høpiller, er grønpiller og de kan laves både på lucern og på græs.
Det er et ganske udmærket produkt som kan udfodres både tør og vådt, vi bruger tørt om morgenen og vådt til aften. Vi bruger dem fordi det er en od måde for os og få fodret så stivelsesfrit som muligt, ligesom det indeholder en del protein som de skal bruge for og opbygge muskler. Vores gider i øvrigt ikke og æde skåret lucern uanset mærke og meget velholdte tænder af udd. hestetandlæge.
Jeg kunne forstille mig at valget på hel havre, kan have noget ed den hjemtagne mængde og gøre, har du først valset, er holdbarheden på vitaminer meget kort og man anbefaler så vidt jeg husker det ikke skal være ældre end 14 dage, men der kan jeg tage fejl.
Havre er i mine øjne ikke slemt og fodre med, men skal selvfølgelig ikke være hovedbestandelen. Selv om vi egentlig fodre næsten stivelsesfrit, så er jeg ikke bange for og suplerer op med havre eller melasse.
Mht til hø, skal jeg jo ikke kunne sige hvorfor de fodre som de evt gør, men 1 kilo er jeg nu sikker på ikke holder i mængde. Ligesom jeg er pænt sikker på de bliver morgenfodret, det er som regel en middagsfodring man springer over og en har du jo set.
Hvad angår vitaminer, kender jeg ikke meget til produkterne for bruger dem ikke selv, jeg er dog sikker på at om et vitaminprodukt er godt og dækkende eller ej, er afhængi af hvad der ellers fodres med.
Men foderbehov er jo meget forskelligt fra dyr til dyr, og jeg ville være ked af en fjordhest med adgang til hø/wrap 24/7.
Så fungerer din hest på det den får, er der jo ingen grund til og lave det om, er den glad, blank i pelsen og veloplagt, så får den nok hvad den skal have.