Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Mørk halmpille bund, er det okay?
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 09:40

Hej!

 

På mit opstaldningssted er vi gået over til halmpiller og spåner, fordi halmpriserne er så peberet efterhånden.

Det var jeg rigtig glad for, da min mule ofte stod med en ordentlig halmvom. + Han har tendens til surstråle på denne årstid.

 

Han har før stået på træpiller og jeg passer og plejer den bund, med den største kærlighed Hans træpille bund var altid flot og lys, nem at ordne og sådan. Den boks han stod i på daværende tidspunkt var også større end den han har nu, skal jeg lige understrege.

 

Men hans nuværende halmpille bund er simpelthen så klam, hvis jeg selv skal sige det. Den er mørk (ligner en halmboks som ikke har været muget i laaaang tid) og jeg smider en smule spåner ind over den hver dag, bare for at den ser lidt lysere ud. Vi får 1 sæk nye piller om ugen og kan ellers købe en ekstra sæk, hvis det kniber.

 

Jeg plejede at vende bunden, på træpillerboksen, så bunden var let og luftig og jeg fik tispletterne ordentlig op og ud.

Det gjorde jeg også i starten med denne, men det hjalp ikke. Og staldejer bad mig holde op, for det var helt forkert at gøre. Man skal fjerne prutter hverdag og rive den over så halmrester kommer ud og bunden er nogenlunde jævn. Men den må gerne være presset godt sammen.

Så skal vi trampe lidt rundt og hvis bunden "sjapper", så skal vi tage tispletter. Men kun hvis den lyder våd. Det skal ikke gøres hverdag.

 

Er det også sådan i gør? Jeg har virkelig svært ved at lade vær med at tage rigtig meget, fordi jeg synes den er så klam! Men hvis en halmpille bund bare bliver hurtigere mørk, end en træpille boks, så vil jeg rest my case.

 

Jeg troede ærlig talt jeg havde totalt styr på det her med bunde, men det har jeg tilsyneladende ikke.


I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd
 
 halmpiller
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 12:01

En halmpille bund er noget mørkere end træpiller, da pillerne i sig selv jo er mørkere. Ville dog mene at 1 pose er lidt, hvis det altså er dem med 15kg i.



0
0
Svar på denne tråd
 
 dobbelt op
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 12:07

Du skal regne med at bruge dobbet op af halmpiller, men det er korrekt at du ´både med en halm pille boks og en træpille boks skal lave en bund der er fjedrende, det er sådan set det er gør træpille boksen så fantastiks i mine øjne.

 

mine bokse har også en fast, fjedrende bund( dog ikke våd) så hestene aldrig kommer til at stå eller ligge på beton gulvet.

 

jette


Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 13:56

du giver for lidt halmpiller,- og fjerner for lidt af det våde. derfor er den klam

 

vi tager klatter hver dag, og små tispletter, hvis vi kan se op til overfladen at der er tisset.

 

i weekenden blive det hele checket igennem, og alt vådt fjernes.

 

vores bund er lidt fast nederst, og løs og lækker øverst.

jeg ville ikke have nogen kvaler med at lægge mig ned i bunden og tage en lur...

 

jeg kan ikke vejlede dig mht hvor meget du skal bruge, vores er en løsdrift på 55 m" med 2 krikker

 

se evt. min præsentation, der ligger vist et par fotos


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Halmpiller.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 19:52

Tusind tak for svar! Så vil jeg tage tispletter oftere og ellers tage det roligt. Nu har han fået nye piller i dag, så hjælper det nok lidt på det.


I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd
 
 må tilslutte
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 19:59

mig koret FLERE PILLER, man må ikke spare på pillerne der skal min. være en bund på 7-8 cm og bliver den ulækker ja så er det bare flere piller og hellere mere end mindre det ødelægger bunden at være fedtet med pillerne uanset det er halm eller træpiller.

 

Jeg bruger til mmin på 12,5 kvm. 1 pose 1 uge og 2 den næste fjerner ikke tispletter men lægger det til tørre på de steder der ikke tisses det funger super hvis bunden er tyk nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tispletter.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 22:12

Jeanne - Hvis du ikke tager tispletterne ud, kommer boksen så ikke til at lugte meget stramt? Jeg synes min lugter lidt, lige inden jeg går i gang med at rense.


I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd
 
 halmpiller
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 22:28

hej smukke. det er korrekt som de skriver. du må ikke rive op i bunden. den skal være mindst 6-8 cm tyk og så fast. det er det der gør at den er blød, og behagelig for hesten og ligge på, og den isolere kulde fra gulvet.

jeg fjerner lortene hver dag og kun tis ca. engang om ugen eller hvis der lige kommer våde pletter op til overfladen..

flere piller på som de råder dig til ja... smil

jeg har nu prøvet halm piller. jeg går tilbage til mine elskede træpiller, for de SUGER BEDRE og så synes jeg træpillebunden er mere luftigt og blød end halmpille bund.

men flere piller på, ogkun tage @!#$ hver dag og så kun tis når det er synligt... og NEJ der er så at sige aldrig nogen lugt i bokse med disse er bunde.. det er FANTASTISK smil

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaa....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 22:48

hej

jeg har virkelig bøvlet noget med min træpille bund, synes den var enten sjappet eller meget hård når jeg ikke ryster op iden.

 

så jeg har lige nu prøvet at ryste op iden, og taget tisse pletterne. Jeg synes den virker meget bedre når jeg ryster den op hver dag. mere løs og lækker. ved endnu ikke hvad det kommer til at betyde for mit træpille forbrug.

 

jeg har også haft en halmpille bund, men det synes jeg slet slet ikke virkede, jeg synes træpillerne suger noget bedre.

 

hilsen Rikke.

 

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 08:16

umiddelbart vil jeg mene at man skal være meget påpasselig med at vende for meget rundt i en træ/halmpilleboks - det frigør alt for meget af ammoniakken, som hesten har så svært ved at tåle.

 

Mine står igen på ganske alm. halm - I love it! - men da de stod på rideskolen, var det vigtigt at bunden var tyk nok, så tisset kunne "løbe" ned i bunden og blive absorberet/indkapslet her. Som de andre skriver - fjernede jeg også ca. een gang om ugen større våde partier, rev det løse ned i kratterne og fyldte nyt ind.

 

God arbejdslyst

 

 

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 stram lugt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 12:02

nej jeg oplever det ikke for jeg sørger for at der hele tiden er nok tørt til at det indkapsel, hele finten er nemlig at du skal have en bund der kan dræne tissen væk fra toppen så den tørre op når hesten er på fold derfor er det vigtigt et den aldrig når at blive sjappet.

 

Bliver tissepletten til et bjerg så graver jeg toppen af og lægger tørt ovenpå så lugter det ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider