Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hestens vand stinker
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 19:40

Min enes hest vandbalje er virkelig begyndt at stinke.


Det drejer sig om min hoppe på 19 år.

Hun får, ligesom mine fire andre heste, vand i en balje, da ikke alle hestene benytter vandkopperne og de derfor nu er slået fra.


Men hendes vand er nu begyndt at lugte virkelig grimt!


Vandet bliver stiftet hver dag, inden de kommer ind om aftenen og hendes balje bliver grundligt rengjort, så den ikke lugter, inden den kommer i ind i boksen igen.


Jeg har lugtet til hendes mund flere gange. Den lugter ikke og jeg kan umiddelbart ikke se sår, rifter eller rådne tænder - men det kan jo selvfølgelig være svært at se helt ind bagved.


Hun er ikke forkølet og heller ingen lugt fra næseborerne.


Hun spiser fuldstændig normalt, både krybbefoder og kraftfodret, opfører sig som normalt og virker absolut ikke til at have

ondt eller være øm nogen steder.


Jeg har kigget efter væde/tis omkring vandbaljen, men heller ikke nogen tegn på det og hun tisser normalt også altid i den modsatte side.


Hun kan godt finde på at smide lidt hø op i baljen, men det burde slet ikke lugte på den måde, da de alle sammen gør det og de andres hestes baljen overhovedet ikke lugter.


Men hvad pokker kan det så være?


Vi skal snart have dyrlægen ud at vaccinere, så vil selvfølgelig høre, om hun har nogen idé om, hvad det kan være.


Men nogen der har noget bud på det?



Med de fantastiske fem heste: Buddy, Whitney, Apollon, Nolan og Succes


Samt den dejligste hundeven Buffy

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lugt fra vandtrug
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 08:12

Hej,


Hvis dit trug er nyt, kan det måske komme fra plastikken. Jeg har købt et vandtrug (murerbalje), hvor plastikken virkelig stinker, så jeg kan ikke få mig til at bruge det - er bange for giftige stoffer i plastikken. Truget er jo ikke lavet til levnedsmidler...


Ellers kan det da være, at din hest tisser i vandet - nogle af dem er rigtig gode til at ramme, og måske synes den, at det er praktisk, at halmen holdes tør...


MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tænker os
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 13:15

hva med at prøve at skifte baljen?? kan være det er den der er noget galt med hvis ik engang selve hesten lugter. evt så giv hende en spand du kan hænge fast på væggen.


du må lige følge op herinde når du ved hva det er der lugter:)


Selvom man rider islænder kan man godt være dressur-nørd:D


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye spande
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 13:37

Ja nye spande/murerbaljer STINKER.

Jeg havde engang købt en del spande og en stor murebalje, det kom ikke ud af bilen e første par dage.

Jeg var LÆNGE om at finde ud af hvor stanken kom fra, det samme har jeg oplevet med en ny sækkevogn, dervardet gummiet på hjulene som stank...



Baltic Child Protection

STØTTER BØRNEHJEM OG FATTIGE FAMILIER I LITAUEN.

Sponsoreret transport fra Ringsted til Odense søges.

www.dba.dk/transporthjaelp-fra- ringsted/id-78021767/

0
0
Svar på denne tråd
 
 følger lige med
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 13:55

min hest har 2 spande med vand og kun den ene stinker.

de er fra sidste år hvo der ikke var problemer og det er kun ca hver anden dag det er galt trods rengøring hver dag.....


holder lidt på at det er det hø der kommer op i spanden



mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit gæt...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 14:09

Mit gæt: At den tisser i det. Det gør min, og derefter vil den IKKE drikke af det. :)


Man kan heller ikke altid se andre tegn på det, eller jo, hvis man kigger godt efter. Jeg har heldigvis ikke halm-boks, så jeg kan se, hvor der er store vandpletter. :) Og spanden bliver ikke væltet, den er sat godt op.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stinkende vand
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 16:13

Tak for alle forslagende.


Jeg ved det ikke er selve baljen, for jeg har prøvet at bytte den med en af de andres hestes, med det resultat, at den nye balje også lugtede næste morgen, hvor den ellers ikke har lugtet ved de andre heste og hppens oprindelige balje har ikke lugtet, når de andre heste har haft den inde


Det er for øvrigt samme baljer de har inden kom på sommerfold og inden der, var der ingen lugtgener.


Det kan være der er noget om det med tisset, selvom jeg umiddelbart ikke kan se spor efter væde rundt om baljen.


Prøver forslaget med at hænge en spand op i nat, så får jeg ihvertfald svar på, om det er fordi, at hun alligevel bare er meget præcis til at ramme, hvis hun tisser i baljen.


Opdatere herinde i morgen om forsøget.



Med de fantastiske fem heste: Buddy, Whitney, Apollon, Nolan og Succes


Samt den dejligste hundeven Buffy

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender problemet
Forfatter: 
Dato:  12-10-2011 16:45
jeg har ophængte spande. Jeg har samme problem, og det er simpelthen hestenes mad, der kommer i vandet. Jeg er begyndt at tømme dem for vand, så snart jeg har trukket hestene ud. Så undgår jeg at hø, foder mm står i blød og "trækker"lugt ud hele dagen. Når jeg så trækker ind igen, får hestene de nu tørre og rene spande med frisk vand. Det har helt stoppet problemet hos mig.
0
0
Svar på denne tråd
 
 løsningen
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 09:40

Så har jeg afprøvet det med at hænge 2 spande op, i stedet for baljen på gulvet og sørme om det ikke hjalp.

Ingen lugtgener fra nogen af spandene


Om det så er fordi, at hoppen var begyndt at tisse i vandet eller om det er pga. foder/hø det begyndte at stinke, er jo svært er afgøre.


Dog synes jeg det er underligt, hvis hendes balje skulle begyndte at lugte på den måde pga. foder/hø, når de andre heste også taber noget hø/foder i deres og det slet ikke kommer i nærheden af at stinke på den måde - så tror det er tisseri det handler om.


Men nu er løsningen fundet og hun vil fremover få hængt sit vand op i spande - tak for hjælpen HN



Med de fantastiske fem heste: Buddy, Whitney, Apollon, Nolan og Succes


Samt den dejligste hundeven Buffy

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider