Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Han klør sig, hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2001 19:22
Han klør specielt i haleroden, huden ser underlig ud, den virker
tyk men blød, nærmest som om der er væske under huden.
Han klør også i manen, pandelokken og på benene, men det er
værst i haleroden.
Det ser ud som om han har en anelse skæl på kroppen, men
han virker absolut ikke tør i huden, tværtimod.
I ved at vi alle bliver beskidte på hænderne, når vi har snakket
med vores heste og det er nemt at nulre af igen, men når jeg
har kløet ham, er skidtet på hænderne, specielt neglene ikke
til at få af igen.
Har i en ide til hvad han lider af og hvad skal jeg behandle ham
med og hvordan.
Håber i kan hjælpe, da det er weekend og dyrlægen nok ikke
håber på et opkald af en sådan karakter.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Han klør sig, hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2001 20:25
Prøv at søge på sommereksem - det har der været skrevet en del om, og det lyder lidt der hen af
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-08-2001 20:30
han kan have lus.

Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-08-2001 20:47
og orm!!!!!!!! i hvertfald med halekløen. Min ødelagde totalt sin hale og huden omkring óg på den var gnubbet i stykker. Hun fik ormekur 3 x med 14 dage imellem og nu klør det ikke længere.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-08-2001 21:27
Tak for svarene, han har fået ormekur og der er heller ingen lus,
men måske er det sommereksem?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-08-2001 09:52
Hejza May!!!
Min hest har vist det samme problem sig din hest har :(
Den har gnuppet sig så meget i manen at der er et helt stykke hvor der ingen lang man er, jeg ved heller ik hvad man skal gøre, hvad skal man ha til sommereksem???
Venlig hilsen Betina H.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-08-2001 18:30

Hejsa

det er nok mitter der gør at den klør, jeg kender en hest der ikke kunne "tåle" mitter, så der blev prøvet alt, men det dkulle hjælpe at den står tæt ved vandet eller havet.

Hilsen Sandie

P.S. håber at du finder ud af det
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-08-2001 10:18
Hej May og Betina!

Det lyder sandelig ikke rart for jeres heste med sådan en kløe. Jeg synes, at det er fint, at I spørger herinde, for der er mange her, der ved meget om heste.

MEN - der er vist ikke ret mange, der rent faktisk er dyrlæger, og det allervigtigste: Der er ikke nogen af os, der har set jeres heste. Derfor kan det kun blive til skud i tågen fra vores side. Hvis I ikke allerede har ringet til dyrlægen, skal I sørme se at få det gjort!!

Eksem er ikke noget, som heste normalt dør af, men det er meget ubehageligt; desuden kan de klø sig så meget, at de får sår, som der kan gå betændelse i osv. Eksem er heller ikke noget, der smitter under normale omstændigheder, men der er jo ikke noget af jer, der ved helt nøjagtigt, hvad der er galt med hestene.

Så hen til telefonen og få dyrlægen til at komme forbi snarest, hvis I ikke ved, hvad hestene fejler. Alt andet kan I ganske enkelt ikke være bekendt over for jeres heste.

Venlig hilsen

Randi G.

:-0 Warning: I have an attitude and I know how to use it
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-08-2001 21:20
Hejsa........

Jeg vil også mene at I skal kontakte dyrlægen. Jeg kender tre hesteejer som har heste der har det der sommereksem...... det er virkelig en plage for hestene at de har sådanne kløe!
De hesteejer jeg kender har deres heste stående inde HELE dagen! Ved at det er synd, men når hestene så har stået indenfor i et par dage.. KLØR DE SIG IKKE LÆNGERE..... De små heste har fået fred........ dyrlægen aner ikke en pind om , hvad der gør at de får sådan en klø og udsæt... plus deres haler, man er hel ødelagte. Men det hjælper lidt at vaske dem i vand kun, plus at man kan købe noget salve der virker afkølende. Men vigtigst af alt.. få dem ind og se hvad der sker!
Men kontakt en dyrlæge og hør hvad han eller hun har at sige :O)
Mange hilsner fra
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-08-2001 23:15
Hejsa!
Helt enig med Randi, Helle, m.fl. - hvis man har en hest, der klør sig så meget at den er blevet slidt helt skaldet i manen, skal man da se at have fat i dyrlægen før man gør noget andet...
Hvis det virkelig er sommereksem (som vist er mere almindeligt end man tror, også blandt ikke-islændere), gør man kun den allergiske reaktion værre - og sværere at afhjælpe - ved at trække pinen ud og se tiden an!

Så vidt jeg har fået oplyst, kan man ikke kurere en hest for sommereksem, men hvis man holder den så vidt muligt borte fra det den ikke kan tåle (oftest de små stikkende mitter, der sværmer i luften især i skumringen og om morgenen) - kan man mindske dens allergi - og hjælpe med til, at den sprøjte/det pulver dyrlægen kan give mod allergien, virkelig kan tage kløen for en tid.
Samtidig, ved at gribe hurtigt ind, kan man også gøre det lettere for den at klare sommersæsonen næste år uden endnu større gener (det er noget der kan blive værre og værre, hvis man bare lader stå til. Jeg har hørt om nogle heste, der simpelthen har måtte aflives, fordi de tilsidst var så forpinte af deres allergi - men kender dog ikke nogen personligt...)

I øvrigt - så skulle det altså IKKE være nødvendigt at lade sin hest stå inde hele DAGEN i sommersæsonen, for at holde sommereksemen nede. Mitterne stikker jo fortrinsvis mellem kl. 16.00 og kl. 7.00 morgen, så det er nok at tage sin hest ind om NATTEN; i flg. min dyrlæge. Det er selvfølgelig også surt, hvis det er fint vejr - men da knapt så kedeligt for den, som at stå inde hele tiden!

Man kan desuden også prøve en anden nødløsning, nemlig at lægge et insektdækken eller eksemdækken på sin hest hver aften, og hive det af igen om morgenen. Det har hjulpet meget på min plag, som ellers var utrolig plaget af de små stikkende bæster - og som jeg også var ked af at hive ind alene hver nat, når alle andre heste stod ude. Hun har ellers fået både sprøjter og en pulverkur af dyrlægen, og begge dele hjalp i en periode - men ikke permanent, når hun stadig gik ude om natten. Til gengæld har dækkenet hjulpet meget, og hun kan nu gå ude i døgndrift uden at bruge al sin tid på at klø sig....

Men fat i dyrlægen først, og få stillet en diagnose!
mvh Camilla P. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-08-2001 10:38
ØHH..Har Du ikke fået din dyrlæge ud og se på det..Det håber jeg da..Der er jo ikke nogen her der kan sidde og sige hvad det er, ud-fra det du har skrevet..Nej få du fat i en dyrlæge, så kan han hjælpe dig...Det kunne jo være noget der smittede..Og det er da ikke så fedt for de andre, der står i samme stald
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-08-2001 22:11
Min hest har også sommereksem: TILKALD DYRLÆGE! Det har ikke hjulpet med min, så nu prøver jeg Blue hors Anti Kløe Liniment, og dæggen der dægger hale og man. Vil du vide hvordan mine "forsøg" på at stoppe Silles sommereksem så skriv en mail til mig om et par uger. Jeg får nemlig først Det der Anti kløe noget i weekenden.
Kathrine..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 13:54
1. Dyrlæge
2. vask med sæbespåner (har virket på en i vores stald)
3. Kløe i haleroden kan afhjælpes med saltvand (når orm er udelukket!!!)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider