Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Når hesten har lungebetændelse..
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 17:27

Hej!

Jeg vil lige høre, om I ved, hvor længe der ca. går, før man kan se en bedring hos en hest, der har lungebetændelse?

Sani var MEGET sløj igår morges. Dyrlægen kom ved middagstid og kunne konstatere lungebetændelse og 39 i feber. Hun fik febernedsættende medicin og penicillin.

Idag har hun det ikke ret meget bedre. Hun hverken spiser eller drikker ret meget, hvilket jo bekymrer mig en del.

Hun har ikke feber mere, og har fået penicillin 3 gange nu

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

878767676
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 17:53

Min unghest var 3 mdr om at komme sig og hans immun forsvar har siden været helt nede at vende. Så han er faktisk først (7,9,13) kommet sig nu. Han blev syg i januar!!!

Held og lykke med det

Mvh Kit

"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

Udlåner 3 super 2er ponyer til avl. Afstamning i top. Kun til seriøse avlere

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 17:56

Puha, det var godt nok lang tid!

Ville han heller ikke spise/drikke?

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tjah for mennesker
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 18:04

tager penicillinen 4-6 dage om at slå mærkbart igennem (det sagde lægen da jeg havde det og han havde ret).

Så så længe feberen ikke stiger så vil jeg se tiden an et par dage endnu.

Har også haft enhest med en let lungebetændelse. Hun var rimeligt frisk efter en uges tid men hostede yderligere et par uger.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Lejlighedsvis gode Quarter Horses til salg.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

786786765765
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 18:14

Han spiste og drak,men ikke mere end højest nødvendigt. Han tabte sig helt ekstremt. Og da jeg så var så dum at kastrere ham i april(han virkede umiddelbart frisk nok) røg han endnu mere ned med flaget :/

Her et billede af ham i juli måned mener jeg at det var.. Hvor han havde taget på!!!

Det er den røde hvis du er i tvivl.

Han er heldigvis noget pænere nu.

Men det tager hårdt på dem

Mvh Kit

"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

Udlåner 3 super 2er ponyer til avl. Afstamning i top. Kun til seriøse avlere

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 20:00

Tak for jeres svar.

Jeg kommer lige ude fra stalden. Stadig ingen bedring. Damen gider ikke spise - jo en gulerod engang imellem. Drikke vil hun ikke. Så nu er der kommet æblejuice i vandet. Måske hjælper det.

Jeg bemærkede så, at hun flere gange strakte sig. Altså forbenene helt fremme og bagbenene langt bagud - hun lignede en med ondt i maven. Men, hendes mave rumler fint, og hun har haft afføring og tisset, kan jeg se. Hmm...

Hvis jeg ikke ser nogen bedring imorgen, og hun hverken har spist eller drukket, må dyrlægen lige kontaktes igen...

Kit: Hold da op, hvor er han tynd.. Stakkel. Er glad for at høre, at han er bedre nu. Det giver mig da lidt håb.

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

zoolac
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 00:02

Jeg ville give hesten zoolac. Det kan meget hurtigt hjælpe på appetitten da medicin ofte smadrer maven og zoolac modsat hjælper maven.

Og så tilbyd Irish Mash,som både er indbydende og også godt for en dårlig mave .

God bedring.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 13:28

Det er (desværre) ret normalt at hesten mister apetitten når den får antibotika og / eller febernedsættende/smertestillende medicin.

Så at den har tabt apetitten og skal lokkes til at spise, er ikke nødvendigvis et tegn på at der ikke sker en langsom bedring. Men det er selvfølgelig enormt vigtigt at få lokket vand og mad (særligt stråfoder) i den, så dens mave ikke går i stå og så den ikke bliver for afkræftet oveni hatten.

Måske noget lækkert wrap i stedet for hø kunne hjælpe lidt på apetitten? Varm camille eller pebermynte the kan også være godt til at lokke vand i hesten, ligesom jeg også har haft succes med at tilsætte en håndfuld mash til vandet.

Men pas på med foder der er for krævende for maven - kraftfoder ville jeg fx fjerne eller skære drastisk ned og erstatte med mash, roepiller, ekstra godt hø/wrap o.lign.

Og så gør du jo i forvejen det rigtige - så længe feberen falder eller helt forsvinder ville jeg ikke være super bekymret, men selvfølgelig holde godt øje med hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Syg hest..
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 14:01

Hej..

Min hyp havde lungbetændelse for nogle år siden.. var 10år på tidspunktet.

Han hostede, havde feber og var ret skidt - det tog ca 1 uge førend han var frisk igen.

Han spiste og drak dog uden problemer og var på sygefold alene for ikke at smidte de andre.

Når det blæste meget eller var meget koldt kom han ind og fik lidt ekstra varm mash...

God bedring..

------------------------------ ooOOoo--------------------------

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 16:36

Tusind tak for jeres svar... Lige nu ville jeg næsten ønske, at Sani bare have lungebetændelse

Imorges havde hun det stadig rigtig skidt, og havde tegn på ondt i maven. Da hun kom på fold, lagde hun sig blot ned. Så jeg ringede efter dyrlægen, som kom med det samme.

Han behandlede ud fra, at hun havde fået kolik. Han mærkede hende bagi, og det føltes som om, at hendes tarm havde flyttet sig op over milten. Jeg skulle derfor have hende ud og motionere hele dagen - 1 gang i timen i 10 min. Feberen var heldigvis væk igen.

Sani blev desværre dårligere og dårligere i løbet af dagen. Hverken olie eller det vand, hun havde fået om morgenen i sonde havde nogen effekt. Så jeg ringede efter dyrlægen igen.

Han gav hende mere olie og vand, og mærkede bagi igen. Tarmen lå som normalt igen - heldigvis. Denne gang fik han dog noget "tarm"/slimhinde med ud. Hvilket undrede ham rigtig meget. Han bemærkede så, at Sani havde blodudtrækninger i gummerne i munden, hvilket tyder på en forgiftning.

Sani fik derefter noget smertestillende og noget tarmafslappende.

Imorgen skulle hun gerne være bedre, ellers skal hun indlægges, så de kan overvåge hende.

Hverken dyrlægen der var ude, eller en af de andre hestedyrlæger (som han ringede til), kunne komme med en konkret diagnose. Hendes symptomer passer ikke sammen.

håber virkelig, hun har haft afføring imorgen og er mere frisk... Jeg håber, håber, håber

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 20:07

Stakkels hest og stakkels dig, jeg håber der hurtig sker en bedring med hende...

De venligste hilsner Louise

Videnskab er organiseret fornuft, hvor mangen en smuk teori blev dræbt af grimme kendsgerninger.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider