Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

høpiller og hel havre?
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 00:04

hej Hnér

er der nogen der kan fortælle mig lidt om denne fodring. hvad pointen er i det og hvorfor man vælger denne form for fodring

står opstaldet et sted hvor hestene for Høpiller, hel havre en eller anden salvana mineral af ukendt navn og type og ca 1 kg wrap.

der bliver fodret 3 gange om dagen, siges det men personligt har jeg kun set at de fodre middag og aften, så tvivler lidt på det.

men hvorfor høpiller istedet for alm hø, min hest startede med at få spiserørs forstoppelse grundet disse piller, hun er ikke vand til piller der puffer op når hun spiser dem, vilket i mine øjne er direkte farligt, hvorfor risikere andre menneskes heste for at blive kvalt i deres mad, istedet for bare at værre sikker og gi alm hø...???

og hvorfor hel havre, det jo altså en del sværre at fordøje end valset havre og de går oftes lige gennem systemet ufordøjet, så det kan jeg erligtalgt ikke se det posetive i... jeg har da set rigtig mange hele ufordøjet havre i mine 2 hyppers afførring, så de for jo altså intet ud af havren,..så hvorfor fodre med det når det ikke kan fordøjes helt hvis hesten ikke får tygget det hele.

mineralerne får de 1 gang dagligt, men har her hørt at salvana IKKE er de bedste til at dække hesten ind med hvad den skal ha af det forskellige, heller ikke i deres vitamin og mineral produkter, så hvorfor ikke bruge noget der virker istedet.

og wrap, hvorfor så lidt

min morral siger jo at hesten skal ha 80% i stråfoder og resten i andet foder, vilket mange undersøgelser jo siger er den sundeste fodring...

så udfra det er det jo en direkte usund fodring mine hypser får...så hvorfor gir man denne fodring i et millijø der skal gi sig ud for at undervise andres børn i hestens bedste og sundeste velbefindene som et ridecenter jo er.

nogen der kan forklare mig det???

MVH June

0
0
Svar på denne tråd

flyt din hest
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 06:10

Ja mit spørgsmål til dig er så, hvorfor flytter du ikke din hest eller begynder at købe foder selv.

Jeg kender ikke rigtig til de høpiller du omtaler så her kan jeg ikke udtale mig.

Jeg ved der findes forskellige firmaer der laver produkter(fiberpiller) både til tørudfodring og til vådudfodring og de skulle være ganske gode mht. fibre, protein osv.

tror du ikke at det er fiberpiller hestene får?

Salvana er et ganske udmærket vitamin, jeg ved ikke hvorfor du ikke mener det skulle være iorden

1 kg wrap på et helt døgn er ikke ok, tror du ikke opstaldningsstedet giver 1 kg hø/wrap per 100 kg hest, så du måske har misforstået mængden, det tror jeg er ganske normalt, hvis din hest står på halm - hvis din hest derimod står på anden bund fx. spåner skal den selvfølgelig have mere.

En god tommelfinger regel er at en hest skal have 1.5-2.0 kg wrap per 100 kg hest

mht. havre er der mange der stadig fodre med både hel og valset havre, og det kan også sagtens være et godt foder fx. kombineret med fiberpiller og vitaminer og mineraler

men i bund og grund så har du vel undersøgt hvad opstaldningsstedet fodre med, hvornår og hvor meget inden du satte din hest i pension -

Jeg synes du skal tage en snak med ejeren og finde ud af om der er noget du har misforstået og så bede dem forklare lidt om fodring osv.

jette

Horsemanship ridelejr i efterårsferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor dit hvorfor dat.
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 10:29

høpiller, er grønpiller og de kan laves både på lucern og på græs.

Det er et ganske udmærket produkt som kan udfodres både tør og vådt, vi bruger tørt om morgenen og vådt til aften. Vi bruger dem fordi det er en od måde for os og få fodret så stivelsesfrit som muligt, ligesom det indeholder en del protein som de skal bruge for og opbygge muskler. Vores gider i øvrigt ikke og æde skåret lucern uanset mærke og meget velholdte tænder af udd. hestetandlæge.

Jeg kunne forstille mig at valget på hel havre, kan have noget ed den hjemtagne mængde og gøre, har du først valset, er holdbarheden på vitaminer meget kort og man anbefaler så vidt jeg husker det ikke skal være ældre end 14 dage, men der kan jeg tage fejl.

Havre er i mine øjne ikke slemt og fodre med, men skal selvfølgelig ikke være hovedbestandelen. Selv om vi egentlig fodre næsten stivelsesfrit, så er jeg ikke bange for og suplerer op med havre eller melasse.

Mht til hø, skal jeg jo ikke kunne sige hvorfor de fodre som de evt gør, men 1 kilo er jeg nu sikker på ikke holder i mængde. Ligesom jeg er pænt sikker på de bliver morgenfodret, det er som regel en middagsfodring man springer over og en har du jo set.

Hvad angår vitaminer, kender jeg ikke meget til produkterne for bruger dem ikke selv, jeg er dog sikker på at om et vitaminprodukt er godt og dækkende eller ej, er afhængi af hvad der ellers fodres med.

Men foderbehov er jo meget forskelligt fra dyr til dyr, og jeg ville være ked af en fjordhest med adgang til hø/wrap 24/7.

Så fungerer din hest på det den får, er der jo ingen grund til og lave det om, er den glad, blank i pelsen og veloplagt, så får den nok hvad den skal have.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 12:12

Ja, hvorfor står dine heste der, hvis du ikke vil have de bliver fodret sådan?

Jeg ville aldrig fodre på denne måde, men nogen mennesker vælger ud fra hvad de tænker er fint nok.. Men hvorfor dit opstaldningssted vælger at fodre ud fra det du beskriver, forstår jeg ikke, men hvorfor spørger du dem ikke bare? :)

Mål: Babyjagt i 2012 på Henry drengen :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Høpiller & havre
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 23:53

Det skal vel være som så mange andre steder - BILLIGT & NEMT.

Min største bekymring, ud fra hvad du skriver de fodrer med, er den ufattelig lille mængde strå foder.

1 kilo rækker jo ikke engang til at dække en Shetlænders behov

Håber da i som minimum står på halm, ellers ville jeg skynde mig at indkøbe noget grovfoder & selv tildele det.

Mazda 323F, 1.8 GLX Special (udstyrs model), årg 2000, skal IKKE synes

VELPROPORTIONERET HAN MOPS TILBYDES TIL PARRING. EFTER FINE TYSKE FCI LINIER.

Kat.I super reel lære springpony søges til låns

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider