Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Behandling af sur stråle..
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 07:54

jah, selvom jeg har haft hest i over 10 år er det første gang jeg prøver at have en hest med sur stråle..

Det er heldigvis kun på en forhov, som dog også er hårdt ramt..

Men hvordan bekæmper man bedst det stads.?

De sidste par dage har jeg vasket strålen og sprøjtet tjæreplaster på og det er som om det har fået stoppet udviklingen i hvert fald (og ja, ved godt man skal passe på med vand)..

Hesten kommer på træpiller på fredag og smeden bliver skiftet ud (har mistanke om at det er ham der synderen, har aldrig set en smed mishandle strålerne så meget)..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 23:07

Rigtig god idé at sætte hesten på træpiller . Det har helt klart en forebyggende effekt :-)

Men inden du fyrer din smed, så spørg ham lige, om ikke han har noget Trush Buster. Det er helt klart det mest effektive middel, når hesten er hårdt ramt. Det er dog noget giftigt stads, så man skal helst have handsker på og kun bruge det i begrænset omfang.

Hvis ikke du kan få fat i noget Thrush, så prøv at få fat i noget Hoof Master with Violet. Det er også ret effektivt og indeholder nogle af de samme stoffer som Trush Buster.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Lise Andersen..
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 08:00

Tak for svar.. Altså jeg har lige siden første gang smeden var her, tænkt at jeg skulle have fundet en anden.. Så tror nu han ryger uanset hvad..

Min hest har tabt intet mindre en tre sko på under et halvt år og det er noget helt nyt.. Ved den gamle smed, smed hesten måske tre sko på 6 år

0
0
Svar på denne tråd

sure stråle
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 09:01

Trush buster er godt. Men brug det endelig ikke hver dag, det er for skrapt.

Jeg er utroligt glad for brogaardens antisvamp hovolie. Den ville jeg bruge 2 ud af tre dage og så trush buster den tredje. Sørg for at strålen har plads, at skoene ikke er for små, at der ikke er for mange lommer/flapper ved strålen der kan gemme sig bakterier i. Træpiller som strøelse er godt. Tør fold er også godt.

Der er et hav af produkter man kan prøve af hvis man vil. Ofte kan det anbefales at bruge lidt forskelligt. Noget virker på nogen bakterier, noget på nogen andre.

Jeg har ingen sur stråle, men her om vinteren har jeg en fast procedure hvor jeg nogle gange om ugen smører med antisvamp hovolien og nogle andre dage sprayer med eddike - ene og alene forebyggende.

Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

Glemte..
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 09:28

at skrive at folden er så godt som knastør, der er ikke skyggen af mudder.. Så det er derfor jeg er ret sikker på at det enten er bunden i boksen, selvom han hele hans liv har stået på halm, eller dårligt smedearbejde..

For lige netop på den hov med sur stråle har smeden lavet intet mindre end to grimme ridser i strålen, hvor der er fri leg for baktusser..

Jeg bruger Hypona hovolie, som også skulle være antibakteriel..

0
0
Svar på denne tråd

mod sur stråle...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 10:29

.. er det billigste nemmeste og mest naturlige produkt æble edike.. det har 100% samme ph værdi som strålen og vil derfor hjælpe hoven med at bekæmpe lidelsen. det kan bruges hver dag er ikke giftigt eller gør noget andet end lige præcis det det skal.

træpiller er super til heste med tendens til sur stråle - så din hypper er heldig:)

vær opmærksom på at det ikk nødvendigvis er fordi smeden har gjort noget skidt at hesten får sur stråle- kan fx. være fold forhold eller boks. snak med din smed omkring dette da der skal beskæres v strålen får at få det dårlige stråle af.

håber i får sund og god hov hurtigt:)

***Find Your Cowboy Inside***

0
0
Svar på denne tråd

eddike
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 10:39

..jeg bruger bare helt almindelig lagereddike til 4,95 i Fakta - det virker også fint. Men hvis der er et slemt angreb i gang ville jeg nok bruge lidt mere drastiske midler fra tid til anden.

Hvis strålen er meget dyb ville jeg også overveje et fodbad i saltvand.. det kan bakterier heller ikke li..

Hypona må have lavet nyt så - min hypona er ikke anibakteriel, men den er også købt for noget tid siden.

~

0
0
Svar på denne tråd

behandling
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 11:27

Hvis du er på facebook så find Matildes beslagsmedie - 'Like' siden og se videoen om behandling af sur stråle.. (super initiativ fra hende synes jeg)..

~

0
0
Svar på denne tråd

En del muligheder...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 01:27

jeg bruger/har brugt blåsten fra Matas til behandling, super effektivt og noget billigere end meget andet. Mener 1 kg. koster 90 kr. Noget af det vigtigste er, at hoven/strålen gøres HELT REN inden der behandles. Grundighed er altså nøgleordet for at komme det til livs.

Har heldigvis kun prøvet det en enkelt gang, men på 3 hove.

Min fremgangsmåde har nogenlunde været:

Hver dag: Rens og børst hoven, grundigt

1-2 gange om ugen: Spul det sidste jord/mudder af, hovbad i sæbevand. Gerne en god gang fodbad, med hoven placeret i en balje sæbevand.

Hver dag: Vat rundt om hovrenseren, og så ellers bare rense ud, og skifte vat, rense, skifte vat osv. Når vattet forbliver rent, er hoven klar til behandling.

På med gummihandsker, drys blåsten på/i kløften, en ordentlig røvfuld vat oveni, som stoppes godt ned med hovrenseren. Der kan være rigtig meget vat i starten! Jeg lod hoven tørre inden jeg brugte blåsten + vat.

2-4 gange om ugen brugte jeg også brintoverilte vha. en sprøjte, inden jeg brugte blåsten. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den side/smed som skrev om det, men dels så dræber det bakterier, og fordelen ved brintoverilte, fremfor klorhexidin, er at det bobler op og dermed trækker skidt med ud. Her skal man så lige huske at det godt kan svie, så vær lidt forsigtig. På den ene hov var min hest ikke så begejstret for det, klart nok, og kunne godt lige spjætte lidt.

Vand er jo egentlig ikke så smart med sur stråle, men sæbevand er bakterie-/svampedræbende, og denne fremgangsmåde virkede for mig. Det var i sommers, hvor det var meget tørt på foldende (døgnfold). Sur stråle kommer ikke kun pga. våde forhold.

Hesten kan godt gå hen og blive øm af alt det virak i hoven, en anden bruger har en gang haft succes med følgende:

"Men jeg syntes faktisk, at hesten virkede rigtig ked af den behandling og blev mere og mere øm i sine stråler og ville trække benet til sig, når jeg stoppede i osv.

Så jeg har købt blåstenspulver, som jeg blander i en sprayflaske med vand. 1 spsk blåstenspulver til ca. ½ liter vand, og så er jeg begyndt at spraye de rensede, afbørstede stråler med det hver aften.

Jeg tager hesten ud på staldgangen, når hove og ben er fuldstændig tørre, renser hovene grundigt og børster dem af, og så sprayer jeg ca. 2-4 gange, mens jeg går og laver andre ting.

Efter ca. 1 uges behandling er han blevet meget mindre øm i sine stråler, og jeg kan faktisk se, at der begynder at dannes ny "hud" og strålerne ligesom er begyndt at "lukke" til." (www.heste-nettet.dk/forum/5/256714/ 256714/)

Og så er der selvfølgelig æbleeddike, det har jeg ikke afprøvet, ej heller alm. lagereddike.

Husk at være grundig, det er hårdt arbejde, men bedre end halve løsninger.

- Anna

0
0
Svar på denne tråd

bakterier
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 19:22

Helt enig i at grundighed er super vigtigt.. men jeg ville ikke bruge blåsten/brintoverilte hver dag.. det er er skrappe sager og jeg ville være bange for at beskadige vævet - og ikke kun dræbe de dumme bakterier.

~

0
0
Svar på denne tråd

Altså jeg vil..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 19:27

mene at fold og staldforhold er iorden, når lige han kommer på træpiller imorgen..

Så vil jeg vaske hovene godt, de er pt lettere gnattede af en fugtig bund (glæder mig til at han kommer på træpiller).. Også vil jeg ellers påbegynde behandling af sur stråle, regner med at få fat i noget TRush Buster, som en anden fra stalden har rigtig god erfaring med..

Smeden kommer heldigvis i næste uge og beskære ham, så strålen bliver skåret ren for dårlig væv..

Også håber jeg på en klar forbedring hurtigt..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider