Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvad skal han æde?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 19:35

fjord, 3 år, 150 cm høj, bliver redet let. Er blevet en smule til den tynde side.

Pt får han 500 g horselux easy, 400g roepiller (vejet i uopblødt tilstand) samt ca 5 kg wrap. fordelt på 2 måltider. (der er på opstaldningsstedet ikke muligt at øge ham i wrap).

Dog syntes jeg ikke helt han fungere på dette, da han som skrevet er begyndt at tabe sig.

Hvad ville i evt vælge at fodre med i stedet? Gerne med så lidt stivelse samr sukker som muligtt

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

0
0
Svar på denne tråd

foder til tynd hest
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 19:50

Jamen, den skal for det første have stråfoder nok, så må du købe ekstra, hvis opstaldningsstedet ikke vil give mere en 5 kg.

mht. de krybbefoder, så tror jeg ikke den får nok vitaminer og mineraler, men det har jo selvfølgelig ikke noget med fe at gøre.

synes du skal undersøge om du ikke giver for lidt foer, 500 g om dagen er altså ikke særlig meget

jette

Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne.
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 20:16

Nu er jeg ikke lige til foderprogrammer - det er der nok en anden, der kan.

Hvis Horselux easy holder, hvad de skriver, så skulle han være dækket vitamin- og mineralmæssigt med nok til 500 kg hest - vejer en 3 års fjordhest det?

Wrapmæssigt får den svarende til et minimum til 200 kg hest. Vejer en 3 års fjord 200 kg?

Umiddelbart mangler jeg proteiner!

Mig bekendt er der ikke oplyst om indholdet af aminosyrer i easy. Og der er ikke skyggen at aminosyrer i roepiller. Og hvis den heller ikke er tilstrækkeligt dækket ind af wrappen, så har den da et underskud der.

Hvis du ikke kan købe ekstra grøntfoder, så ville jeg hælde en ordentlig skovfuld lucerne i den et par gange om dagen, og så håbe på den gider æde det.

Et andet alternativt er soya-skrå, som også er rigt på lysin - en essentiel aminosyrer - men jeg er mest til at løse problemet med mere grøntfoder.

Cirkelinemus :-)

0
0
Svar på denne tråd

Foder til fjordhest
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 20:24

Jeg ville foruden ekstra wrap (må vel kunne købes, alternativt kan du vel skaffe noget selv?), give st. hippolyt's naturmüsli eller strukturE. StrukturE har et meget lavt stivelses indhold. Derudover kan du jo suplere med olie eller soyaskrå, som er meget proteinholdigt, og som de ikke skal have meget af :)

Kender ikke ret meget til der du fodrer med nu, og blev ikke meget klogere af at læse indholdsfortegnelsen. Der mangler ligesom lidt :)

"En rytter uden hest er kun et menneske - en hest uden rytter er stadig en hest"

Elektroterapi til skadede og syge heste og mennesker

se mere på:

http://www.optimal-hest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Horselux
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 20:45

Jeg bruger selv Horselux produkter. Og jeg supplerer Horselux Plus med Fiberpiller og lucerne derfra også. Havde en meget tynd hoppe, som nu på under en måned er ved at være normalvægtig. Så jeg har været meget positivt overrasket over Horselux foder :-)

Sofie - Den lykkelige ejer af Surtsey, Tinka og Bojana <3

Opstaldning med ridehal tilbydes i Hasselager (8361) 12 km fra Aarhus

0
0
Svar på denne tråd

Det bedste
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 23:52

5 kg wrap er desværre ikke særlig meget til en fjordhest i hans størrelse og slet ikke, når han samtidig er i voksealderen. Og især med wraphø for her skal man huske på, at wrap er rimelig fugtigt, så en del af den afmålte portion er kun vand/saft = ikke til den store hjælp.

Hvis jeg var dig, ville jeg gøre alt, hvad jeg kunne for at skaffe mere stråfoder i form af hø eller wrap. Hvis det er muligt, ville jeg købe ekstra på opstaldningsstedet eller også købe noget hjem selv.

Derudover kan olie være en god idé. 3 dl olie svarer til indholdet i 1 liter havre, så det giver noget.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Staldkærre købes

se mine annonce på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

tak, for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  27-11-2011 14:52

indtil videre har det med stråfoder været lidt besværligt.. staldejer mener de 5 kg er nok, og man må ikke have hø/wrap stående på stedet. Dog fik jeg i dag en lille snak med staldejer, og hesten bliver nu sat op til 8 kg.

Jeg har lånt en sæk horselux plus (som der skulle være mere "krudt" i) som jeg vil forsøge med. I følge deklarationen skal han have 1200g dagligt. Den skulle indeholde epona olie.

Kan man så stadig selv tilsætte yderligere olie? og er de 8 kg wrap ok?

Han vejer vel ca 450 nu, men skulle gerne op på de 500.

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2011 17:57

Han skal fodres med Easy efter hans udvoksede vægt..

Hvis han også laver lidt, skal du give lidt mere, ca 100-150 gram vil jeg skyde på.. 8 kg wrap er ikke meget.. Men bedre end 5..

Jeg ville ikke give ekstra olie, men derimod fiberpiller i hans krybbe.. Og Easy indeholder også Epona olien forresten :)

Mine så ud lige som de skulle og voksede som de skulle på Easy og Fiberpiller og ad libitum grovfoder...

Henry søger en sød part, kig her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/307756/ :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider