|
|
| Halm som foder |
|
|
Jeg har aldrig været glad for halm. Kan ikke selv tåle at røre ved det og min hest har lidt allergi overfor det, i hvert fald når han haft det i sin boks som strøelse (det havde han i to måneder på efterskole) Men jeg skal så se på et opstaldningsted hvor der står halm på folden om vinteren til at spise af, og hø i boksene. Ville I vælge sådan et sted? Eller er halm slet ikke hestemad? Har altid undgået steder med halm, men det lyder som et super godt sted ellers. I hans boks vil han komme til at stå på spåner.
Laura&Safir "Ret dig selv før du retter hesten"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dum di da dej |
|
|
...i forhold til overfølsomheden ved du bedst selv om din hest kan tåle at æde halmen. Ellers synes jeg halm er et nødvendigt og godt suplement til anden grovfoder - faktisk har jeg ladet mig fortælle af dyrlæge og smed, at når hestene får wrap har de ofte brug for en lidt grovere struktur end det wrappen giver dem. Mine kan ikke leve uden halm, og da de stod på rideskole på træpiller fik de både wrap og halm. Hilsen Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min dyrlæge |
|
|
Min dyrlæge siger faktisk at halm ikke er godt for heste, da de bliver vommede og der kan komme væske i benene (det fik min venindes nemlig af at stå på halm) Jeg har kun haft ham på halm i to måneder, der begyndte han at hoste lidt samt jeg fik allergi over det meste af kroppen, men når det er på folden er der jo frisk luft og jeg skal ikke røre ved det. Ville bare hellere have at han fik mere hø i stedet, men det kan han jo så få i boksen (gerne 10-15 kg dagligt) Ville bare godt have at han havde hø at spise af på folden i stedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dumdidadej |
|
|
..det er rigtigt, at een af konsekvenserne ved brug af halm kan være vommethed, men er jo på ingen måde skadeligt at være vommet. Det er simpelthen for dyrt at fodre med hø eller wrap på folde tilgengæld er det meget skadeligt med heste som står mange timer på fold uden ædelse, derfor vil jeg til hver een tid foretrække halmen. Mine egne står på kæmpe græsfolde som de kan gå og nippe i dagligt, så det er først når sneen falder at der lægges lidt wrap ud til dem, men mange opstaldningssteder er foldene om efteråret og vinteren rene jordfolde, og her vil jeg klart foretrække muligheden for halm på folden. I min tid som bestyrelsesmedlem på en rideskole har jeg brugt mange timer på at kigge på hestene og de nyder halmen, står ikke med mulen begravet heri, tilgengæld nyder de at ligge i det løse halm og blunde. De allergi heste jeg har haft kendskab til på stedet har ikke haft problemer med støvgener i den forbindelse. Held og lykke med din hest. Hilsen Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Jeg må se på stedet  Tænker også at det vel er bedre end intet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm som foder |
|
|
Man kan sagtens give halm som tilskud, men det må ikke dække den største del af hestens grovfoder. Men jeg mener at når man bruger halm, som i dit tilfælde, er det bedst hvis det er vårbyghalm.
Vores heste står alle på vårbyghalm og så får de masser af hø. Og har selv brugt det som et lille tilskud til hø førhen. Men nu har vi sååå meget hø, og så vil jeg hellere give en masse af det...
Jeg ville ikke have nogen skrubler for at opstalde mine heste der. og det da er bedre de har lidt halm at guffe i. end en ren jordfold uden noget...
