Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

dårligt wrap sådan noget møg
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 22:32

Jeg er i den uheldig situation, at 3/4 af mit wraphø er dårligt og må kasseres.

Græsset var godt tørt inden det blev presset og wrappet. De har haft hvide plamager på overfladen eller sågar været gule og grønne af mug, når jeg har åbnet dem, og dette selvom ballen har været godt tør ved åbning. Enkelte er der kommet huller i, så det er jo forståeligt at de er blevet dårlige, men jeg kan dæleme ikke forstå, hvad der er galt med resten. Nogle har jeg haft plads til indenfor, men de er lige så dårlige som dem der har stået ude.

Sidste år havde jeg ikke disse problemer med wrappen.

Det er noget frustrerende at åbne balle efter balle som bare er til kassering. Nogen erfaring med/ideer til, hvad der kan være galt?

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Måske ..........
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 23:28

er der kommet for lidt plastik omkring. Eller også er der meget små huller som du ikke kan se.

Der kan også være sket det, at græsset har været for tørt, så insilerer det ikke som det skal, og det kan give hvide plamaser.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Jeg har altid en eller anden børnevenlig shetlænder til salg. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvide plamager
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 07:50

Kan være både mug og sukkerudtræk- så det kræver en vurdering, dvs man skal se udtrækket for at svare dig på havd det er .

Er det sukkerudtræk kan ballen godt udfodres, er det mug ville jeg kassere den.

Karina

Wrap 2.slet 2011 sælges

Minibig baller med en længde på 130 cm

pris afhentet : DKK 300

0
0
Svar på denne tråd

uens..
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 09:12

det lyder for mig som om at dit græs har været for tørt - men uens i tørringen ved presning.. ´våde/fugtige totter i en tør balle kan give mug mv. som du ser det - og gule/grønne plamager det er mug, hvide plamager kan være sukkerudtræk.. sukkerudtræk ser ud som tykt spindelvæv og det smuldre ved berøring.

Det kan også være at dit græs har været meget groft og i kombination med at det var meget tørt kan det være meget svært at pakke ind, da stænglerne kan prikke huller i de enkelte lag plast.

Surt, at du må kasserer så meget af årets grovfoder..

Kristina

Yndigt pony hoppeføl sælges, forventet udvokset stor etter pony. Broget, men meget speciel... se hende på min præsentation Frühling!

0
0
Svar på denne tråd

dårligt wrap
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 10:34

Jeg har lavet wrap i mange år. Et år skulle jeg lave små rundballer, og det år havde jeg alt for mange der havde fra mugpletter til direkte råd.

jeg begyndte at tælle lag på ballerne og fandet ud af, at der faktisk i mange af dem kun havde 6 - 8 lag. Der var bestilt 10 lag.

Jeg kunne også skimte nettet omkring wrappen igennem mange af ballerne. Jeg kontaktede wrapperen, men han fralagde sig ethcert ansvar og påstod endda det var mit wrap den var galt med.

I tiden efter, har jeg altid været efter wrapperen og desuden vælger jeg ALDRIG runde baller igen.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

wrap eller haygain
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 15:16

Tak for svarene:) Nogle af de hvide pletter minder om spindelvæv, det må være sukkerudtræk fra ballen - Det er desværre de færreste der har haft det. Langt de fleste er enten med hvide, våde klistrede plamager eller grønne og gule pletter. Det må også ha været wrappet med for få lag.

Overvejer faktisk om jeg skal investere i en haygain fra brogaarden, da jeg har en allergihest, som ikke kan tåle hø, og som er årsagen til at jeg har fået lavet wrap. Hvis jeg alligevel skal smide ud af wrappen, kan det da være bedre at bruge penge på en sådan og så dampe hø i stedet? Nogen der har erfaring med en sådan?

0
0
Svar på denne tråd

wrap.....
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 08:45

Kan det være fordi ballerne er blevet flyttet på et forkert tidspunkt efter de er presset ?? Enten skal de flyttes inden for meget kort tid efter de er presset, eller også skal de ligge hvor de er presset min. en mdr. Hvis man flytter dem f.eks. dagen efter de er blevet lavet, så er skaden sket. Kan ikke lige huske hvad der sker men det er ikke godt.

0
0
Svar på denne tråd

Renske
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 11:38

Renske; det har intet på sig..

Der sker INTET ved at flytter på ballerne i forhold til wrappens kvalitet, det der tit sker/kan ske ved flytning, er at der bliver lavet små huller i plastikken og derved er ballen færdig, men er man påpasselig ved flytning og ikke laver huller plastikken, sker der intet.

Synes også det lyder som for få lag plastic og noget lidt for tørt græs. Tørt græs er meget stift, spec. hvis du har grove græsser i din græsblanding, derfor er vigtigheden af nok plastig altafgørende..

Vi for 10-12 lag på alm wrap og 14 lag på baller med lucerne i, du kan prøve at tælle efter hvor mange lag du har fået og evt. kontakte ham der har wrappet, hvis han har været fedetet med plastikken

Vh Karina.

Hilsen Karina

Ny hjemmeside: http://stald-birch.dk/

Prima wrap og hø sælges mange str.

Springsadel HDR Fletcher eller Kentaur Apollon 17" bred bom købes, skriv hvad du har

0
0
Svar på denne tråd

dårligt wrap
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 14:58

1. min 8 lag plastik på og det er absolut minimum.

2. det har faktisk noget at sige hvilken farve plastikken har da sort jo tiltrækker varme og hvid skulle være slem til at tiltrække fugle og have en større gennemtrængelighed.

3. når der er åbnet for en balle skal den står så køligt som muligt da bakterier vokser der hvor der er varmt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider