Hejsa!
Helt enig med Randi, Helle, m.fl. - hvis man har en hest, der klør sig så meget at den er blevet slidt helt skaldet i manen, skal man da se at have fat i dyrlægen før man gør noget andet...
Hvis det virkelig er sommereksem (som vist er mere almindeligt end man tror, også blandt ikke-islændere), gør man kun den allergiske reaktion værre - og sværere at afhjælpe - ved at trække pinen ud og se tiden an!
Så vidt jeg har fået oplyst, kan man ikke kurere en hest for sommereksem, men hvis man holder den så vidt muligt borte fra det den ikke kan tåle (oftest de små stikkende mitter, der sværmer i luften især i skumringen og om morgenen) - kan man mindske dens allergi - og hjælpe med til, at den sprøjte/det pulver dyrlægen kan give mod allergien, virkelig kan tage kløen for en tid.
Samtidig, ved at gribe hurtigt ind, kan man også gøre det lettere for den at klare sommersæsonen næste år uden endnu større gener (det er noget der kan blive værre og værre, hvis man bare lader stå til. Jeg har hørt om nogle heste, der simpelthen har måtte aflives, fordi de tilsidst var så forpinte af deres allergi - men kender dog ikke nogen personligt...)
I øvrigt - så skulle det altså IKKE være nødvendigt at lade sin hest stå inde hele DAGEN i sommersæsonen, for at holde sommereksemen nede. Mitterne stikker jo fortrinsvis mellem kl. 16.00 og kl. 7.00 morgen, så det er nok at tage sin hest ind om NATTEN; i flg. min dyrlæge. Det er selvfølgelig også surt, hvis det er fint vejr - men da knapt så kedeligt for den, som at stå inde hele tiden!
Man kan desuden også prøve en anden nødløsning, nemlig at lægge et insektdækken eller eksemdækken på sin hest hver aften, og hive det af igen om morgenen. Det har hjulpet meget på min plag, som ellers var utrolig plaget af de små stikkende bæster - og som jeg også var ked af at hive ind alene hver nat, når alle andre heste stod ude. Hun har ellers fået både sprøjter og en pulverkur af dyrlægen, og begge dele hjalp i en periode - men ikke permanent, når hun stadig gik ude om natten. Til gengæld har dækkenet hjulpet meget, og hun kan nu gå ude i døgndrift uden at bruge al sin tid på at klø sig....
Men fat i dyrlægen først, og få stillet en diagnose!
mvh Camilla P.