Mvh. Karina Stackelies, Kamran Shah ox og Gribsvads Nicko BBH instruktør under uddannelse hos Susan Kjærgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bestemt |
|
|
I mine øjne er halm på folden bestemt ikke en dårlig ting, for hvis der blev serveret andet, så kunne jeg næppe lukke mine heste ud på den fold. Som ejer af to nøjsomme haflingere, så kan jeg ikke give mine heste adgang til en fold med hø med mindre, at det er begrænset rigtig meget. Og det skal være begrænset så meget, at det langt fra kan dække behovet for stråfoder gennem en hel dag på folden, så der skal være et alternativt stråfoder, som ikke feder og her er halm et udemærket valg. Der skal være stråfoder til rådighed dagen igennem for at holde maven i gang og går der heste på folden, som ikke kan tåle at have fri adgang til hø eller wrap, så må man vælge et alternativ såsom halm. Alle de steder hvor jeg er kommet og hvor jeg har haft heste opstaldet, har der været adgang til halm på folden og jeg har aldrig oplevet problemer med halm. Det samme gælder ved strøelse i boksene. Jeg har indtil nu aldrig brugt andet end halm og der har aldrig været problemer af nogen art. Hvis jeg var dig, ville jeg bestemt ikke lade mig afskrække af, at der gives halm på folden. At du og hesten reagerede på halmen på efterskolen kunne måske tyde på, at halmen på stedet ikke var det bedste. Ligesom med wrap, hø og andet strå så er der jo svingende kvalitet. Måske har det halm på efterskolen været støvet og dermed givet din hest hoste. Og så er der jo forskel på halm. Vårbyghalm eller alternativt byghalm er efter min mening klart det bedste spisehalm for heste. Andre typer er som regel for groft.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Staldkærre købes se mine annonce på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan desværre.. |
|
|
Kan desværre ikke bestemme hvilken halm jo, da det er stedet der bestemmer det. Min kan sagtens få hø ad libitum (han er til den tynde side), så det har der været på folden alle steder jeg har stået. Vil dog ikke stå på halm, der er jeg mere til halmpiller eller spåner, tørv, hamp osv. Har desværre lige fundet ud af at der intet toilet eller rytterstue eller noget er på den gård, men det må jeg jo se om jeg kan leve uden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Toilet kan man godt undvære hvis man ikke er for sippet til at bruge boksen. Jeg har de 4 år jeg har haft min haft halm på folden der hvor jeg har stået, og som de andre siger, så er det meget bedre end ingenting. Synes det er rigtig fint at din kan tåle adgang til hø ad libitum hele dagen, men det er der virkelig mange andre, der ikke kan. Blandt andet min egen. Og for at stedet skal kunne fungere for alle (bortset fra meget alergiske heste) vælger de fleste opstaldningssteder enten halm eller frøgræs på folden, og så kan den enkelte ejer selv bestemme hvor meget hø hesten skal have i boksen. Det synes jeg er den aller bedste løsning for alle parter. Kan godt forstå du ikke vil bruge halm som strøelse, det er altså bare ikke lige så godt som andet - og super tungt, samt dårligt sugende. Bruger nu selv en blanding af tørv og træpiller hvilket ejg er super glad for 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| byghalm |
| Forfatter:  |
Becs |
| Dato:  |
12-11-2011 07:46 |
|
er fint, hvis det bliver brugt som strøelse og IKKE som primært grovfoder. Min vallak stod engang et sted, hvor der ikke blev fodret med wrap (hos en stodder der kaldte sig selv berider og vidste ALT om fodring, så jeg stolede på ham), men kun med byghalm og havre. Hesten var konstant forstoppet - det endte sjovt nok, da jeg rykkede hesten hjem og begyndte at hælde en masse wrap i ham. Han står i dag på en bund af godt vinterbyghalm, som han tygger lidt i engang imellem. Men han har altid fri adgang til wrap i boksen. Hver morgen når de bliver lukket på fold, er der lidt wrap tilbage fra aftenfodringen i boksen. Jeg har i øvrigt også altid byghalm på sommerfoldene. Både som de kan putte sig i, men de spiser altså også af det, når de er på døgngræs selvom vi altid vælter i godt græs. Sikkert for at stabilisere maven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
|
|
Det er rigtig godt med halm på vinterfoldene. Det skal du tage som et plus. Det giver et afbræk i det sædvanlige hø/wrap, da der som skrevet tidligere, heste har godt af forskllige "slags strå". Og den allergi din hest har udviklet er sandsynligvis ikke for selve halmen men for støvet hvilket jo ikke vil være et problem udendørs, sandynligvis. Det giver også hestene en anden muglighed for tidsfordriv end at gå og rode i sne og jord og græsrødder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm på folden.. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
12-11-2011 17:03 |
|
.. jamen det er da meget godt, men kun hvis der tilbydes frisk halm hver eneste dag. Desværre ser jeg alt for ofte, at der sættes en bigballe halm ud på folden, som hesten så står og gnasker sig igennem. Sådan en bigballe, bliver hurtig dårlig, grundet tilførsel af regn. Den skal sættes så den bliver overdækket.
IMC SÅ ER DER IGEN FRISKE SPÅNER TIL SALG. 20285450 prinsesse pony sælges. Emdegårds Amira. Wrap sælges. pakket i de helt små pakker. ca 50 kg. pris 80 kr.stk. 20285450. 4370. St.merløse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm... |
|
|
Halm er ikke grovfoder, og det giver en vommet halm-mave. Men tilgængel vil jeg sige, at det de bare får noget ud på vinter folden er et stort + for man skal tænke på deres mavesyrer, mange heste får mave ¨sår bare af at stå nogle timer uden noget at æde. Jeg ville sige det meget bedre end slet ingen ting )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De havde |
|
|
De havde dækket det over kunne jeg se. Desværre var boksene MEGET små, så er lidt i tænkeboks over det. Hestene går så ude i 11 timer om vinteren, og mere om sommeren, så det er jo et plus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med IMC |
|
|
Ja, som IMC siger, så skal man være opmærksom på, hvordan tildelingen af halm foregår på folden. Man skal især være opmærksom, hvis halmen bliver givet ude i det fri under åben himmel. Hvis halmen ikke står overdækket på folden, så skal man se på, hvor store mængder der køres ind ad gangen. Det skal passe med, at hestene kan nå at spise det, inden det bliver dårligt. Hvis halmen bliver spist indenfor få dage, så behøver det ikke stå overdækket. Men alarmklokkerne skal ringe, hvis der kun står få heste på folden og der køres en hel minibig eller bigballe ind ad gangen, som bliver sat under åben himmel. Det giver dårlig halm på folden, for hestene vil være alt for længe om at spise en hel balle. Har man derimod 15-20 heste på folden, så kan man sagtens køre en hel minibig balle ind på en gang og lade den stå ude i det fri. Den forsvinder inden halmen kan nå at blive dårlig. På gården, hvor mine haflingere er nu, giver vi byghalm på folden. Vi har ingen overdækning over halmen, men til gengæld er der kun tre heste på folden, så vi kan med lethed smide en dagsration halm derud hver dag og har derfor ikke problemer med dårlig halm. En anden vigtig ting man skal tænke på, når man kigger på halm på folden, er, om der bliver efterladt halmsnore på folden. Jeg har flere steder set, at dem, som kører store halmballer ud, kun fjerner 1 eller 2 snorer fra ballen, når de kører en ny balle ud. Resten af snorerne lader de sidde, så halmen ikke skal sprede sig alt for meget. Halmsnor på en fold er bandlyst i mine øjne! Jeg vil simpelthen ikke se det på folden, hvor mine heste skal gå. For jeg kan lige se det for mig: en hest får benet ind i en af snorerne, benet hænger fast, hesten panikker, hiver og slider for at komme fri og nylonsnoren skærer sig dybere og dybere ind i benet. Puha, det kan gå så galt. Vil man undgå, at halmen bliver spredt med vinden og at hestene træder det ned i jorden, så må man finde en løsning med en halm/høhæk af en art. Vi har et dæk fra en entreprenørmaskine liggende på folden med en palle i bunden, det fungerer perfekt. Så tjek følgende: - overdækket foderplads - eller alternativt kun små halm på folden ad gangen - nul halmsnorer på folden
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Staldkærre købes se mine annonce på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm og fordøjelighed |
|
|
Halm er faktisk ret svært fordøjeligt for hesten, og kan i mine øjne aldrig erstatte grovfoder. Synes halm egner sig bedst til strøelse. Tror mange heste æder meget halm, fordi de ikke får tilstrækkelige mængder af noget ordentligt grovfoder, så de måske hele tiden er småsultne. Min vallak står på halmbund, men lever af godt wrap og mineraler. Han har ikke fri adgang til wrap, men får en mængde, der passer til hans huld/brugsniveau osv., og han æder stort set ikke af sin halmbund. Det ser jeg som et tegn på, at han får stillet sulten og dækket sit tyggebehov via sit grovfoder.
