Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Iiiii... det der foder.........
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 19:19

Det med at fodre heste er da godt nok noget af en videnskab der kan sætte spekulationerne igang...

Men jeg håber der er nogen der kan give mig en idé til hvad jeg skal gi min vallak...

Problemet er han har stået skadet rigtig længe. Det der med at gå på fold og dangdere den bliver man altså både hængemavet og tyk af!

Men han er heldigvis blevet i orden igen :) 7-9-13 ;) og er kommet godt igang igen...

Han har tabt alt det overflødige og ser som han er nu, rigtig godt ud.

Men hans forandring er gået rigtig rigtig hurtigt. Og nu er jeg bange for om han skal gå hen og tabe sig for meget. Han har en lidt spøjs bygning, og bliver hurtig kantet hvis han bliver for tynd. Samtidig er han nu i temlig hård træning og skal jo fortsat danne muskler...

Men altså han er 9 år gammel, 177 cm i stang så en ret stor herre...

Pt. får han fgl. foder (under slankekuren fik han mindre)

dagligt:

1,8 kg fase balance fra Brogården

Lucerne

3 dl olie

Efter ridning får han 1 liter slobber mash + E-amino

Derudover får han alt den wrap han overhovedet kan spise. Nok ca 15-20 kg dagligt.

Ridemæssigt fungere han rigtig godt pt og er på MB niveau...

Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad jeg skal suplere foderet med så han ikke taber sig yderligt, og fortsat udvikler sig, danner muskler osv.

Han har tidligere fungeret super på nævnte foderplan, men nu mangler han lidt ekstra.

Hvad ville i gi? Jeg er ikke meget for at sætte ham op i fase balancen da han jo er dækket ind med vitaminer og mineraler. Havre er jeg heller ikke meget for at tilføje...

Jeg har overvejet lidt fiberpiller, men har ingen erfaringer overhovedet med disse...

Det skal forresten lige nævnes det er en kræsen herre der bla. ikke mener roepiller hører under kategorien hestefoder... ;)

Mvh Stinne c",)

At ville skaber evnen til at kunne.....

0
0
Svar på denne tråd

helt klart
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 22:41

Fiberpiller!

De er intet mindre end geniale! :)

De feder super godt - er billige - de fleste heste ELSKER dem (inkl. min, hun spiser opblødte fiberpiller som slik og hun er ellers en ret kræsen hoppe'loppe), og så er de drøje i brug.

jeg fik min op i huld på 3 uger, ved 750g om dagen!! hun manglede så heller ikke så meget på siderne, men lige en smule ;)

nu får hun dem blandet sammen med sin mash efter ridning, for at give hende nogle fibre :) det er SUPER! ;)

så på med fiberpiller hvis han skal have lidt ekstra - han må få op til 500g tørt ved hvert måltid og op til 1 kg opblødt ved hvert måltid :)

0
0
Svar på denne tråd

fiber...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 23:55

Tak for imput! Det er nok også de der fiberpiller jeg hælder mest til at afprøve... Men jeg har som sagt ingen erfaring med dem, og kender faktisk heller ikke nogen der bruger dem.

hvor meget ville du anbefale til en hest som min der blot ikke må tabe sig mere?

Mvh Stinne c",)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 08:46

altså det kommer jo helt an på hvor nemt han har ved at tabe sig/tage på.

min egen hun skal ikke have ret meget af dem før end at jeg kan få hende op i huld men også holde hendes vægt :)

jeg fik hende op i huld på 2 uger ved 750g fiberpiller om dagen, og hun skulle bare lige have lidt sul på, ikke ret meget.

nu der får hun 300g om dagen når der ikke bliver redet, og så yderligere 200g blandet med mash de dage der bliver redet. Hun ser fin ud og hverken taber sig eller tager på nu :)

men hun er lidt mindre end din, så jeg vil skydde på at du kan holde hans vægt ved en 600-800g om dagen fordelt på 2-3 måltider :) det er meget nemt at justere i, da der ingen vitaminer/mineraler er tilsat, så egentlig kan du godt bare prøve dig frem :)

0
0
Svar på denne tråd

ups...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 08:48

3 uger, undskyld :) hehe

0
0
Svar på denne tråd

tak........
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 00:03

Tak for hjælpen :)

-nu har jeg bestilt en sæk, så bliver det afprøvet... :)

Mvh Stinne c",)

0
0
Svar på denne tråd

lyder godt
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 00:08

held og lykke med det så :) Du kan jo give en opdatering herinde om en 3 ugers tid, og så sige om de har nogen effekt :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider