jeg bruger/har brugt blåsten fra Matas til behandling, super effektivt og noget billigere end meget andet. Mener 1 kg. koster 90 kr. Noget af det vigtigste er, at hoven/strålen gøres HELT REN inden der behandles. Grundighed er altså nøgleordet for at komme det til livs.
Har heldigvis kun prøvet det en enkelt gang, men på 3 hove.
Min fremgangsmåde har nogenlunde været:
Hver dag: Rens og børst hoven, grundigt
1-2 gange om ugen: Spul det sidste jord/mudder af, hovbad i sæbevand. Gerne en god gang fodbad, med hoven placeret i en balje sæbevand.
Hver dag: Vat rundt om hovrenseren, og så ellers bare rense ud, og skifte vat, rense, skifte vat osv. Når vattet forbliver rent, er hoven klar til behandling.
På med gummihandsker, drys blåsten på/i kløften, en ordentlig røvfuld vat oveni, som stoppes godt ned med hovrenseren. Der kan være rigtig meget vat i starten! Jeg lod hoven tørre inden jeg brugte blåsten + vat.
2-4 gange om ugen brugte jeg også brintoverilte vha. en sprøjte, inden jeg brugte blåsten. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den side/smed som skrev om det, men dels så dræber det bakterier, og fordelen ved brintoverilte, fremfor klorhexidin, er at det bobler op og dermed trækker skidt med ud. Her skal man så lige huske at det godt kan svie, så vær lidt forsigtig. På den ene hov var min hest ikke så begejstret for det, klart nok, og kunne godt lige spjætte lidt.
Vand er jo egentlig ikke så smart med sur stråle, men sæbevand er bakterie-/svampedræbende, og denne fremgangsmåde virkede for mig. Det var i sommers, hvor det var meget tørt på foldende (døgnfold). Sur stråle kommer ikke kun pga. våde forhold.
Hesten kan godt gå hen og blive øm af alt det virak i hoven, en anden bruger har en gang haft succes med følgende:
"Men jeg syntes faktisk, at hesten virkede rigtig ked af den behandling og blev mere og mere øm i sine stråler og ville trække benet til sig, når jeg stoppede i osv.
Så jeg har købt blåstenspulver, som jeg blander i en sprayflaske med vand. 1 spsk blåstenspulver til ca. ½ liter vand, og så er jeg begyndt at spraye de rensede, afbørstede stråler med det hver aften.
Jeg tager hesten ud på staldgangen, når hove og ben er fuldstændig tørre, renser hovene grundigt og børster dem af, og så sprayer jeg ca. 2-4 gange, mens jeg går og laver andre ting.
Efter ca. 1 uges behandling er han blevet meget mindre øm i sine stråler, og jeg kan faktisk se, at der begynder at dannes ny "hud" og strålerne ligesom er begyndt at "lukke" til." (www.heste-nettet.dk/forum/5/256714/ 256714/)
Og så er der selvfølgelig æbleeddike, det har jeg ikke afprøvet, ej heller alm. lagereddike.
Husk at være grundig, det er hårdt arbejde, men bedre end halve løsninger.
- Anna