Hilsen Inge - med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet halm i vores stald |
|
|
Hverken til at æde eller stå på. Halm er i min verden ikke hestefoder, jeg ville til enhver tid foretrække frøgræs, hvis det skulle være. Her på stedet har vi høkasser på foldene, og der kommer hø i hver dag, hele vinteren, og ja, det er dyrt, men det koster altså penge at have hest.
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm eller ikke halm |
|
|
Hej, Min hest er meget nøjsom, altid på kur og jordfold for at undgå forfangenhed, men den får de mængder grovfoder (=hø/wrap) som den skal have. Den står på halmpiller i boksen og får derfor en stor høpose med halm hver dag til tidsfordriv ud over fodringer med hø/wrap, som sker 4 gange i døgnet. På jordfolden har den sammen med veninden en lille bigballe halm, og den nyder de i fulde drag. Jeg tror såmænd de nyder beskæftigelsen med den mere end det, de æder. De gumler lidt, roder lidt rundt med hovedet i ballen, klør sig på den, bruger forbenene til at skrabe halm ud, sover til middag i det løse halm o.s.v. "Veninden" har tidligere haft lidt kolik-tendenser, men der har ikke været noget i det halve års tid de to har gået sammen og haft halm ad libitum. Jeg tror grovædning af halm kommer meget an på, om hestene får deres behov for fordøjeligt grovfoder dækket ordentligt. Men som tidsfordriv på en lille jordfold er det en god ting. Min erfaring er i øvrigt også, at når mine heste (i tidligere tider) har gået på døgngræs, så er de ikke til at hive væk fra en halmballe, hvis de først kan nå den! Jeg tror, at heste har et behov for ikke-fordøjelige fibre i en eller anden grad. Mine heste har også altid være glade for at æde kviste og bark, hvis de har haft adgang til træer på folden - uanset hvad man ellers har tilbudt dem. Så jeg ville ikke være så bekymret for halm på folden - kun hvis det er af dårlig kvalitet (støvet eller sammenbrændt). MVH Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder halm |
|
|
halm er ikke dårligt for heste man skal bare passe på med det sådan et år som i år for når det har været så vådt dannes der nemt toxiner i halmen hvilket de jo ikke lige kan tåle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg syntes jo halm er en god aktivivering på folden. Hestene kan jo ikke gå det halve af døgnet uden mad, og skulle mine æde fri wrap, ville de for det første blive så fede at de kan trille for det andet, æder de 500 kg om ugen, og de 3 ud af 5 er altså shetlændere  Hø eller wrap i boks/til nat/morgenmad er supert syntes jeg, og så halm som eftermiddagsaktivering 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Trådstarter: Når din hest står på spåner og ellers fodres med hø, er det faktisk et plus, at der er halm på folden. Halm indeholder i modsætning til hø træstof, som hesten har brug for at få på en eller anden måde. Når hesten står på spåner har den ikke umiddelbart direkte adgang til en træstofkilde, og det er faktisk et problem. Den dør ikke af det, men mangel på træstof får nogle heste til at søge efter det på anden vis - fx ved at gnave i boksvæggen eller i stolper eller hegn på folden. Udover at det er generende når hesten gnaver i andre ting, er det også usundt, da denne type træ typisk er enten malet eller imprægneret. Derudover bruger heste også halm til at stabilisere deres mave med, hvis de har lidt løs afføring eller let diarre. Halm fordi halm indeholder træstof og ufordøjelige fibre kan det netop afhjælpe lidt løs mave. Nej halm er bestemt ikke foder, men fjerner man muligheden for at hesten kan nippe i lidt halm efter behov, så skal man sørge for at der er andre træstofkilder - fx træstubbe eller grene. Hvis hesten bliver vommede af halmen er det oftest fordi de grovæder den fordi de er decideret sultne. Dette problem kan ret let afhjælpes ved at give hesten mere hø fx om morgenen inden den kommer ud. Heste der får nok at spise ellers er yderst sjældent tilbøjelige til at voldæde halmen. Derudover er det, som andre har pointeret også langt bedre at hesten har lidt at nippe i fremfor at gå hele dagen uden noget overhovedet. Både af hensyn til dens mave og for adspredelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DET som virker for een... |
|
|
Virker måske ikke ligeså godt for andre! Mine heste får eksempelvis også deres wrap i et dæk, men hos os er en palle i midten (som hos Tine Sommer) bandlyst. Jeg har nemlig en hest, der engang imellem foretrækker at stille sig ind i midten af dækket for at spise... Og jeg vil nødig tænke på, hvad der kunne ske af uheld, hvis hesten træder igennem sådan en palle (Tine) bruger. Mine heste står også på halm og jeg vil til enhver tid foretrække vårbyghalmen, frem for eksempelvis vinterbyggen. Vinterbyghalmen er simpelthen for strid/stiv, så min erfaring siger mig, at denne nem kan give anledning til forstoppelse. Mine heste får udelukkende wrap på foldende. Halmen bliver brugt til strøelse. - I vinterens løb, vil jeg dog ikke udelukke, at der indimellem bliver "suppleret" med lidt halm på foldene, når disse er sneet helt til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sofiemb |
|
|
Fuldstændig enig med dig. I min verden er halm ikke foder på nogen måde til heste, heller ikke på folden. Det er til at sk"#& i og ikke andet. Ja, det er dyrt at have hest, men det har man vel gjort op med sig selv, at sådan er det inden man anskaffer sig dyret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddddddddddd |
|
|
Hos os har vi frøhalm på foldene og der står de en del tid og æder. Han får wrap i sin boks om aften når han kommer ind (nogle gange smider jeg også noget af hans middagswrap ud til ham på folden) Der udover får han i sin høpose - alm halm i som er ædt næste dag også. Min hest er IKKE vommet på nogen måde. Halm indeholder træstof og heste har altså BRUG for det træstof.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Maj Britt ?Djursland?: Nej halm er ikke foder, og må ikke gives et billigt alternativ til hø. Men har hesten ikke adgang til halm, SKAL man sikre at den har adgang til en anden træstof kilde, hvilket mange glemmer, når de vælger at stille deres heste på spåner, træpiller o.lign. Nogle heste begynder så at gnave i det (typisk malede eller imprægnerede og derfor usunde) træværk de kan nå - boks, hegnspæle o.lign. - mens andre bare mangler træstof i stilhed. Man skal ikke fodre sin hest med halm - den skal have nok hø til at det mætter den og stiller behovet for stråfoder. Men adgang til halm - fx på folden eller i boksen er en god rigtig god ide. Så længe hesten får nok hø eller wrap ved siden af, så den ikke grovæder halmen. Halmen er oftest ikke særlig attraktiv at spise sig mæt i for hesten, og langt de fleste heste voldæder kun af halmen, hvis de ikke får nok hø at spise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|