Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

opfedning mængde foder
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 09:31

ja hvor store mængder foder giver i jeres heste som skal fedes op og hvad giver i, altså jeres foderplan pr dag.

spørger da jeg skal fede en hest op og ikke helt syntes det giver mening;)

mvh louise

mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd

fedekur
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 09:47

1. alt det hø eller wrap den kan æde HELE døgnet.

2. tilskud af linamix

3. et godt tilskudsfoder hvor den er dækket ind med så lidt kg som muligt, og hvor der ikke er ret meget stivelse i, men gerne med mange FE/kg.

Det er hvad jeg gør og vælger efter i nævnte rækkefølge.

Kan den fx nøjes med punkt 1 og 2 så får den bare et koncentreret vitamin/mineral tilskud

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Foder til tynd hest
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 11:03

Det kommer jo helt an på størrelsen af hesten, hvor meget den bruges/arbejder samt hvordan hestens generelle forbrænding er.

Jeg er dog enig i, at masser af grovfoder er første tiltag. Så meget hesten gider spise.

Men stivelse er ikke udelukkende fy-fy. Hvis hesten bruges meget, kan den sagtens omsætte stivelsen, så længe foderplanen er afstemt, og grovfodermængden er i orden. Og her mener jeg selvfølgelig ikke, at det er optimalt at fodre med 6 kg. byg, men lidt korn/majs kan være med til at bygge huld på hesten, samt det giver den et energiboost, som den nok har brug for, hvis den rides.

Skal hesten tage på, må man tilføre flere FE. Men samtidigt er det vigtigt, at maven og fordøjelsen holdes i gang, samt at man fodrer med noget, som er letoptageligt for hesten. Dvs. at korn skal være varmebehandlet/poppet (undtagen havre), der skal være noget tyggetid i krybbefoderet, så der dannes spyt og så foderet ikke sluges, og så skal der udfodres så mange små måltider som muligt.

Det kan være en god idé at give en vitaminkur, der sikrer, at depoterne er fyldt, så hesten ikke er i underskud an noget. Man kan også få dyrlægen til at tage en blodprøve.

Er alt i orden, inkl. tænder, så kan man gå i gang med at få lagt en foderplan. En grovfoderanalyse er en god idé, da man så mere præcist ved, hvordan resten af foderet skal sammensættes.

Linamix er et fantastisk sundt tilskud, som er rigt på de vigtige omega 3-6-9 fedtsyrer, og så er det fiberrigt. Det er med til at holde maven i gang, og det giver en flot pels. Olie er også godt, da det ikke fylder i maven, men giver FE. Det skal dog tilvændes over 6 uger, før hesten får det fulde udbytte af olien.

Et proteinrigt foder er også godt til heste, der skal tage på og sætte muskler. Får hesten ikke tilstrækkeligt protein gennem grovfoderet og lucerne, så er sojaskrå en god og fedende proteinkilde.

Men for at vende tilbage til spørgsmålet - fodermængde kan varriere fra hest til hest, og det kommer meget an på, hvilket foder der benyttes, samt selvfølgelig hestens størrelse og brug. Så det er umuligt at svare på!

...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer

0
0
Svar på denne tråd

fodring af tynd hest
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 11:52

Min hoppe med føl blev jo desværre meget tynd, læs evt tråden tynd morhest.

Vi er nu flyttet og foder plánen ser sådan ud:

Der er konstant fyldt op med wrap/hø i boksen -den kan slet ikke nå at spise op.

240 g Travo Performance

1,5 kg fiberpiller

200g soyaskrå

3 store håndfulde lucerne

Olie

Krybbefoderet er fordelt over 3 måltider. Havde egentlig lagt ud med dbbelt portion Lucerne, men måtte skære ned, da hun simplethen levnede pga alt det wrap. Men det skal man jo ikke klage over. nu er det kun en uge siden vi flyttede så at forvente resultater er lige optimistisk nok, men har allerede en gladere hest, der ikke allerede vænner sit føl fra (4 mdr)og som igen er blevet den supermor hun var da hun folede, så er sikker på vi er på rette spor

0
0
Svar på denne tråd

1258455
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 13:15

hej jeg ville gerne høre pm jeres mængder af foder til jeres tynde hest, derfor var der ingen info ang hesten.

men mit probllem er at min dv hoppe 170cm der går på fold.

sidste år gik hun på adlib hø og 500 gram horselux easy og hun trillede.samtidig havde hun et tilfælde af leverproblemer, som dyrlægen grundede proteinen i høet.

i år nåede hun at tabe sig inden de kom fra sommergræs,

derfor skal jeg fodre hende op igen (tænder og orm er tjekket<)

hun får adlib hø, selv om hun muligvis ikke kan tåle det...

200 g majsflager

200 g fiberpiller

200 gram mash

200 gram lucerne.

men burde jeg sætte den op i krybbefoder så jeg kan skære ned i høet og dermed undgå en syg hest.

burde jeg sætte hende op så hun evt fik 2 kg krybbefoder, da det jo muligvis er lettere optagelig end høet lige til opfedningen ?

derfor ville jeg gerne have jeres foderplaner til jeres tynde heste, for at se om mængderne er helt hen i vejret, det er jo ikke ret meget..

der er udregnet foderplan men det hjælper jo ikke når det ikke rigtigt virker

mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 22:37

Det allerbedste råd jeg kan give dig er at fodre ofte. Minimum 3 x dagligt, gerne flere. Fodermængden må ikke overstige 2 kg pr gang, da foderet ikke udnyttes optimalt, hvis den får mere. Desuden kan den blive syg, hvis ufordøjet foder kommer ud i tarmen.

Min tynde Oldenborg/fuldblod taber sig også i eftersommeren. Hun får følgende 3 x dagligt:

Omega 3 500 gr Equifirst Foder

Lucerne 200 gr Horselux

Majs 200 gr

Betfor 500 gr (i opblødt tilstand)

Olie 1 dl

Hvidløg 1 spsk

Hun har desuden gået med dækken siden august! Men det tager tid - lang tid. Equifirst er supergodt, da det indeholder meget Linamix og olien giver jeg for at få ekstra FE uden mere fylde. Udover fodringerne får hun også hø 3 x ind imellem samt halm til tidsfordriv

0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  26-10-2011 08:48

jeg har en lidt tynd dv dreng på 172 hans foderblan har virket og ser sådan ud

morgen :kl 8

500 gr. lucerne m olie

350 gr majs flager

1 dl olie.

ca 3 kg wrap i boks

hvidløg + viking vitaminer

alm hø hele dagen på fold

aften kl 17

500 gr lucerne m olie

350 gr majs flager

1 dl olie

2 kg wrap

så får han som `nat mad`kl22

200 gr lucerne m. olie

100 gr majs.

6 kg wrap

Opstaldning tilbydes

Hair Extensinos og Gele negle laves

0
0
Svar på denne tråd

foderplaner
Forfatter: 
Dato:  26-10-2011 09:24

Kender godt det der med at den udregnede foderplan ikke helt passer hesten, f.eks kan jeg ikke give min hoppe ligeså meget lucerne som foderplanen foreskriver, hun spiser det ikke. Hun er ikke vildt hooked på lucerne i forvejen og når der ligger en kæmpre bunke lækkert wrap, ja så bliver lucernen enten vippet ud af krybben eller bare levnet.

Jeg korresponerer med Vitfiss,da jeg bruger Travo og selvom de er super hjælpsomme er det ikke altid helt nemt. Jeg tilsætter det Ca og soyaskrå samt lucerne hun anbefaler og så ifølge hendes nye foderplan er følle pludselig i underskud af netop Ca og Lysin? Men til syvende og sidst skal hendes foderplaner nok blive enige med mine heste

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  26-10-2011 10:38

Ville give Linamix til heste til tynde sider (y)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider