|
|
| hjælp tynd unghest |
|
|
min nye hest er til den tynde side. han er 4 år, 176 cm. han er i tilridning og jeg ønsker derfor ikke kan skal tabe sig mere end han har gjort. jeg har ejet ham siden den 8/8. hvor han har gået på døgnfold. hos tidligere ejer har han fået 5 kg havre/byg. da jeg ikke ønsker sig meget korn. og så wrap. gamle ejer kunne ikke huske hvor meget. hans nuværende foderplan ser sådan ud : 15kg wrap. han får det han kan spise 4 kg hø 600 g tjørnemølle mysli special 1200g linamix 500 g lucerne 100 g pavovital 1 kg havre 1 kg byg. 1 mål hvidløg 1 mål evitamin græs på folden ca 10 timer ( ved godt der intet er i græset nu9 jeg ville meget gerne undlade korn men ved ikke hvad jeg skal give ham i stedet for. jeg køber selv foder og er åben for alle forslag. jeg vil ikke have han taber sig nu han er i ridning og så skal han jo osse have noget at sætte muskler med. han har lige fået ormekur, og fået ordnet tænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| store heste |
|
|
Han får da nok rigelig mængder mad, jeg har haft en hest af samme størrelse, som også var svær at holde huld på. Det kan også være rigtigt svært med overgangen fra døgnfold til stald, min store basse kunne ikke holde huld på døgnfold, så lignede han hurtigt en "gammel cykel". 10 timer på græsfold på denne årstid uden andet end græs gik slet ikke for min. Enten skulle der være stråfoder af libitum på folden, ellers fik han hø på folden 2 x dgl. Mange små måltider var alfa omega for min (har foderautomat), og altid have noget at gumle på. Louise
Er de fleste de bedste eller bare de fleste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i stedet for korn |
| Forfatter:  |
Anette ♥Nygårds Brown Sugarb |
| Dato:  |
14-10-2011 09:16 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Væk med havre og byggen, den kan han slet ikke bruge til noget.. Og slet ikke nu han nok er i vækst grundet tilridning  Han får rigeligt at spise i krybben må man sige, så nøgleordene her er, mange små måltider.. Der skal nok lidt grovfoder ud på folden, for der er ikke smæk i græsset mere, og 10 timer uden noget med gods i til en unghest der er tynd, duer bare ikke  Jeg ville nok ikke tilføje fiberpiller uden at fjerne noget andet, for tror ikke maven kan rumme mere krybbefoder, medmindre der laves mange små måltider  Men fiberpiller ER gode og kan kun anbefale dem til en tynd hest der skal tage på 
Mål: Babyjagt i 2012 på Henry drengen  Lykkelig ejet af Bøf, Big og Henry, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiberpiller |
| Forfatter:  |
Anette ♥Nygårds Brown Sugarb |
| Dato:  |
14-10-2011 09:34 |
|
Jeanette: skrev også i stedet for korn Mener heller ikke man skal fylde korn i hovederne på dem, medmindre de er groet helt fast i jorden ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville foreslå dig en helt anden foderplan. Her i stalden køre de heste der har svært ved at holde huld på: Fri hø, ca 15 kg. 1 kg Tjørnehøj mølle champ 1 fiberpiller 500 gram lucerne. Eller Fri hø ca 15 kg 0,8 kg TM champ 1 kg sort havre da der er mere fedt i, end i alm havre. 500 gram lucerne. samt 1 kg saracen show improver
opstaldning i vester skerninge tilbydes. En ledig plads i løsdriften og en ledig boks haves. vi har mindre ridehus og ridebane, gode turmuligheder, og springbane+militarybane kommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiberpiller og linamix |
|
|
mange tak for jeres svar. kan jeg godt give fiberpiller og linamix samtidig? jeg er meget modstander af så meget krybbefoder. mine tidligere heste, som alle har være oldenborg, har levet af grovfoder, en lille håndfuld lucerne til at skjule vitaminer. og intet andet. men ham her kan bare ikke leve på så lidt. jeg ville meget gerne have mængden af krybbenfoder ned. kunne olie være en ide? som en skriver så vokser han pt grundet tilridningen, så det er endnu svære for mig at holde huld på ham. glemte os at skrive han går med dækken, så han ikke skal bruge energi på at få varmen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krafft groove 125 |
|
|
Jeg ville bruge Krafft Groove 125, som er til ungheste i udvikling. Pillerne er store og fibrerige hvilket giver god tyggetid. Evt ville jeg tilsætte 1-2 dl olie. Derudover ville jeg give 8-10 kg god kvalitets wrap/ hø fordelt over hele dagen/ natten. En ganske simpel foderplan, hvor hesten er dækket ind!
Mvh Christina www.dyrogfyr.dk Forhandler af kvalitetsfoder til hest, hund, kat og gnavere. Levering i hele Vendsyssel og Ålborg, eller besøg vores butik 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
Fjern havren og byggen, jeg kan love dig for at han tager på hvis du fjerner det. Han bruger alt for meget energi på at fordøje den mængde energi der er i havre og byg, og derfor kan han ikke tage på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar. |
|
|
tak for jeres svar  jeg ønsker at tildele mere grovfoder en 8-10 kg. jeg giver ham alt det han kan spise. måske jeg skulle fjerne kornet. det vil jeg prøve at gøre  jeg har ellers aldrig brugt korn men da jeg fik ham her, startede jeg bare med det han var vant til for ikke det skulle være et for stort chok for ham. er der nogen der kan regne ud om han får fe nok ved denne plan: 15 kg wrap 4 kg hø 1 kg linamix 600 g tjørnelundmølle mysli speciel 500 g lucerne 100 g pavovital jeg har osse mulighed for at tildele roepiller, grønpiller. jeg kan jo bare købe hvad han skal have. dejligt når man selv kan bestemme fodret både krybe og grovfoder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lina mix. |
|
|
Bare et generalt spørgsmål ang dit forbrug af Linamix. Er der ikke noget med de kun må få 100 gr pr 100 kg hest. Og går ikke ud fra din hest vejer 1200 kg. Så ville jeg nok erstatte kornet med olie i stedet for. Og har set flere gode resultater på tynde hest ved at give dem lidt kalvevalse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| linamix |
|
|
ang linamix, så må man godt i opfedningsfacen give 200 g pr 100 kg hest. det var det foderrådningen på linamix oplyste mig. ang olie. hvis det skal ersatte alt kornet så bliver det rimlig meget olie, omkring 6 dl. jeg vil max tildele 3 dl. jeg er desværre ikke interesseret i at bruge foder som ikke er beregnet til hest men tak for dit svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
En hest må maks få 3 dl. olie om dagen. men nu hvor du giver linamix, så ville jeg ikk give alm. olie ved siden af. Der er rigeligt af det i linamix 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang unghest |
|
|
ja jeg vil så få den tjekket for bændelorm,blodorm(disse tages via blodprøve og larvedyrkning og kan godt være årsag til den forbliver tynd od disse tages ikke via den alm gødningsprøve).samt få tjekket tænder.de skifter tænder mellem 3 og 4 og det kan godt føre til problemer..så inden du får fyldt ekstra meget foder på din hyp ville jeg tjekke disse ting også selvom du har fået det gjort..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest |
|
|
tak for svar. tænderne er lige tjekket for 14 dage siden så de er helt i orden, men så må næste skridt være en blodprøve. jeg troede bare man kunne dyrke ormeprøven så man kunne se de omtalte ormetyper. det forstår jeg ellers på min dyrlæge,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang orm |
|
|
nej de orm du kan tjekke via larvedyrkning er blodorm osv men bændelorm kan du ikke finde via larvedyrkning..der skal en blódprøve til.. jeg undrer mig over de misinformationer folk får her 3 år efter jeg mistede min dressurhoppe pga blodorm som ikke var blevet tjekket for og man ikke informerede mig om dette...hmmmm men det burde desværre ikke overraske mig da sådan var tendensen da jeg undersøgte dette efter jeg havde fundet ud af hvorfor min hest var syg..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Estella: Det er altså ikke korrekt! Du kan godt se bændelorm via gødningsprøve og det har vi fået påvist i prøver vi har sendt ind på 3 forskellige heste.. Det siger min egen dyrlæge og dyrlægerne ved Equilab også...
Mål: Babyjagt i 2012 på Henry drengen  Lykkelig ejet af Bøf, Big og Henry, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|