Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

o epg, skal man tro på det
Forfatter: 
Dato:  26-10-2011 16:08

ja som overskriften lyder, kan man stole på en gødningsprøve hvis den siger 0 epg??

burde hesten ikke altid have lidt orm??

mvh louise

mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd

Det håber jeg
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 07:38

da man kan, for min plag fik samme resultat både i foråret og nu her i efteråret.

Det undrede også mig indtil jeg fik at vide at de jo kun kigger på en lille del af gødningsprøven og derefter ganger med et tal.

Så med andre ord kunne de ligeså godt have kigget på en anden del af prøven og fundet orm, men sandsynligvis har hesten ikke/langt fra et behandlingskrævende ormepres.

Mvh Janni

Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd

ormeprøve
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 11:10

det skal man da..

Ellers giver det jo ingen mening at tage en prøve. Hvis hesten ser fin ud ville jeg ikke gøre yderligere. Ser den ud som om den har orm ville jeg teste igen, nu eller om 1 mdr.

Min tidligere vallak havde i årevis 0 og gik fri af ormekure. Da han blev flyttet fik han lidt orm igen, sikkert fordi der ikke var så meget fokus på at holde ormepres nede på stedet.

Ane

Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

451254246
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 17:06

lidt sjovt svar>: selvfølgelig skal man tro på det ellers tag en prøve igen om en mdr:

hvis man sender en ny prøve afsted, så skulle den jo gerne vise næsten det samme.. ellers tror man jo ikke på det;)

nå men jeg troede egentlig bare at hestene altid havde lidt orm, altså i helt små mængder...

desværre ligner hesten en der har orm, men det bliver jeg jo nød til at tro på den ikke har... øv altså

mvh louise

mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd

Orm....
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 14:12

Hvilke orm har du fået tjekket for? Her tænker jeg om der er tjekket for bændelorm? (de kan gøre stor skade, og her vil jeg mene at det tydeligt kan ses på hesten at den er påvirket af det, og de er vigtige at få udryddet)

Ikke alle tjekker for bændelorm, og de fleste tager ekstra for at undersøge for bændelorm.

Hvis jeg fik at vide at min hest have 0 epg, og hesten så ud til at have orm, så ville jeg for en sikkerheds skyld sende en ekstra prøve til undersøgelse. Selvfølgelig er det ingen sikkerhed, for at få et ordentligt resultat, men det er da forsøg.

*Winnie & Falcon*

Amigo regndækken str. 130 søges, skriv PB

0
0
Svar på denne tråd

orm orm orm
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 14:49

he he - jeg synes ellers selv det giver god mening:

lidt sjovt svar>: selvfølgelig skal man tro på det ellers tag en prøve igen om en mdr:

Ormestatus er jo noget lumsk noget, og det kan ændre sig rimeligt hurtigt fra måned til måned. Så vidt jeg har forstået kan antallet af orm der udskille også ændre sig fra pære til pære. Derfor kan den du sendte afsted jo godt have 0 epg..

Når du siger at din hest lidt ligner en der har orm, så ville jeg (ligesom Winnie) sende ind igen med det samme. Sørge for at den er helt frisk, fra toppen af en pære og få den dyrket hvis der stadig er 0 ormeæg.

Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 14:53

altid man kan se på en hest om den er ormebelastet.

Da vi tog prøver i foråret var det den mest trivelige plag i stalden der havde flest.

Ligeledes har min hoppe som plag altid haft stor ormebyrde og hun var direkte fed.

Husk man siger at 20 % af hestene bærer 80 % af ormene.

Mvh Janni

Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd

orm....
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 15:36

Min havde hele livet 0 orm, men er nu begyndt at få lidt orm. Men man siger jo faktisk også, at man skal kigge ekstra efter på ældre heste, så det passer nok fint. :)

Og nej, man kan ikke se på dem alle, om de har orm. Ved ikke hvorfor det kan være tydeligt ved nogen, har ikke selv oplevet det.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 16:04

Hvis hesten er hårdt angrebet af bændelorm, burde det kunne ses hvis man holder øje med hesten, og de tegn der udvises.

Det er da i hvert fald tit og ofte på den måde, at man finder ud af at man burde undersøge for bændelorm, netop fordi hesten udviser nogle tegn.

*Winnie & Falcon*

Amigo regndækken str. 130 søges, skriv PB

0
0
Svar på denne tråd

Ingen orm
Forfatter: 
Dato:  31-10-2011 08:12

Hejsa

Jeg fik også engang en prøve tilbage fra Equilab, hvor der stod et rundt nul på - det fik mig til at ringe dem op, fordi jeg netop også var usikker på om det kunne lade sig gøre, og så sagde de bare, at de skrev 0, når antallet af orm var helt minimalt - altså i praksis mellemm 0 og 50 EPG. Så efter det har jeg været helt rolig, når der har stået 0 :-)

-rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider