|
|
| hjælp kan i se forandring?? |
|
|
Jeg har for første gang i år haft svært ved at holde huldet på min "gamle" 16-årige hoppe. Hun har gået med et stort føl, som hun malkede så godt at hun medvirkede til bukkehov..  Jeg har læst at mange anbefaler Linamix til tynde heste, og det er jeg startet op på. Hun har fået det i ca en måned nu. - Starter langsomt op. Hun er på 700 gram er det for lidt? Ville effekten være større hvis jeg gav op til et kilo dagligt? Jeg har selv svært ved at se om der er sket noget. Men nu ser jeg jo også på hende til dagligt. Hendes øvrige foder består af Havre, Lucerne Green Power Gold, Soyaskrå, Majsflager, vitaminer, og roepiller. Og så selvf de 700 gram linamix. - De har wrap ad lib på marken og hø i boksen. Der er tjekket for orm og tænder er iorden. Måltiderne er delt op i 4. Hun er DV 160 stg I får lige et billede fra idag den 2 dec og det nederste fra 22 nov. Er jeg for utålmodig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt utålmodig |
|
|
ja.... jeg tror du er lidt for utålmodig... altså der er jo kun gået 10 dage.... kan godt forstå du glæder dig til at se forbedringer og at du slet ikke kan vente... men det tager jo tid. jeg er sikker på du er på rette vej... umiddelbart ser hesten godt tilpas ud, og ved ikke om det bare er manen der snyder, men halsen er lidt mere afrundet ud på det nyeste billede... ellers skal du bare væbne dig med en god portion tålmodighed, tag gerne et billede om ugen og sammenlign hver gang med det første, om en månedstid skal du nok se resultater 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nååh ja |
|
|
og så ville jeg nok give horsespeed... altså du ved det der knækkede majs i melassesukker - noget.... (måske istedet for majsflagerne) ved godt der er mange der løber skrigende bort når de hører om alt det sukker og stivelse. men hos mig gjorde det virkelig noget for fedtlaget under huden. tænker dog også lidt at linamixen gør det samme... så forstæt du bare med det. aj, nu skal jeg nok lade være med at skrive mere i din tråd.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder....... |
|
|
Umiddelbart ville jeg få taget en ormeprøve for bændelorm, og så ville jeg droppe havren. Jeg ville ikke give 700 g linamix, det er i min verden for meget. jeg mener de anbefaler 100 g per 100 kg hest, udfra billedet tror jeg ikke din hest vejer 700 kg. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa tak |
|
|
Hej tak for svar. Det med linamixen der anbefaler de jo 100-200 g til drægtig og diegivende hopper. Så jeg går da ud fra at jeg kan give op til 1 kilo uden det skader hende. Hun har været på linemixen i en lille måned, en langsom opstart, det kan godt være jeg er for pjattet. - Jeg er bare ikke vant til at have en tynd hest derfor min panik. Hoppen er i super humør, løber og leger med de andre. Tager endda selv initiativ til legen ind i mellem. Men det ændre jo ikke på hendes udseende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen forskel |
|
|
ud over at det øverste billede generelt er flottere end det nederst bla pga lyset  Hvor meget havre får hun i alt pr døgn ? Kan godt se at der nok skal lidt til for at give balance i foderplanen, men for meget kan have negativ effekt  Jeg ville give de 700 g linamix en chance i hvert fald 14 dage endnu inden jeg ville overveje at sætte op. Evt sætte hende ned i roepiller så der er plads til mere hø eller lucerne (du skriver jo ingen mængder )
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd hest |
|
|
Ville også først få tjekket for bændelorm. Men man kan faktisk også fodre en hest tynd, dvs. man sætter stofskiftet i vejret, så kan det være svært at holde huld på hesten. Så min anbefaling, ville være at du kontakter det firma hvis mærke du vil fodre med og lader dem lave en foderplan til din hest, som du så følger. Vi fik engang en "tynd" pony hjem, som fik virkelig store mængder foder af alle mulige slags. Alt givet i en rigtig god mening fra sælgers side. Jeg kontaktede dengang Hippolyts foderekspert, og spurgte til råds, da jeg aldrig har fodret i de mængder før. Han lavede en foderplan, som jeg fulgte, og efter 1 måned, var den i normal huld. Den fik væsenligt mindre af deres foder, og alle de sække med diverse ekstra tilskud droppede jeg helt. Hippolyt var umiddelbart dyrt, men så alligevel ikke, fordi mængderne jeg skulle bruge var meget mindre. Så find ud af hvilket foderfirma du stoler på, og nøjes med deres foderplan )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har.... |
|
|
Har kun et ord. Fiberpiller - i stedet for linamix. Du må give 500 gram pr. fodring. Og billigere. Jeg fedede min følhoppe op med lucerne, den så ud som din. Det tog et par uger.
"Brug ikke sporerne på en villig hest"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodring |
|
|
få lavet en foderplan fra nogen der har proffesionel forstand på det. Som skrevet kan man fodre en hest tynd, havde en veninde engang hvis fuldblod fik uanede mængder af foder og lige tynd var den, nu er fuldblod generelt ikke altid de letteste at fodre på, men dette var grelt, da hun satte ham ned til det halve foder begyndte han at tage på og blev superfin. Noget andet er at det tager afsindig lang tid at fodre en hest op der er blevet så tynd, købte selv engang en 4 års fuldblod der så nogenlunde ud som din og det tog det meste af et år før vi havde ham helt i top, men han var også fejlernæret gennem længere tid. Som også foreslået ville jeg droppe roepiller eller ihvertfald give betfor istedet, en anden god ting ville også være olie i maden. De gange jeg har stået med en hoppe der er blevet tynd fordi den har malket for godt har jeg sat den på følfoder indtil den havde nået den vægt jeg ønskede, dette kunne også være en mulighed pøj pøj med at få hende fin igen  mvh Vipse
Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves Pris 2000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder tynd hest |
|
|
Giver Vipse ret, tænkte også på at give olie, men så fylder man jo igen ovenpå alt det andet foder. Har set en islænder, der blev fodret som en fuldblod og den tabte sig også, indtil der blev lagt en foderplan og givet langt mindre foder, så kom huldet tilbage. Giver også fuldstændig ret i at det gælder om at få fodringen på ret køl hurtigst muligt, da det tager op til et år at få en hest helt på toppen igen, hvis den bliver rigtig tynd. Dog er din hest jo ikke på nogen måde i nærheden af det endnu  Held og lykke med at finde den rigtige foderplan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også |
| Forfatter:  |
JLH |
| Dato:  |
03-12-2011 00:25 |
|
prøvet Linamix på min plag der er lidt til den slanke side; dog uden effekt indtil videre. Jeg synes ikke du skal give hende mere; anbefalingerne på linamix går på 100 g pr. 100 kg hest - kan øges til 200 g pr 100 kg hest ved heste i hård træning. Min egen plag fik ved en fejl 1 kg linamix dagligt; og det resulterede i tykke bagben og det var jo ikke lige der han skulle tage på 
Mvh Janni Fint skal det være Noget lort er det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tynd følhoppe |
|
|
Jeg har selv stået i den situation, min hoppe var bare IKKE glad og tilfreds, tværtimod. Jeg gjorde det at jeg 1. Flyttede hestene til et sted hvor jeg kunne give nok stråfoder(det var nemlig mit store problem) 2. skiftede kornblandingen ud med Travo Performance, lucerne, soyaolie, soyaskrå og FIBERPILLER. Og selvfølgelig masser af wrap; men det kan jeg se du allerede har ) Min heste flyttede 18 Oktober, allerede indenfor 14 dage kunne jeg se forbedring og nu hvor hoppen er i fuld genoptræning og har været det en måned inkl let springtræning er det eneste jeg har suppleret med 1 kg havre for energien. Man kan lige ane hendes ribben, men fodrer jeg mere på hende er det bare ballonmaven der vokser, så nu er det gået lidt i stå da resten skal komme sammen med muskler. Så det går lidt langsomt, men fiberpillerne er klart værd at anbefale. Den første måned fik hun 500g tørt 3 X dagligt plus 500g opblødt om aftenen, men har droppet aften portionen da vommen blev for stor 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej - opdatering |
|
|
I kan tro jeg har forsøgt at hører efter hvad i har sagt. Selvom hun så skidt ud havde hun det godt, og dyrlægen har igennem det hele givet grønt lys på at hun var ok. Men jeg skulle jo finde et foder der virkede og da min veninde nævner at hun havde haft held med Hippolyt Natur Müsli Senior, så besluttede jeg mig for at prøve. Sammen med god vejledning af Hippolyts dyrlæge og min egen, fik vi bakset en lidt stor foderplan sammen - Synes jeg. - MEN DEN VIRKER!  Fiona har taget sig, og gør det stadig. Hun må gerne snuppe en 50 kg mere, men så er vi der hvis også. Man kan ikke se ribbene mere. Jeg ønsker dog lidt mere "FEDT" på hendes rumpe    Jeg er blevet så glad for Hippolyt at jeg har slået alle hestene på det, og de har det super. Fiona kører videre på sit seniorfoder, og regner med vi snart er i land  Er lettet, da man faktisk bliver lidt panisk over ens bedste ven taber sig så meget i raketfart uden man ed hvad man har gjort galt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd hest foder |
|
|
Hold da op en forandring - super flot... Hælder selv til hippolyt produkter og har selv gode oplevelser med deres foderrådgivning. må vi ikke se din foderplan til hestene??? Fylde bag på, kan skyldes manglende muskler, men det skal nok komme... Fortsæt det flotte arbejde... 
------------------------------ ooOOoo--------------------------
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiona :) |
|
|
Fiona har i en periode fået følgende Dagligt - fodre over 3 måltider 1,5 kg havre 1 kg Hippolyt Senior Natur Müsli 500g majsflager 500g linamix 250g Lucerne gold fra dangrønt Og ca. 200 gram roepiller. Wrap og hø ad libitum. - Jeg var ret uheldig at alle heste i stalden blev ramt af skab i januar, da det var væk fik de alle lus. Hvilket ikke hjalp Fiona at hun skulle bøvle. Der sagde de at jeg skulle give b-vitamin tilskud. Det har jeg gjort og det VIRKER! Huden helede flot op for sår. Hun har taget på, men det går ikke for stærkt. Det er tilpas. Hun har løbende fået taget blodprøver af dyrlægen og blevet tjekket. - Hun har været helt perfekt igennem forløbet. Jeg er så overrasket over Hippolyt produkterne, så jeg bøjer mig i støvet. Alle heste er kørt over på den almindelig Natur Müsli dog Fiona på seniorer  - Ja du har ret i at det er muskler Jeg er bare vant til at hun har en ordentlig MÅS 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men jeg |
|
|
Men jeg har lovet mig selv at Fiona ÁLDRIG skal have føl mere. Hun skal ikke have sådan en nedtur igen  Nu skal hun bare hygge med mig på sine gamle dage 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tamtamtam |
|
|
Synes det er flot at hippolyt vælger at inddrage andre produkter i deres foderplaner.. Jeg mødte en rådgiver fra hippolyt til et åbenthus der hvor jeg køber foder, sammen lavet vi en foderplan for min hest - sådan en lad os prøve. Min kan ikke tåle natur muslien, men fungere super på hestamixen, så planen blev lagt: 1 kg hestamixen og 1 kg havre - hesten har skrig været flotter, er fin i hul, flot i pelsen, er glad, har den rette energi mm. Jeg er også begyndt at give b-vitamin nu her - det får han altid forår og efterår - hvilken bruger du?
------------------------------ ooOOoo--------------------------
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|