Går de fint ved hånden er det sjældent et problem at lære dem at gå som håndheste. Hesten man rider på skal måske også lige vænne sig til situationen - men som regel nyder de at være ude med en ven 
Da jeg havde min shetter, brugte jeg en branderup kapsun til at have på hende ud i terrænet. Den kan nemlig spændes ind så den sidder fint også på en shetter. Jeg satte så snoren i den øverste ring på næseryggen, for en grime bliver trukket helt skævt på hovedet af en meget mindre heste end den man rider på.
Min nu 6½ årige Funi havde samme kapsun på da han var mindre og med som håndhest - og da han blev lidt større en rebgrime. Nu er det ham der ligeså fint går som ridehest, når jeg har min 2½ årige plag med i skoven som håndhest - hun har også rebgrime på.
Bruger iøvrigt et godt tov, der er tilpas langt og lidt tungt, så det ligger godt både i hånden og den lange ende langs halssiderne når hestene går ved siden af hinanden.
Lad være at binde hestene sammen - de kan begge få grimme træk i halshvirvlerne og nogle grimme oplevelser, hvis noget går galt. Det er alt for farligt og ufleksibelt. Start i skkridt - og når det går fint, kan du lige så stille forsøgsvis sætte tempoet lidt op.
Det er super hyggeligt at have håndhest med
Begge heste nyder som regel turen, og for den der endnu ikke rides er det en god måde at få nye oplevelser og indtryk på 