Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

belgier vil ikke løfte ben hjælp
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 11:33

Hej !

vi overtog for en måned siden en belgier hoppe på 9 år. det store problem er at hun ikke er blevet behandlet særlig godt ved tideliger ejer. og hun kan ikke løfte ben hun havde aldrig fået smed da hun kom her. min smed fik med meget tålmodighed lov til at beskære for hovene sidst bare ganske lidt. hun har nu været "stiv i det ene ben i 5 dage kan det skyldes beskæringen ? har også haft en sten i hoven i tankerne MEEEN vi kan bare ikke få lov at tjække.

nogen der har et godt råd til hvordan man kan lære hende at løfte ben.? hun er sjovt nok ikke så nem at logge med gulerødder og foder så står hun bare fast.

er der nogen som har erfaringer med belgier . synes hun har meget skæld i pelsen og hov skæget .er det normalt for racen ? dyrlægen anbefalte olie i foderet.

håber nogen kan hjælpe hilsen Mia :0)

Opstaldning tilbydes

Hair Extensinos og Gele negle laves

0
0
Svar på denne tråd

Jeg overhørte
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 12:33

da en af vores pensionærer havde dyrlæge ude til hendes frieser, ang hudproblemer ved benene, og der sagde dyrlægen at det var noget man lidt måtte affinde sig med når man har de racer der har meget hovskæg.

Han anbefalede MSM, da det svovl der er i skulle hjælpe imod den overproduktion af hud som der åbenbart sker hos disse racer, desuden skulle svovlen også hjælpe hvis de har tendens til kløe i den forbindelse.

Dog vil jeg sige at skab også er en mulighed, og det netop kommer til udtryk i mærkelig skæl/skorpe lignenede halløj på benene...

der får man dyrlægen ud, som tager et skrab, og så kan konstatere om det er skab eller ej.

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

belgier
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 12:38

Mange tak for dit svar :0) vil helt klart brøve MSM :0)

-Mia

Opstaldning tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

belgier
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:40

jeg syntes også det lyder som skab din hoppe har. desværre noget de heste lider rigtig meget af og det kræver behandling (jeg bruger sebacil)

købte selv en belgier som lyder som din - fyldt med skab, så meget at huden sad i folder da det ikke var behandlet i mange år (arvæv)han stampede meget med benene da det er noget modbydeligt noget der kløer som bare pokker (mider der sidder i huden)

og ham kunne man bestemt heller ikke løfte ben på.

han var desuden blevet tævet med seletøj hvilket gav mange problemer.

jeg solgte ham til en pige der havde tiden og lysten til arbejdet med ham. og han løfter nu fint hove og har lært det ikke er farligt med raslende seletøj.

så tror eneste vej er en masse tålmodighed og ellers bare at træne, træne og træne.

0
0
Svar på denne tråd

fødder
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 20:53

Hvis hun ikke er nervøs for piske kan du prøve at tappe hende foran på overarmen på forben, på låret (under lyskehøjde) på bagbenet, eller nede på underbenet.

Hver gang hun fjerner vægten fra - eller løfter det ben du tapper på, belønner du med en kiks. Igennem denne belønning lærer hun hurtigt hvad det kræver af hende at få sin kiks, nemlig at hun løfter benet. Det skal dog understreges at der IKKE er tale om at slå hårdt, og kun bruge så lette tap som muligt!

En anden metode som ofte bruges på mustanger i er at køre hånden ned at benet og når du rammer kastanien klemmer du let om denne indtil hun fjerne vægten fra benet eller løfter det. Hver gang hun udfører en ønsket handling skal det pres du bruger ophøre, dvs. tapperiet holder op/du stopper med at klemme om kastanien.

Jo mere du lægger din egen vægt imod hende vil hun læne sig tilbage ind imod dig og det bliver værre med at få hende til at løfte benet. Du kan ikke 'lokke' hende til at lære at løfte ben, kun belønne når hun udfører bare den mindste positive handling.

"Why breed and buy, when homeless die?"

Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

0
0
Svar på denne tråd

belgier
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 22:26

Mange tak for jeres svar . vil helt klart undersøge det der sebacil hvor kan det købes ? da dyrlæger var her mente hun ikke det var skab

logger er måske også for meget sagt. problemet er at hun også har været mishandlet i hovedet og tillid til mennesker mangler men er så småt ved at komme. jeg bruger høet til at få hende til at blive stående da hun ellers fare rundt (hvis jeg prøver i boksen) og på staldgangen trækker hun bare af med min mand . står hun bundet på staldgangen springer hun alt

Opstaldning tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Belgier
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 09:21

Hejsa

Har selv haft en begier som heller ikke kunne løfte ben, men hvis din har været mishandlet er det jo en helt anden sag end en hest der bare er stædig og ved hvor stærk den er. Så den metode jeg brugte på min skønne belgierpige vil du nok ikke kunne bruge, så håber du finder en løsning, for en belgier er stærk og det er vigtigt at arbejde med dem så de ser os som ledere for ellers har vi ikke en chance ;o)

Med hensyn til sebacil så kan du købe det hos din dyrlæge og det er næsten alle selvfølgelig med undtagelser der har skab når vi taler meget og tæt hovskæg som belgieren jo har.

Held og lykke med din store hest og håber du finder en løsning, får når først de har din tillid så er det en fantastisk kæmpe bamsehest.

Alle går vi rundt og leder som besatte, nogle finder noget og andre sig selv. Alle mister noget som ingen kan ersatte. Alle går vi rundt og slår tiden ihjel.

0
0
Svar på denne tråd

sabacil...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 12:42

sebacil fåes af dyrlægen. det er ikke alle der sælges i små portioner, men prøv om du kan få det. ellers koster en flaske med 1 liter lidt over 1000 kr (hvis det ikke er steget) men så er der også til mange år.

og du kan desværre godt forvente det vil komme igen og igen så det kræver nok et par behandlinger om året. dyrlægen kan forhåbentlig forklare fremgangmåden du behandler på, ellers må du spørge igen.

og der er altså desværre menge dyrlæger der ikke kender til skab (det er ofte kun heste med hovskæg det rammer)

min egen søsters dyrlæge troede heller ikke det var skab hendes frieser havde, og da jeg blev ved at sige det kunne være det fik hun til sidst lov til at købe sebacil og så forsvandt det sjovt nok det "muk" hun havde på benene

det er heller ikke sikkert en skrabeprøve kan vise om det er mider, det har jeg også selv erfaret.

min egen dyrlæge var slet ikke i tvivl med min belgier, at det var skab. for hendes forældre har rigtig mange belgiere så hun ved lige hvad det er

0
0
Svar på denne tråd

hhhhhhhhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 18:18

ven hende til dig, byg et venskab op,

det kan godt tage tid,

men hvis hun stoler på dig og ved du ikke gør hende noget,

så kan det mårske være huun giver dig lov og når det så sker,

så ros, ros, og atter ros, hun skal vide hun har gjordt noget godt,

jessie

0
0
Svar på denne tråd

Ville starte med
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 20:11

at få lavet et skrab, for at få be- eler afkræftet om det er skab. Er det skab baberes al hovskæg af så det er helt kort. Hesten nyder at det er væk og det er nemmere at holde ren og behandle. Vi bruger Frontline. Køb de store flasker med 250 ml.

Behandlingen er følgende:

Fordel frontline på benene og masser det godt ind i huden (brug gummihandsker) Dette gentages hver uge i en mdr. Herefter behandles 1 x i mdr i 3 mdr og herefter hver 3. mdr indtil det er væk. Hele tiden sørge for at hovskægget er kort. Vi kunne holde det væk efterflg, ved at vi hver efterår holdt hovskægget helt kort og tog det i opløbet med Frontline.

Ligeledes skal du passe på at du ikke fodre med proteinrigt foder, da dette går i benene på hesten.

Med hensyn til at få løftet ben kan du hjælpe hesten på følgende måde.

Et godt meget tykt reb der er blød i det. Et tæppe hen over ryggen på hesten. Rebet sættes omkring koden og derfra lægges den hen over ryggen på hesten og du står på den anden side og holder rebet. Du skal selvfølgelig slippe hvis den bliver for urolig, men ofte finder den ret hurtig ud af at bruge det som en hjælp til at holde benet. Det kræver dog du har en til at løfte benet et lille stykke op inden du kan trække den op med rebet.

Du kan gøre det samme med bagnet hvis du har mulighed for at kunne føre rebet op under loftet i et lige træk, når bagbenet er let løftet.

Vigtigt at rose meget når den står pænt, og så holde pause ofte.

Men ja, det er en af de ting avlerne ofte ikke lærer de tunge heste fra føl af.

Held og lykke med din hest.

0
0
Svar på denne tråd

Belgier
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 22:57

Det var præcis den måde som conwie beskriver at jeg trænede min belgier til at løfte ben. Fra at være et problem for smeden bare at beskære blev hun pludselig en hest med 4 fine sko og da hun desværre skulle til de evige græsmarker, sagde min smed " jeg kommer til at savne hende, nu hvor vi er blevet så gode venner" så med tålmodighed kan det helt sikkert lykkes, men det tager noget tid og tålmodighed.

Alle går vi rundt og leder som besatte, nogle finder noget og andre sig selv. Alle mister noget som ingen kan ersatte. Alle går vi rundt og slår tiden ihjel.

0
0
Svar på denne tråd

belgier
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 22:36

Hej alle

har i dag haft dyrlægen ude. han fandt 2 hov bylder en på venstre forhov og en på højre baghov. så ikke så mærkeligt hun ikke vil løfte ben . disse bylder har været der i godt et år ville han skyde på fordi de fyldte det meste af hendes hove og var skjult meget godt. enu et tegn på at hun ikke er passet med smed. mht om det er skab hun har. har han taget en prøve . men som nogen af jeg også skrev anbefalte han at jeg startede behandling uanset hvad prøven viste.

så er glad fordi jeg fandt ud af hvad der var med hende . men ked af at det var så slemt. men dog lettet over at hun nu er i behandlig for begge dele :0)

Opstaldning tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 23:48

...stakkels hest, hvor må hun ha' lidt med hele 2 ekstremt store hovbylder i SÅ lang tid

Hvor er det dejligt for hende, at hun nu har fået et godt hjem hos nogen der gider arbejde på at give hende det liv hun fortjener

Med skovhestene Bellotino og Donatello og kattene Albert og Amalie

Bokse ledige i 8330

0
0
Svar på denne tråd

belgier
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 08:38

Hej Jette :0) mange tak for de venlige ord , det varmer. hun er bestemt også blevet meget mere glad og meget nemmer at have med at gøre, så det er unden tvivl en stor lettelse for hende :0)

Opstaldning tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Kodehår
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 13:50

Løsningen er nem: Pigoil du kan google det eller købe det på ebay.co.uk

Det er super godt.

Bent

Welsh Cob avler

www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd

at løfte ben
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 14:43

Hej Mia

Det er altid vigtigt, at have i baghovedet, at der ALTID er en grund til hestens adfærd. Som du selv skriver, er den ikke blevet behandlet særlig pænt hos tidligere ejer, dvs.: nu har den ingen grund til at tro at du ikke mener noget ondt, når du vil løfte dens ben.

Pr. instinkt er hestens eneste mål at overleve og formerer sig. For at kunne overleve, må hestens ben aldrig komme noget til, (en halt hest i naturen er lig med en død hest i naturen). Derfor at det vigtigt at have en forståelse for, hvorfor din hest ikke vil løfte benet. Nemlig det jeg lige beskrev. :)

Hvis jeg var dig, ville jeg lave noget grundlæggende tillidstræning med din hest, simpelthen arbejde med den fra jorden, og mest af alt tilbringe en masse tid med den.

Dette vil opbygge dens tillid til dig, hvilket helt sikkert vil kunne hjælpe dig til at kunne løfte dens ben uden problemer.

Med grundlæggende tillidtrænning mener jeg, f.eks:

- Arbejde fra jorden, hvor du præsenterer hesten for forskellige skræmmende ting. (Det kan være plastik, sprayflasker, presseninger osv.) Når jeg arbejder med dette, er det vigtigt at have et langt tov, og en grime. Når jeg præsenterer hesten for "den skræmmende ting" vil den som regel flytte sig. Her bliver jeg dog ved med at røre hesten med tingen, indtil den står stille - når den står stille flytter jeg tingen med det samme. Dette viser hesten, at det "skræmmende" forsvinder når den står stille.

Hesten lærer at tænke før den reagerer, og det er dette der skaber tillid mellem hest og menneske. Nemlig fordi den stoler på dig.

Når hesten begynder at stole på dig, og tillader dig at finde alverdens mærkelige ting og larme med omkring den, har du opnået tillid og en hest, der stoler på dig.

- Herefter vil det være lettere for dig at starte "løfte-ben-træningen".

Til sidst vil jeg sige, at jeg ikke synes at godbidder nogensinde hører hjemme i trænningen, da jeg synes det giver hesten et indlært fokus på mad, lommer osv. (Hvilket så kan skabe helt nye trælse vaner. :( )

Jeg håber, at du kan bruge noget af det og du må endelig skrive til mig, hvis der er noget, :)

Venligst Nanna

"Husk altid, at bag enhver hest, der følger en lang historie. Sommetider har de blot brug for at nogen vil lytte og tale deres sag og danne rammerne tiden fremover.."

0
0
Svar på denne tråd

at løfte ben
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 14:55

Hej Nanna

det lyder bestemt som noget jeg kan bruge. vil helt klart prøve det når hun er blevet helt frisk igen :0) metoden lyder også som noget min mand ville kunne finde ud af, er faktisk hans hest og han bruger rigtig meget tid på hende :0)

venligst mia

Opstaldning tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder godt
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 19:49

Det lyder rigtig godt, god fornøjelse med arbejdet

Og sig endelig til, hvis der er noget jeg skal uddybe :)

Venligst Nanna

"Husk altid, at bag enhver hest, der følger en lang historie. Sommetider har de blot brug for at nogen vil lytte og tale deres sag og danne rammerne tiden fremover.."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider