Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ubehandlet spiserørsforstoppelse?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 11:51

Hej!

Inspireret af den anden tråd om spiserørsforstoppelse, kom jeg til at tænke på noget..

Hvad sker der egentlig hvis en spiserørsforstoppelse ikke bliver behandlet? Hvad nu hvis hesten får spiserørsforstoppelse om natten, eller på folden, hvor ingen ligger mærke til det før mange timer senere?

Hesten kan jo godt trække vejret, men kan selvfølgelig hverken drikke eller spise sålænge spiserøret er stoppet til.

0
0
Svar på denne tråd

Skrækhistorie
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 13:06

Hej,

En af mine veninder mistede et føl p.g.a. spiserørsforstoppelse. Hendes hoppe med lille føl ved siden var hos en hingsteholder, som absolut skulle fodre hoppen med eget foder i stedet for det medbragte. Det skulle føllet lige smage på, og det var desværre den slags foder, som svulmer op, når det bliver fugtigt! Føllet fik spiserørsforstoppelse, og da føllet ikke blev behandlet i tide (hingsteholderen opdagede ikke, at der var noget galt og ejeren kom først på besøg senere næste dag), gik der koldbrand i det sår, der var blevet i spiserøret, og føllet døde.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 14:50

Min hoppe fik en aften spiserørsforstoppelse. Vi så det, trak lidt rundt med hende og gik ud og græssede lidt med hende.

Hun klare selv at løsne op for forstoppelsen og vi kontaktede derfor ikke dyrlægen.

Vi har dog være mere opmærksomme på det siden, hendes foder er tilsat lucerne som afhjælper det.

Så nogen gange kan de klare det selv - men man bør i den grad være opmærksom hvis man har en hest der lider af dette.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd

godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 15:45

min hest har somme tider stået med forstoppelse hvor vi ikke ved hvornår om natten den har fået det og så opdager vi det først om morgenen

jeg forestiller mig at den bliver mere irreteret og hævet dernede jo længere tid den står med proppen.

Men jeg ved det ikke helt konkret. Min dyrlæge betragter det dog ikke som noget vildt akut. Og jeg skal selv prøve at massere klumpen væk og lokke vand i hesten så klumpen måske bliver blødt op.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider