Det kan være en varmeknop - hvis den bliver der kan det være dermatofilose, men eftersom den forsvinder, så ville jeg tro det bare er var en varmeknob.
Hvis knoppen ligger, hvor sadlen ikke kan trykke, kan det så være sadelunderlaget, der ligger og gnaver under ridningen? En kantsøm kan godt genere hesten ret meget - har set heste, hvor et for stort, 4-kantet underlag har skrabet pelsen af ved hofterne, så måske kan det være sådan noget, der generer hesten?