Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tørv med spåner oven på
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 08:55

Hvad har I af erfaringer med tørv i bunden af en spåneboks?

Jeg er glad for spåner, men kunne godt tænke mig at have noget i bunden til at suge.

Jeg har tidligere brugt træpiller til dette, men tørv suger jo noget bedre.

Hvad er jeres erfaring med tørv og så spåner oven på? Kan det fungere eller er træpiller bedre i bunden af en spåneboks?

Vh Maria

Nu med to stk. barfodsheste i løsdrift

Skønne Max og den smukke dameskimmel

www.aktivstald.dk

0
0
Svar på denne tråd

tørvemix
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 09:12

Hej,

Der findes jo tørvemix færdigpakket, så tørv og spåner kan fint blandes. Så enten kan du købe de færdige pakker eller tørv og spåner seperat. Kommer lidt an på til hvilke priser du kan få det.

Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 09:43

Jeg har tørv i bunden, giver en god bund suger fantastisk . lugter ikke og de får ikke sur stråle. Eneste der er træls ved tørv er at det er mørkt.

Det løses ved at komme spåner oven på.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Trøv / spåner
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 09:43

Hej..

Jeg har brugt tørv sammen med spåner - det fungere super fint.

Boksen er nem at holde og dejlig tør...

------------------------------ ooOOoo--------------------------

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 14:55
Bruger tørv i bunden af min løsdrift, men har hamp ovenpå. Har prøvet lidt med spåner også også i starten, men syntes de er dårlige ifm amoniaklugt :-(

Mvh Camilla.

**************** www.kaabers.dk *************

Barockpinto - Barockhest - Tinker.

Træning af tricks er beskrevet på

hjemmesiden.

******** En rigtig hest har hovskæg ********

0
0
Svar på denne tråd

Tørv vandes???
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 20:08

Hej

Vander i tørven når i starter op?

Har hørt den skal vandes for at bryde den vandskyende overflade og at den så derefter er klar til at suge tis. Håber nogen gider svare har købt tørv og skal igang.

0
0
Svar på denne tråd

vanding af tørv
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 20:27

Hejsa. Jeg vander ikke tørven men har godt hørt om at vanding skulle være godt. Jeg havde tørv sidste år i 2 bokse uden at vande og det fungerede perfekt. Men der skal ordnes fint hver dag. Jeg suplerede med træpiller og gør det på samme måde i år.

0
0
Svar på denne tråd

hvor mange kg
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 11:20

Hejsa,

Hvor mange kg skal man ca. bruge til en opstart til en alm. 3,5x3,5 boks?

Hilsen

Thilde

Ejer af Saxer Ætsted

-Opstaldet i Hit Aktiv i Herlev

0
0
Svar på denne tråd

Følger lige med
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 14:26

Følger lige med i tråden da vi har tørv på forsøgsbasis i stalden til 2 heste som roder/sviner og tisser meget...

Men er lidt i tvivl om hvor længe der går før man skal fylde på igen..

Har ikke vandet det.. Tager pærer hver dag..

Startede med at fylde 3 "sække" ind i en normal str. boks... Er det for lidt??

Kom med lidt indput da det er nyt for os...

En rigtig hest er en oldenborg <3

0
0
Svar på denne tråd

Kigger lige med
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 20:19

Da jeg også overvejer tørv i år.

0
0
Svar på denne tråd

Fungerer super
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 22:10

Vi har de sidste 4-5 år haft en tørvebund med spåner på toppen - vi er super glade for det!

Vi har naturligvis gjort os nogle erfaringer efterhånden.

Der skal startes op med rigelig tørv(vi bruger 5 til start i vores bokse) - og suppleres op til den ønskede bund er opnået inden man begynder at putte spåner ovenpå.

Hvis hesten laver en "våd plet" kan den med fordel fjernes efter behov og en ny balle tørv lægges på.

Det er fantastisk nemt at muge i bund - underlaget er altid tørt på toppen og vi har ingen ammoniaklugt i stalden - super dejligt!

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Smart med tørv
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 06:29

Men hvor køber man tørv. Jeg bor 9740 Jerslev J, og kan ikke rigtig finde nogle forhandlere i det nordjyske...

Wallie: hvor store er dine bokse. Mine er 3,30 x 4,50 mtr. Hvor mange pakker tror du jeg skal starte med?

Mvh.
Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

str....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 09:53

Hej,

Mine bokse er 15 m2, og jeg fylder 9 sække ind. Mindre kan ikke gøre det, synes jeg. Det kan ikke betale sig at spare på opstarten, det bliver bunden dårligere af efter nogle mdr. Jeg fylder så en ½ sæk ind pr. uge.

Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd

Tørv er en god ting
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 10:11

Vi bruger tørv i alle bokse og det er klart det bedste strøelse jeg har haft, men man skal lige lære at bruge det.

Vores bokse er 3,5 x 3,5 og vi startede op med 5 baller i hver boks man må endelig ikke bruge for lidt i starten ellers så kan du godt starte helt forfra. Vi vandede det ikke som nogle gør men lod det være løst og lod hesten selv vande det og stampe det sammen.

I starten syntes jeg det var noget bøvlet og var tæt på at opgive det for hestene mosede det rundt, men efter en god måneds tid så blev det stampet bedre sammen og bunden blev mere fast og rigtig god. Man skal bare sørge for at få det jævnet dagligt og fjerne klatter og meget våde pletter så passer det sig selv.

Jeg fyldte ikke noget ind den første månedstid, men da bunden var fast muger vi en gang dagligt og fylder en ny balle på en gang hver uge.

Vores heste er på fold fra tidlig morgen til mørket falder på, og vil tro at heste der står mere inde skal man forvente at bruge lidt mere opfyldning i løbet af ugen.

Et ekstra plus er at møddingen er blevet halveret, og vi får den bedste gødning til vores have :-)

Har også overvejet om jeg skal hælde noget lyst på toppen men vi har efterhånden vænnet os til det mørke tørv og kan fint se klatterne :-)

Hilsen

Vibs & Tinkerbasserne

De

0
0
Svar på denne tråd

Fantastisk
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 10:30

Tak for jeres svar :-)
Det må helt klart blive min strøelse for denne vinter.

Mvh.
Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

køb af tørvestrøelse
Forfatter: 
Dato:  04-10-2011 18:14

Jeg har lige købt tørvestrøelse hos Dantørv i Aars. De har en hjemmeside hvor man kan bestille fra. http://www.dantorv.dk. Skal de levere skal man selvfølgelig betale fragt men ellers kan man vel selv hente vil jeg tro.

0
0
Svar på denne tråd

Tørve bund
Forfatter: 
Dato:  04-10-2011 20:32

Hej

Jeg har de sidste 3 vintre brugt tørv og hør ovenpå. Bruger 4 baller tørv som bund og 1 hør i opstart. Derefter ca. ½ af hver om ugen. Fjerner klatter og meget våde partier. Putter lidt tørv på hvis jeg har fjernet vådt og ellers strær jeg med hør i et tyndt lag ovenpå. Det er lyd´st og suger fantastisk.

Er meget glad for det.

Venlig hilsen Janne

Går altid ind for hestevelfærd :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider