Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

god/dårlig foderplan?????...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 06:41

Hej kære HN´ er....

Hvad syntes du om den her foderplan?....

3 års unghest på ca. 600 kg. - vokser stadig lidt men er næsten færdig.

vedligehold = 6,5 FE = 85,8 MJ.

1,2 kg. Suregrow.

6 kg. Wrap.

4 kg. Hø (tørt)

2 dl. Olie

45 Dicasliumfosfat.

20 gr. salt.

100 gr.Havens slobbermash (for hyggens skyld.)

Halm er ikke taget med da dette ikke er et fodermiddel, og ej heller "vintergræs".

jeg kan sige så meget at i følge foderpogrammet er hesten STADIG IKKE DÆKKET IND MED FE!!!!!

- jeg syntes det er ret meget den skal have må jeg indrømme, og syntes det virker lidt vildt of urealistisk. det skal lige siges at den er dækket ind med alt andet.

Jeg har altid ment at jeg har fodret med øjene og en fornuftig holdning og viden (bare lige for go´ordens skyld)

hvad syntes i??? kom med jeres mening, vudering osv. til den her foderplan!!!

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 08:18

hvis den vejer 600 kg er det jo en rimelig stor varmblod, og så skal den helt klart have mere hø og wrap.

opstaldning i vester skerninge tilbydes.

En ledig plads i løsdriften og en ledig boks haves.

vi har mindre ridehus og ridebane, gode turmuligheder, og springbane+militarybane kommer.

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer meget
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 08:50

an på den enkelte hest.. hvis jeg gav mine hest hvad forprogrammet foreskiver i FE så ville de blive smækfede.. så hvis du kender din hest og VED at det er nok til den i FE så er det som du siger at få dækket den fornuftigt ind med det andet på en plan med mindre FE. syntes 10 kg. strå er ok. personligt havde jeg givet et par kg. strå mere og så undladt olien. (med mindre den er en af de gode og dyre Omega 3 olier)

mvh. Mette

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg sørger for.....
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 09:18

Jeg sørger for at mine heste er dækket med vit/min., hvor i mod FE i forhold til størrelse og gørrelse - ja det kan jeg ikke bruge til en dyt. Der fodre jeg efter mit blik.

Hvorfor så det - jo med en myndeslank DV'er på 3 år i vækst og med rigtig megen fuldblod i sig, ja så ville han blive tynd, hvis jeg kun gav ham det FE han iflg et eller andet program skal have.

Til gengæld har jeg en ollebolletype 4 års i ridning, som hvis han fik det FE han skulle have ifht størrelse og hvad han laver, ja så ville han kunne rulle hen af ridebanen.

Så sørg for at de er dækket ind med vit/min - og juster så huld med grovfoder - sådan holder jeg hest.

M Vh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 09:27

Jeg vil sige som Morgan

Foder med det anviste 1,2 kg. suregrow så er din hest dækket ind med vitaminer og mineraler og giv den alt det hø/wrap den kan spise på boks, lad være med at fylde olie på en plag den må hellere få grovfoder end olie som kalorier.

0
0
Svar på denne tråd

:) :) :)
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 09:42

- Først vil jeg gerne starte med at sige til jer alle.

for god ordens skyld skal de lige nævnes at han IKKE får denne foderplan, men er dette er hvad der er blevet forslået via. foderpogrammet.

glemte at nævne at kan også får 1 kg. lucerne....

det er så her det sjove kommer ind; hvis jeg giver ham mere wrap eller hø, vil han få for meget råproteien... faktisk en del for meget...

så vidt jeg ved er stivelse, og råproteien en No-go i store mængder (specielt til ungmuler), og Ca/p - forholdet skal bare være i orden og i balance (hvilke den er). Så hvad fanden gør man så?...

- som jeg også kan fornemme på jeres holdning, så er stråfoder den vigigste del hos en hest.... 1 - 1,5 kg. pr 100 kg hest, og det er også det jeg plejer at operer efter som udgangspunkt. foderplanen må helst gerne bestå mest af hø som i alle nævner....

0
0
Svar på denne tråd

Proteiner
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 11:09

er netop nødvendigt til unghest i vækst, samt til heste der er i hårdt arb.

