Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ang. fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 14:52

Hej.

Jeg fodrer min unghest på 3 år med fiberpiller fra horselux, og har lige et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe med

Når de skal opblødes i vand, er det så 1 del fiberpiller til 3 dele vand (ligesom roepiller)?

Hvor længe kan de holde sig i opblødt tilstand? (jeg ved godt at de er hurtige at bløde op, men da jeg har opstaldet ude, skal jeg stille foder klar, og dem der fodrer skal ikke stå og vente 10 min på mit foder )

Og lige et lille side-spørgsmål: Jeg bruger også salvamin grøn, men det er i perioder meget svært at lokke i hesten, er der nogen der har et godt forslag, eller godt alternativ til dette?

Håber I kan hjælpe

Mvh

Christina-S

Med Ironic og Isobel.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 17:21

Skal de blødes op da?

Du fylder bare vand på, der er ikke noget min-max, da det ikke er som roepiller og de opløses meget hurtigt.. Hurtigst med varmt vand, der har været kogt...

Jeg giver mine 500 gram hver, opbløder dem med 1 liter varmt vand, tager max 1 minut så er de opblødt... Og hestene elsker det lune måltid

Tror de kan holde sig rimelig længe, men ville nok bekymre mig for om de begynder at fryse, når det bliver koldere, medmindre det står i opvarmet rum

Jeg kan kun anbefale Travo Performnce istedet for Salvimin Grøn

Henry søger en sød part, kig her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/307756/ :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

opblødning
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 20:12

Producenterne Miljøfoder og NAG skriver begge at det kun er når man udfodrer over 500g pr. måltid der er er behov for opblødning bare til info (altså hvis det er nogen af dem du bruger).

Opblødning synes jeg er besværligt.. eller det er fint nok når det er køligt men ikke frost. Men sommer og vinter er det noget bøvl, især hvis man ikke selv fodrer.

Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

miljøfoder
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 20:24

hvis nu jeg læser hvad du skriver kan jeg se at du fodrer med dem fra Miljøfoder

~

0
0
Svar på denne tråd

må....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 20:31

Må jeg spørge om en ting mere? Hvor mange FE er der i dem? Kan ikke finde det??

0
0
Svar på denne tråd

foderenheder
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 20:49

Horselux' skriver 88 FE pr. 100 kg for deres fiberpiller

~

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 22:28

Tusind tak for de gode svar.

Grunden til at jeg overvejer at opbløde dem, er at jeg har lidt svært ved at lokke fodret i hesten for tiden.

(har fodret med det i over et år, uden de store problemer, de problemer der har været kunne løses med lidt musli

Prøvede at bløde nogle fiberpiller op i dag, og det røg lige ned, så det er derfor jeg tænker, at det måske er løsningen. Ellers vil jeg prøve at skifte over til Travo Performance, istedet for Salvamin grøn, og se om det passer den kræsne hest bedre.

Mvh

Christina-S

Med Ironic og Isobel.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 09:13

tjah, altså min hun får horselux fiberpiller, travo sport, alfa-a lucerne og lidt dansk leisure mix fra brogaarden, og for første gang har jeg kunnet fodre i en længere periode UDEN At hun er gået fra foderet :o) det ryger stadig lige lukt ned og hun nyder sin mad, fiberpiller i både tør og opblødt tilstand (foretrækker opblødt, det er tydeligt), men travo det spiser hun også gerne, dog vil hun ikke nogle af delene hvis der ikke er leisure mix i, så hun for 250g af det i hvert måltid (2 gange om dagen), og krybben er slikket af en kræsen hest ;)

0
0
Svar på denne tråd

foder.
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 14:41

Jeg har også brugt dansk leisure mix til at skjule den grimme smag af salvamin grøn, og det er gået rigtig fint i et år. Men virker det ikke rigtig længere, altså leisure mixen er helt spist og tilbage ligger mineraler og fiberpiller.

Mvh

Christina-S

Med Ironic og Isobel.

0
0
Svar på denne tråd

Miljøfoder..
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 21:14

Når du nu alligevel bruger fiberpiller fra Miljøfoder - så kunne du da bruge Horselux Easy..

Du skal give 100 gram pr. 100 kg hest, så er den dækket ind med vitaminer/mineraler.

Vi bruger Easy til alle heste her - de er glade for det og det er nemt at håndtere. De, som ikke er i træning får kun Easy og Wrap. Resten suppleres med fiberpiller og sport (også fra Miljøfoder)

/Rita

Jeg vil gerne høre fra dig, hvis du kender noget til Tannies fortid...Hun er født i 2004, er brunbroget og 152 i stg. Du kan se billeder af hende på min præsentation og på www.pilegaardens-ridehal.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider