Hej Mia
Det er altid vigtigt, at have i baghovedet, at der ALTID er en grund til hestens adfærd. Som du selv skriver, er den ikke blevet behandlet særlig pænt hos tidligere ejer, dvs.: nu har den ingen grund til at tro at du ikke mener noget ondt, når du vil løfte dens ben.
Pr. instinkt er hestens eneste mål at overleve og formerer sig. For at kunne overleve, må hestens ben aldrig komme noget til, (en halt hest i naturen er lig med en død hest i naturen). Derfor at det vigtigt at have en forståelse for, hvorfor din hest ikke vil løfte benet. Nemlig det jeg lige beskrev. 
Hvis jeg var dig, ville jeg lave noget grundlæggende tillidstræning med din hest, simpelthen arbejde med den fra jorden, og mest af alt tilbringe en masse tid med den.
Dette vil opbygge dens tillid til dig, hvilket helt sikkert vil kunne hjælpe dig til at kunne løfte dens ben uden problemer.
Med grundlæggende tillidtrænning mener jeg, f.eks:
- Arbejde fra jorden, hvor du præsenterer hesten for forskellige skræmmende ting. (Det kan være plastik, sprayflasker, presseninger osv.) Når jeg arbejder med dette, er det vigtigt at have et langt tov, og en grime. Når jeg præsenterer hesten for "den skræmmende ting" vil den som regel flytte sig. Her bliver jeg dog ved med at røre hesten med tingen, indtil den står stille - når den står stille flytter jeg tingen med det samme. Dette viser hesten, at det "skræmmende" forsvinder når den står stille.
Hesten lærer at tænke før den reagerer, og det er dette der skaber tillid mellem hest og menneske. Nemlig fordi den stoler på dig.
Når hesten begynder at stole på dig, og tillader dig at finde alverdens mærkelige ting og larme med omkring den, har du opnået tillid og en hest, der stoler på dig.
- Herefter vil det være lettere for dig at starte "løfte-ben-træningen".
Til sidst vil jeg sige, at jeg ikke synes at godbidder nogensinde hører hjemme i trænningen, da jeg synes det giver hesten et indlært fokus på mad, lommer osv. (Hvilket så kan skabe helt nye trælse vaner.
)
Jeg håber, at du kan bruge noget af det og du må endelig skrive til mig, hvis der er noget, 
Venligst Nanna