Du vil hurtigt kunne lugte i boksen hvis der tildeles for meget protein, det bliver nemlig udskilt i urinen som amoniak (det der lugter fælt ;-) )

Jeg har tidligere brugt suregrow og de har altid set rigtig godt ud, når de får anbefalede mængde og hø ad lib, og det er uanset alder

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål ;)
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 11:16

Må jeg spørge hvad det er for et foderprogram du bruger?? for kunne da godt tænke mig og se hvad den vil sige til lille Almafis :)

Tenna Enghoff - Alma fisen ;D

0
0
Svar på denne tråd

ups............
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 11:17

Til Mette:

- glemte at sige det er Hørfrøolie

Og nu hvor vi er i gang med at rette fejl, så for lige at nævne for en god ordens skyld så er Lucernen fra brogårdens "nye" Lucerne med ingen stivelse i... (Brogårdens Lucerne Mix).

0
0
Svar på denne tråd

0000000000000000000
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 11:29

Metjen:

- den kan godt være det er en gammel skrøne, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg har nu altid fået af vide at for meget råproteien = stor overdosering ikke må ske for en unghest i vækst, da det lige som stivelse kan være med til at give hormonforstyrrelse eller problemer med sammengroning af knogler mm. det kan også beskadige syrebalancen i ledkapslerne.

Så vi er HELT enige om at det er vigtigt at de er dækket ind med råproteien da det ER vigtig for dem at de er dækket ind på den konto man må bare ikke overdoserer.

- men er nu også glad for at høre du har gode erfaringer med Surgrow....efter som undertegnet skal til at tage det i brug)...

Nu er der også forskel hvilke at de to normer man buger, og skal da - igen - for en god ordens skyld sige at jeg operer i KER normer.

0
0
Svar på denne tråd

kommer lige på igen..
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 15:14

for.. så kommer spørgsmål nr 2 nemlig !! om du har analyse på dit wrap?? for uden analyse har du ingen sikkerhed for at der rent faktisk er det protein i som programmet foreskriver og dermed ved du ikke om din hest er overdoceret.. (med indre du kan lugte det)

mine går på væsentligt mere wrap end hvad foderprogrammet vil gotage i forhold til protein.. men de lugter ALDIRG fælt.. Maxen har gjort det 1 gang da jeg havde huske forkert og dermed brugte den bøtte der gav ham 700 gram sojasrå i stedet for 200!!

mine har ikke lugtet pga. stråfoderet.

nu har jeg så endelig fundet et dejligt stråfoder med analyse uden alt for meget protein i så nu kan de bare æde løs.. *S*

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

min...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 15:37

Min i samme størrelse får halvt så meget hø og kun vitaminer, da den ellers kan TRILLE!!

Bare for at sige, at FE kan du ikke bruge til noget. Du kigger på hesten og ser, om den taget voldsomt på af vitaminer og sparsomt hø, eller den kan spise 10 kg havre og hø ad lib, uden at skjule ribbenene. :)

Vitaminer skal de have efter kg-vægt, også protein. Udover det er de så utrolig forskellige. Så kig ikke på FE for huld.

Kan sige at min får HALVT så mange FE som den skal!! Alligevel er den altså tæt på at kunne trille..

0
0
Svar på denne tråd

har ikke....
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 10:30

- fået lavet analyse på det wrap og hø der er på stedet. Jeg står opstaldet hos en anden og ikke hjemme ved mig selv, og hun har ikke fået lavet analyse....

- og hvis jeg vil have det helt korrekte svar på hvor meget proteien der er i wrappen og høet, er det jo den løsning man skal gøre. så er helt enig med dig der StaldRohan!...

mit skøn er en gisning og alt efter hvor lidt eller hvor meget tørstof der er i wrappen og høet når det bliver slået sent (som dette). første slæt er der altid lkidt mere power i end i 2´den og 3´ede slet....

så jeg har vudetret det til at ligge på 50 - 60 % tørstof... (altså wrappen), men det er som sagt kun mit skøn. Hø´et er ikke det bedste desværre, så det er kun "fyld"....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider