Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan håndhest??
Forfatter: 
Dato:  29-10-2011 21:41

Hej

Jeg har to shetlændre som jeg rigtig godt kunne tænke mig at have med som håndhest, altså en af gangen..

Jeg ved bare ikke hvordan jeg starter med at have dem med? Og hvordan har jeg dem bedst?? altså med grimme og træktorv eller hvordan?

Og har i dem i hånden eller binder i dem fast?? Hvilket jeg aldrig ville turde, men ville så gerne høre hvordan i har lært jeres heste det??

Den ene er trafiksikker men den anden skal lige se det hele lidt an..

Høppner

Fjordheste er en fantastisk pony

0
0
Svar på denne tråd

Håndhest.
Forfatter: 
Dato:  29-10-2011 22:06

Jeg har altid bare sat en snor i grimen og draget af , ikke så meget pjat.

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 00:41

Går de fint ved hånden er det sjældent et problem at lære dem at gå som håndheste. Hesten man rider på skal måske også lige vænne sig til situationen - men som regel nyder de at være ude med en ven :-)

Da jeg havde min shetter, brugte jeg en branderup kapsun til at have på hende ud i terrænet. Den kan nemlig spændes ind så den sidder fint også på en shetter. Jeg satte så snoren i den øverste ring på næseryggen, for en grime bliver trukket helt skævt på hovedet af en meget mindre heste end den man rider på.

Min nu 6½ årige Funi havde samme kapsun på da han var mindre og med som håndhest - og da han blev lidt større en rebgrime. Nu er det ham der ligeså fint går som ridehest, når jeg har min 2½ årige plag med i skoven som håndhest - hun har også rebgrime på.

Bruger iøvrigt et godt tov, der er tilpas langt og lidt tungt, så det ligger godt både i hånden og den lange ende langs halssiderne når hestene går ved siden af hinanden.

Lad være at binde hestene sammen - de kan begge få grimme træk i halshvirvlerne og nogle grimme oplevelser, hvis noget går galt. Det er alt for farligt og ufleksibelt. Start i skkridt - og når det går fint, kan du lige så stille forsøgsvis sætte tempoet lidt op.

Det er super hyggeligt at have håndhest med :-) Begge heste nyder som regel turen, og for den der endnu ikke rides er det en god måde at få nye oplevelser og indtryk på :-)

Tag ikke alt hvad øjet ser som givet.

0
0
Svar på denne tråd

håndhest
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 08:28

Jeg har redet en del med min som håndhest tidligere.

Jeg havde trense på ham da det var det han også gik med når vi gik tur osv. og så en smal tøjle på ca. 3,5 m. Det er vigtigt at have lidt at give af hvis nu der sker noget.

De første par gange testede jeg lige lidt på banen inden jeg red ud (start/stop osv.) og så havde jeg en hjælper der gik med ud, men efter et par gange var det ikke nødvendigt mere.

Det er vigtigt at hestene går nogenlunde samme tempo synes jeg. Det bliver hurtigt kedeligt at skulle drive på den ene og bremse den anden heletiden.

Det er også vigtigt at den hest du rider på kan flyttes med benene -det gør det noget nemmere hvis man kan styre det meste på den måde

Jeg havde (næsten) altid min håndhest på højre side, så den var længst væk fra trafikken når vi var på vejen. Det er også meget rart at vide at heste er på den side og ikke "over det hele" -det bliver hurtigt rodet hvis den selv skifter side hele tiden (mest i trav og galop, det er ike så slemt i skridt).

Jeg ville heller ikke binde hestene sammen. Det synes jeg lyder for farligt (men jeg red også en stor pony med min tinker på 155 cm som håndhest -han havde jo bare slæbt os med hvis han var gået!! )

Men bare kom afsted! Det er super hyggeligt!

0
0
Svar på denne tråd

uha det lyder
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 09:36

som om jeg skal have fat i sådan en kapsun til mine shetlændere, hvor der er ring i ved næsen, de er jo noget mindre end min fjordhest.. Og så forsøger jeg mig i løbet af ugen.. Jeg har kun ca 400 meter på vej inden skoven.. Så afsted med mig.. Uha

Høppner

Fjordheste er en fantastisk pony

0
0
Svar på denne tråd

håndhest
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 14:07

Hej

Det er en rigtig god ide og motionere dine shettere som håndheste.

Jeg har to småheste, rider dem på skift og har den anden med, de elsker selskabet med hinanden, det gør det let at have med at gøre, så vi er ofte afsted på den måde, og det er sjovt og udfordrende.

Den jeg har med er i en rebgrime, med et langt grimeskaft, jeg har den i en hånd, mine skifter side, for at undgå altid at have dem i samme hånd, men det er alt efter om det er på veje med trafik,eller på de roligere grusveje.

Prøv da at starte hjemme på marken, eller banen, og så er det bare med at komme afsted, de vil elske det.

Held og lykke

Hilsen Anette

Der findes hestemennesker, og så er der mennesker med hest!

0
0
Svar på denne tråd

bidløs trense
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 21:43

Jeg synes absolut det bedste jeg har prøvet, har været at have håndhesten i en bidløs trense. der er mere hold i den end i en grime.

Desværre har jeg ikke fået sådan en til mini-shetterne, så det er stadig i grime.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider