Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Strøelse ??
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 06:27

Jeg hører normalt til dem som går ind for gammeldags halm i boksen, men på grund af den lidt store mødding det giver skal vi i år bruge noget andet.


Jeg vil gerne høre jeres erfaringer:


Det vi mest kører i er: træpiller eller spåner eller easy strø


Hjælp mig med alle jeres gode og dårlige erfaringer


0
0
Svar på denne tråd
 
 En mere
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 07:32

Vi plejer også at bruge halm, men skal også have en mindre mødning fremover. Vi har overvejet snittet rapshalm. Så jeg hægter mig lige på din tråd.

MVH Lillian

0
0
Svar på denne tråd
 
 easy strø
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 14:03

Hejsa


Her bruger vi både halm og easy strø.


Vores hingst står på easy strø, da det er det som han trives bedst på, han har en tendens til at spise alt sin halm uanset mængde og det giver en stor halmvom hos ham, hvorimod resten normalt altid står på halm, overvejer dog at skifte helt til easy strø nu hvor vi kommer ned på kun 2 heste.


arbejdet med easy strø er det samme som med spåner, eller faktisk synes jeg easy strø er lidt nemmere at samle op i boksen og så holder det længere tid end spåner her. Spåner er også brugt her før, men jeg kan få easy strø til en helt anden pris (meget billigere) end spåner og så synes jeg egentlig bunden er meget bedre på easy strø.


mvh

Mie


RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011


Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox


Bedækning ved Dagirr tilbydes i 2012, se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 08:04

Kan kun anbefale træpiller :-)


Det er billigt, nemt at have med at gøre, suger godt og så fylder det ikke meget på møddingen.


Kan ikke umiddelbart finde nogle ulemper ;-)



Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halmpiller
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 08:49

I den stald, hvor min hest står, skal vi alle skifte over til halmpiller.


En af hestene er dog startet op på det, da den ikke kan stå på halm, og det virker super godt. Det er bedre end f.eks. spåner og der skal nærmest ingenting ud af boksen og er nemt at arbejde med.


Vi har læst en del om det, og det vil formindske møddingen med op til 1/3 i forhold til f.eks. spåner og er meget billigere i drift.


Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halmpiller
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 12:21

Jeg vil anbefale halmpiller


Minimal mødding, minimal lugt og mindre tid på udmugning = mere tid til hesten.


Jeg bruger halmpiller på 3. år nu. Jeg blander lidt tørv i, kun fordi jeg har lidt tilbage der bare skal bruges.


Jeg fjerner klatter hver dag og én gang om ugen tager jeg det våde i bunden.


Det fungerer fint i vores stald til både shetter, ponyer, plage og rideheste


Ejer af de dejlige tøser, My og Cassio



Bokse udlejes ved Haslev

selvpas, fuldpas alt kan arrangeres

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørv.....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 13:59

Hej


Jeg bruger tørv, det er jeg rigtig glad for. Bunden bliver god frat og blød. Eneste ulempe er at det er ret mørkt. Nogle ligger træpille på tørv, for at det bliver lysere. Hvis det bliver for vådt, der hvor hesten tisser. Ligger jeg det våde ud i siden af boksen, når det så er tørt kan det genbruges Jeg fjerne klatter hver dag.


Easy strø har jeg også prøvet, men hesten spiser det og så syntes jeg det støver MEGET






Selv den mindste stjerne lyser.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 strøelse
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 15:37

Hej Kirsten.

Hvis du eller andre ønsker at se halmpiller og hembed (hamp)i brug, er i meget velkommen til at komme og se det hos os(aftal tid). Vi bor i Bjæverskov Det er nogen gange rart at se steder hvor tingene bliver brugt i praksis.

Venligst Martin 60953554


Fortsat god dag - Martin Larsen

Fuldfoder.dk

  • Fodergulerødder
  • Heste-, Hunde- og Kattefoder
0
0
Svar på denne tråd
 
 strøelse
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 21:23

Hej.


Hopper også lige med på tråden.


Vi plejer at bruge halm og har ikke problemer med for lidt møddingsplads, men i år bliver det meget svært at få halm.


Vi har desværre ikke fået halm i hus endnu og får det nok heller ikke.

Hvis vi finder noget er jeg bange for det bliver megadyrt i år.


Så lige nu er jeg lidt i vildrede med hvad vi skal bruge.


Jeg har nok kun til 3 uger tilbage , så kom endelig med jeres bedste ideer.



Venligst Pernille


En time i folden,- gi'r ro i knolden ... (ren terapi for mig)



Nu den lykkelige ejer af Marco of Chopin....



Husk,- man kan ikke grine uden at smile :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 23:37

Jeg har også altid brugt halm.

Har løsdrift, laver dybstrøelse, men fjerner klatter hver dag.


I starten af juni skiftede jeg over til tørv ( blandede lidt spåner i).

Suger fantastisk godt, men sviner ad h... til. Det sidder allevegne. Under hestenes hove og under mine sko + der lægger sig et sort lag støv overalt.


Har derefter kommet hamp ovenpå.

Det er noget lysere end tørven, og gør derfor ikke stalden så mørk.

Derudover er det rigtig nemt at muge i ift tørven.

Så jeg holder mig nok til hamp fremover


Mvh Camilla.


**************** www.kaabers.dk *************


Barockpinto - Barockhest - Tinker.


Træning af tricks er beskrevet på

hjemmesiden.



******** En rigtig hest har hovskæg ********

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 09:10

Jeg har de sidste par år brugt træpiller, og det vil jeg aldrig væk fra igen.

Det er simpelthen SÅ nemt at muge i. Det tager kun 5 min. pr. boks. Hestene står altid tørt og blødt. Ingen lugt. Og en meget, meget lille mødding.



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX





Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger hør
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 11:22

Jeg har prøvet ALT... men er blevet ved hør. Det er simpelthen det bedste for mine heste. Nemt at holde - nemt at arbejde med - nemt at kompostere (direkte på køkkenhaven) - kræver kun at fjerne klatter hver dag - skal kun skiftes ud ca. 2 gange i løbet af en vinter - altid tørt og godt at ligge i. Og ikke dyrere end andre strøelser (på nær halm - men det er der da også et værre arbejde med).

Jeg giver 68 kr pr balle hør - og jeg bruger 2 til opstart af en 12 m2 boks og ca. 1 i vedligehold om ugen.


/Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Strøelse
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 13:46

Jeg har overvejet og bruge spåner under halm.


Jeg håber at, spånerne vil suge det våde, så jeg ikke skal tage så meget halm ud, som jeg gør nu. Samt at han står tørrere, og blødere.


Men ren spåneboks fungerer ikke hos mig pt..


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 strøelse
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 11:55

Vi bruger tørv, og i perioder lidt træpiller ovenpå. Har tidligere brugt halm, tørv/spåner, tørv/halmpiller og halmpiller alene. Tørv har klart været det bedste.

Men kvaliteten er ik lige god alle steder, så har nogengange kørt lidt lang for at få det gode. Noget af det er meget trevlet og noget meget fugtigt, men selv med den kedelige kvalitet, synes jeg det har været det bedste.


Der lugter aldrig i stalden, det er ok nemt at muge i, møddingen er lille, det kan bruges i haven, det suger så godt, at det holder længe, og er derfor billigt.

- og hovene er glade:)


Min ene hest, er god til at få det til at støve op ad væggene, men ellers er det ik slemt.


Tre af krikkerne er forøvrigt skimler, hvoraf to er helt hvide, og de er ikke grimme i pelsen af det, som jeg frygtede.


Mvh. ML

0
0
Svar på denne tråd
 
 Box straw
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 07:10

Vi har nu købt en portion box-straw, som er snittet halm tilsat duft af eucacitrus, så hestene ikke spiser det.


Det er vi rigtig spændte på


Men er vi ikke enige om at der fjernes da klatter hver dag - uanset hvilket strøelse man bruger?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Box straw
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 12:44

Hvor sjovt - vi endte også med at ville prøve box straw med duft fra nobelfood. Det stod på gårdspladsen da vi kom hjem i går.

Håndtering var en fornøjelse - max. 15 min tog det og så var det inde. Når man tænker på at vi plejer at køre ud på marken - forke halmen op med håndkraft - stable læs - læsse af og på halmtransportøreren - slæbe rundt og stable på høloft - slæbe ned til en uge - og tilsidst køre ud som møg.

Men det varer lidt inden vi skal have hestene ind, så vi kan få det testet af.

Håber godtnok at det giver en lille mødning og at det slår til med det oplyste forbrug.


Det siger iøvrigt at der er ca 12% mere gødningsværdi i det når det tages ud end i alm. hestemøg.


Vi er også spændte på hvordan det virker.


Jo klatter skal ud hver dag.


MVH Lillian

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 14:27

Træpiller


Og klatter fjernes hver dag, uanset strøelse



Mål: Babyjagt i 2012 på Henry drengen :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Første dag
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 19:03

Det ser rigtig fint ud - vi kan ikke finde nogen våde pletter.


Klatterne taget ud som ved spåner.


Nogle i stalden vil ikke fjerne klatter, men fordele dem, så det er spændende hvornår boksene kommer til at se forskellige ud.


Men det er i hvert fald spændende hvordan det er i lændgen.



Mikado

Min skønne røde ven



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider