svar på denne tråd

halm......
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 00:13
jeg bruger 1 balle halm (mini balle)
hver dag....
når jeg så muger får den to baller..
0
0
Svar på denne tråd

½ balle halm pr hest
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 01:53
jeg tror altså ikke der menes 1 kilo stråfoder pr. 100 kilo hest? menes der ikke 1 kilo hø og så resten kan være halm?

Vores får 8 kilo wrap og 4 kilo halm hver i vinterhalvåret - noget af halmen er strøelse.
Hvis de kun fik 4 kilo hø ialt, ville de stå og æde stald og hegnspæle i de 12 timer de var sultne 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Man siger
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 08:35
en hest min. skal have 1 kg grovfoder pr. 100 kg hest. Og med det menes, at en hest på eksempelvis 400 kg min. skal have 4 kg hø dagligt, for og få sit grovfoder dækket ind, man kan ikke regne halm med, da det kun er fyld, og der ingen næring er i.
Det er selvfølgelig bedre den får mere end det.
Det skal enten være hø eller wrap af god kvalitet.

Halm bruger man som strøelse og beskæftigelse.

Mine heste står på spåner, men får halm lagt ud på jordfolden om vinteren, da jeg synes det er spild af god hø, når de bare jokker det ned i muderet.
Dog får de hvad de kan æde af hø/wrap på stalden.
Den store får i hvert fald 8-10 kg hø om dagen, den mellemste min 5 kg og shetteren får hvad han kan spise, det er ikke meget så omring 3-4 kg.
Det synes jeg er optimalt.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Halm..
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 08:50
Vi har 4 heste i bokse og 4-5 i løsdrift. I boksene bruger vi 2 baller når vi strør op efter udmugning hveranden uge, og ½-1 hver dag efter behov. I løsdriften strør vi to gange om ugen 4 baller.

Sidste år fik vi 800 baller ind og der er stadig nogle tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

Halm og hø
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 15:48
Hej...

Jeg giver halm efter behov. Hesten skal have en god og varm bund at ligge i. Derfor sparer jeg ikke på halmen. Bruger generelt 1½ balle halm om dagen til min hest. Min hest får 1 balle hø om dagen... ½morgen-½ aften. Der ud over får hun mad 3 gange dagligt!

0
0
Svar på denne tråd

hvis halm ikke tæller....
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 22:41
"man kan ikke regne halm med, da det kun er fyld"
Kan en hest på 400 kilo så virkelig leve af kun 4 kilo hø om dagen og kraftfoder (hvis den fx står på jordfold eller spåner)- får den ikke mavesår og adfærdsforstyrrelser?
0
0
Svar på denne tråd

Hippo....
Forfatter: 
Dato:  26-07-2004 08:13
Jeg har i mit tidligere indlæg skrevet, at en hest på 400 kg MINIMUM skal have 4 kg hø. Og at det er bedst og give mere. Netop som du siger, en hest på 400 kg, æder jo 2 kg hø på 2 timer, hvis hø rationen bliver delt over flere måltider på dagen.

Man kan aldrig give en hest på spåner eks. hø nok til hele natten, jeg kan ikke med mine. Enten æder de det for hurtigt, eller også har jeg hø i hele min boks, som er tisset og pruttet på. Det kan jeg smide ud dagen efter, da de ikke vil og skal æde det. Det er for mig spild af penge, da jeg skal smide hø ud, og mine spåne bokse er ødelagt.

På jordfold får mine halm.

Jeg skriver ikke, at heste absolut ikke må spise halm. Men at man ikke kan fodre heste med det, da det kan give forstoppelse, der ikke er fibre og struktur nok, og der ingen næring er i det.

Heste er nød til og få hø/wrap, da mikroorganismerne i tarmen lever af fibre og struktur, de nedbryder det, og sørger for hesten kan udnyttet det. Mikroorganismerne kan ikke lever af halm, da der ikke er nok fibre og struktur, og de kan ikke nedbryde det(derfor får de halmvom). Hvis man sulter de små organismer med udelukkende halm, sulter man hesten.
Derfor svarer alle, til dem der spørger om, hvordan de får deres hest til og tage på, at de skal give den godt med hø.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

der hvor jeg står opstaldet
Forfatter: 
Dato:  26-07-2004 08:42
er der en ½ balle halm pr dag med i prisen. da jeg flyttede derhen, syne sjeg det lyd af lidt, men det var faktisk mere jeg jeg kunne bruge

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene..
Forfatter: 
Dato:  26-07-2004 09:03
Hmm jeg tænkte på om i har hø eller halm ude på jordfolden om vinteren..

Ja jeg kan ikke få det da hende jeg har min hyp opstaldet hos ikke vil have det. Den første undskylning var at det sviner Hmm så mener jeg bare at så må hun jo lade være med at have hest for det sviner at have dyr..

Anden undskylning var at min (førrehesten)ville spise det alt sammen og jage de andre væk. for mig lyder det som om at hun er iriteret over at det ikke er hendes hest der er førre mere..! Men helt ærligt hun er ikke et barn...

Så er hun sur over at min hest spiser barken på træerne men det tror da h..... når hun bliver lukket ud ca. kl.halv 9 og ind ved fire fem tiden, og i de ca.8 timer ikker har noget at lave.. Jeg tenker bare hvorfor skulle hun jage sin flok væk fra høet. måske det ville være sjovt i starten..
0
0
Svar på denne tråd

førerhest
Forfatter: 
Dato:  26-07-2004 09:12
Man kan snildt løse alle problemerne.

Der skal være flere høbunker - er der 10 heste kan man selvfølgelig ikke lave 12, men jeg laver mindst en bunke til hver.

Høhække eller gamle traktordæk holder på høet, jeg har også set nogen bruge kloakringe, sådan nogen cementrør på ca. 80 cm i diameter og ½ meter høje.

Hvis det stadig sviner må hun jo bare pålægge pensionærerne at rive lidt sammen en gang imellem.

Træerne beskytter man ved at rulle lidt hønsenet omkring stammerne.

Så gå hjem og fortæl hende, hun skal holde op med at være sådan en pipskid.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

hø og halm
Forfatter: 
Dato:  26-07-2004 20:39
Bimboe- jammen det forstår jeg godt.
Men som du skriver vil 4 kilo hø være væk på (max) to timer, og hvad så de andre 22? En hest må helst ikke gå uden mad i mere end 4 timer, hvordan passer det så sammen.
Det var ikke for at anfægte det du har skrevet , da jeg godt ved det er en almindelig kendt "regel" jeg undrer mig bare over den - og tænker at der må da MANGLE noget et eller andet sted, eller at det må være GODT stråfoder der menes, altså græs, hø eller wrap, og så skal der noget supplerende tygge-matriale oveni også ... tænker jeg ihvertfald.

Michelle - vi har halm på jordfolden om vinteren, da det er usundt for en hest at stå uden mad i over 4 timer (det er uhensigtmæssigt for tarmfloraen).
Hvis hestene kender hinanden bliver der ikke det store slagsmål ud af det, slet ikke hvis det bare er halm. Læg det lidt i bunker så finder de ud af det.
0
0
Svar på denne tråd

Hippo..
Forfatter: 
Dato:  26-07-2004 22:54
Du er inde på noget.
En hest på 400 kg skal minimum have 4,5 kg hø,
får den wrap skal den have min. 6 kg ellers er dens grovfoder ikke dækket ind.
Desuden har en hest behov for at tygge alle døgnets 24 timer.
En hest der får for lidt stråfoder har stor risiko for at få kolik.
I de senere år har der været flere heste af dem der står på spåner der har fået kolik, end heste der står i bokse med strøet halm.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Hippo igen igen :-)
Forfatter: 
Dato:  27-07-2004 07:52
Jeg forstår udemærker godt hvad du mener, men om du giver hesten hø eller halm, gør jo ikke, at den har mere spisetid pga. af dette.

Det jeg skrev, om hvordan mine heste bliver fodret, er optimalt for mig og mine heste. Har ingen problemer med kolik eller mavesår, eller ædt træværk, krybbebidning eller vævning så de må jo have nok stråfoder. Jeg har dog haft den ene i 11½ år uden én eneste sygedag. De to andre i hhv. 7 og 7½ år, også uden sygedage. Dog stod den éne med nyreslag i onsdags.

Jeg giver jo hø til aftenfodring, og en ordentlig omgang til natten. Mere kan jeg ikke gøre.

Eks. sulter mine heller ikke 22 timer i døgnet. Da de får morgen hø, halm på folden, hø når de kommer ind om eftermiddagen + 2-3 kg gulerødder, der også giver noget tyggetid, hø til aften og hø til natten.
Det må da være optimalt.

Man må jo sørge for, og dele stråfoderet ud over dagen.
Kan sagtens følge dig, hvis de får de 4 kg på én gang, og de evt. står de spåner. Men så burde man også sætte sig mere in i og have hest, for det er ski** synd for dyret, og ej heller sundt.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

igen igen *S*
Forfatter: 
Dato:  27-07-2004 18:45
Hej igen igen.
Rart jeg ikke er den eneste der spekulerer *S*
Tror en hest har brug for mere end 4 kilo hø, uanset om resten så er det skammelige halm...

Og bimboe, jeg er slet ikke uenig med dig - dine heste får jo også langt mere end minimunskravet. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider