|
|
| Dækken vs. Våd hest? |
|
|
Jeg er virkelig træt af det her vejr! Og jeg havde sværget, at Masca ikke skulle have dækken på. Men nu er jeg blevet lidt i tvivl. For jeg bryder mig ikke, om at sadle en våd hest op - pga mulige gnavesår osv. (Vi rider med ridegjord og underlag) Det er bare svært i disse dage, og have en tør hest, idet det er så vådt.
Så hvad gør I? Har I bare dækken på? Eller sadler I en våd hest op, eller lader den stå? Måske noget helt andet. Hjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bum. bum. |
| Forfatter:  |
Annikka ♥heaven♥ |
| Dato:  |
21-09-2011 15:01 |
|
Hej. Vi har også dækken på vores  Vh. Annikka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffff |
|
|
Regndækken pt  Senere overgang og så til sidst ender vi med vinterdækkenerne. Alt det andet med våd hest osv er simpelthen FOR besværligt når man rider hver dag.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min har også dækken på.. Spammer lige din tråd ts, men hvad gør I så alle sammen, så når hesten er svedig efter ridning (og der er for tidligt at klippe) ? Venter I så længe som muligt og så dækken på den fugtige hest? 
Anne I have found my Magic RIP Røde. Vil altid huske dig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjfosxk |
|
|
Hesten får ikke sår af at være våd, men mudder dur ikke. Jeg rider bare på min våde hest, selvom det ville være dejligt med en tør en af slagsen. Dækken er jo heller ikke bare nemt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Joo, dækken er nu dejlig nemt Det bare på og af  Min hest sveder ikke generalt - men rider jeg en hest som sveder meget efter træning så sørger jeg for at skridte hesten rigtig grundigt af til det meste af sveden er rimelig "tør". Så får den et fleecedækken over sig i boksen som lige tager sveden, så kan man børste sveden "af" og så dækken på 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gggggggggggg |
| Forfatter:  |
Signe ♥3♥ |
| Dato:  |
21-09-2011 19:01 |
|
Det har aldrig givet gnavesår ved mig ved at ride på en våd hest. Den er jo også 'våd' når den sveder, når du rider.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Håndklæder! Kan købes til et par kroner stykket i genbrug. Hvis de ikke er stillet frem, så spørg evt. efter dem. Man bruger en del af dem, men det er til gengæld nemt og effektivt. Tager ca. lge så lang tid at tørre de kritiske steder, og gnubbe resten af hesten over, så den er ren, som at strigle den, når den har snavset sig til. Når den er tørret over, er den også ligeså ren, som når den er striglet - så du kan nøjes med at børste hårene i den rigtige retning. Regn er ikke en grund til at klippe her. Jeg klipper, når hesten begynder at svede. Det er nemlig svært at tørre sved ordentligt, fordi det kommer indefra, og jeg synes, det er synd at give en fugtig hest dækken på. I min verden er det aldrig for tidligt at klippe, hvis temperatur og pelssætning kræver det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Hvem siger man behøver klippe hesten selvom den får dækkener på. Min er aldrig klippet, hverken vinter eller sommer. Men den har dækken på alligevel.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Problemet med at ligge en sadle på en våd hest er bare, at så tværer i fugten ind på huden af hesten med presset fra sadler. Jeg ville give regndækken på, klipning bestemmer man selv. Hvis du tager sadlen af og skridter den af for hånd, så er hesten så godt som tør inden den skal ud igen. Jeg har ALTID lært at det er uhørt at give en hest udstyr på når den er våd og kunne aldrig drømme om det. Kan ikke på nogen måde forestille mig at det er behageligt for hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dapoll OX |
|
|
Mine heste har også dækken på. og har det på hver vinter..
Catrine Nalepa Jensen & CA Dapoll OX ! Bedste fremgang i 2008 på JHN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Våd hest |
|
|
Som Signe siger, så rider man jo også på en våd hest, når den er våd af sved. Det giver ikke gnavsår, hvis udstyret passer. Mudder er en anden sag, men så kan man altid longere lidt eller trække en tur i skoven Alternativt vaske mudderet væk i sadellejet.
- Charlotte 5 års hoppe (Primula Byager) sælges. 4 stk Equilibrium Stretch & Flex gamacher sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Sandra: Rigtig godt spørgsmål. Så vidt jeg kan se, er der ingen, der siger, at man skal klippe for at kunne lægge dækken på, udover at du bringer det på banen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Man kan sagtens give en hest dækken på, selvom den ikke er klippet - Men det kommer helt an på hesten pelsmængde og tykkelse. Min behøver ikke dækken, hvis den klippes da den sætter en ordentlig bamsepels, desværre gør det så at hun sveder bare af lidt let ridning og derfor klipper jeg hende (vi andre løbetræner jo heller ikke i flyverdragt) og smider et vinterdækken på. Hvis en hest ikke sætter så meget pels eller er meget kuldeskær, så behøver den jo ikke blive klippet, men kræver muligvis et dækken. Min går pt. uden dækken og forhåbentlig skal hun først klippes midt/slutningen af oktober... Og forhåbentlig er det først der, at dækkenet kommer på.
Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden.... |
|
|
Nul dækken. Du kan godt ride en våd hest, det giver ikke gnavesår. Problemet med gnavesår opstår normalt først, hvis hesten opsadlen, når den er beskidt. Så kan sand og lignende nemlig ligge og gnide mellem hestens hud og udstyr under ridning og det giver sår. Så jeg tørrer hesten af, når den bare er våd og lægger sadel på. Er den både våd og beskidt, tager jeg hesten ind lidt før, så den kan tørre og jeg kan strigle skidtet af. Dækkener gider jeg heller ikke, hvis jeg kan blive fri. Gider ikke slås med daglige dækkenskift og våde, mudrede dækkener, som ikke er til at tørre i stalden. Nej tak.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Staldkærre købes, Trense sælges, se mine annoncer på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|