|
|
| Blive ved med at gå sammen med mor |
|
|
Hej HN Min bestand er "desværre" blevet indskrænket til min 1 1/2 års hoppe plag og dens mor og en 3 års vallak. Har i erfaring med at afkom og hoppe bliver ved med at gå sammen ( i alt evighed ? Bliver plagen for beskyttet og doven eller udvikler en særskilt afhængighed af sin mor. ( plagen er selvfølgelig afvænnet fra sin mor ) Moderen er dømt ude som ridehest - men må gerne være foldhest, og jeg kan ikke få mig selv til at aflive så længe hun ikke har smerter. Nr. 3 i flokken er som sagt en 3 års, og kan desforuden ikke fylde pladsen ud som ældste hest, men hvis det er en rigtig dårlig udvikling at lade moderen blive sammen med plagen som gerne skulle blive en konkurrencehest, så må jeg prøve at finde en anden løsning. Er der nogen der har erfaring med at lade mor og datter gå sammen ? H.Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumubmum |
|
|
Det har vi altid gjort, og det har der indtil nu igen problemer været i. De er dog blevet naturligt afvænnet fra hinanden, når føllet har været ca. 6 mdr. Både om natten og på fold i en periode, så hoppen ikke bliver ved at producere mælk osv. De vil dog altid have en særligt bånd... Calisia mistede for 2 år siden sin mor(hun er 11 år nu) og der var ingen tvivl om at det var et STORT tab for hende, hun var stille og ked af det i lang tid efter... Men til hverdag og til stævner, har de ikke været afhængige eller dumme fordi den aden var væk osv. Mvh Jane
50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var godt at du har |
|
|
gode erfaringer. I naturen bliver de jo sammen - men der får hoppen også et nyt føl at koncentrere sig om, og mister lidt focus på de gamle føl. Hoppen fik en kloakdannelse under folingen som efter 2 operations forsøg ikke kan lukkes. Så længe hun ikke viser tegn på betændelse i bughulen får hun lov at gå, men alternativet kunne jo have været at aflive hende. Hoppen viser stadigvæk lidt tegn på at være påpasselig hvis plagen kommer for langt væk og plagen vil stadigvæk gerne til sin mor - dog ikke panisk, men nu går vi i gang med at træne trailer og det at "være alene", så hvis det går som du skriver, bliver de sammen + vores 3 års som kommer hjem fra træning. Men vi kunne nu godt have plads til en enkelt opstalder hvis det skulle være. H.Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| går fint |
| Forfatter:  |
stella ♥jolly♥ |
| Dato:  |
12-09-2011 20:32 |
|
Heller ikke problemer her! Vores ungheste går sammen med familien! Pt. har jeg en 5 års og en 2 års som går i flokken hvor deres mødre også er og det går uden problemer. Tror faktisk de bliver mere trygge/modige af det, da de har levet et meget trygt liv uden de store traumer som f.eks. at blive taget fra for tidligt og skulle ud i den store verden og klare sig meget unge!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
| Forfatter:  |
Heidi74 |
| Dato:  |
12-09-2011 21:42 |
|
Chivas og Nikoline har gået sammen siden Nikoline blev født for 12 år siden, og der har aldrig været nogen problemer. For et par uger siden måtte jeg desværre lade Chivas aflive, og synes Nikoline har været lidt trist siden. Hun er nu blevet glad for min vallak Casiro, så håber og tror hun snart er sig selv igen. Men ellers har jeg aldrig haft nogen problemer med dem.
R.I.P Savoux 20.08.95 23.09.10 R.I.P Chivas Regal 01.12.91 24.08.11
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mor og datter |
|
|
Hejsa Vi har normalt ingen problemer haft med at lade hoppe og afkome gå sammen, dog har det primært været hoppe afkommene der har gået sammen med deres mor, da vi oftest har fået flest hingsteføl og derfor har kunne lade dem gå i flok alene med en ældre vallak. Vi solgte i 2005 en hoppe på 8 som indtil da havde gået sammen med sin mor det meste af tiden, hun var vænnet fra og moren havde haft et par føl siden, men de havde et tæt bånd på fold og i stald, men når de skulle arbejde var der aldrig noget. hoppen kom hjem igen sidste efterår og klikkede straks tilbage i det gamle tilhørsforhold med sin mor, hvilket var skønt at se, men i februar blev vi tvunget til at aflive moren, og det tog hårdt på både mig og hendes datter, men hun er livet op igen efter noget tid. mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Min hoppe og hendes føl som nu er 2 1/2 har gået sammen altid. Og altid på samme fold. De går i en mindre flok med i alt 6 heste i alderen 2 til 26 år. Det er faktisk hoppen som har det værst med at hendes baby skal forlade folden. Ziggi (på 2 år) er fuldstændig ligeglad. Hun hviler MEGET i sig selv. Jeg tror at jeg har fået et føl/hest som hviler mere i sig selv og ingen traumer har fået så som adskillelse fra sin mor for tidligt. Ziggi har ALDRIG oplevet noget grimt. Andet end stødhegnet.' Hun har aldrig været bange for noget, heller ej at køre i trailer. Hun diede dog til hun var ca 1 1/2 men ikke konstant. Der var en langsom fravænnng. Så det var sundt for både mor og datter. Jeg ville bestemt gøre det samme igen. Her bliver intet føl taget fra sin mor som 6 -7 mdr. Jeg synes det er et overgreb. Så lad du bare dit føl og hoppe gå sammen:-) Men træn en gang imellem at de er væk fra hinanden. Start med korte intervaller:-)) Held & lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| morgen-tår |
|
|
Her mor og datter. 1 1/2 år og får sig lige en morgentår:-) Ziggi er større end sin mor i dag (2 år)hun er 172 i stg og mor er kun 159 i stg. Derfor ser billedet liiiidt sjovt ud:-) Men synes det ser hyggeligt ud:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| erfaringer |
|
|
Hej alle. Min datters spring pony fik i 2009 et hoppe føl og de er stadig mor og datter i deres forhold. moren er mest afhængig, og holder meget øje at ingen driller eller jager hendes "baby" Føllet som nu er 2½ år er modig og meget velafbalanceret og tager alt roligt og det tror jeg skyldes at den har en der viser den vejen. Moren er konkurrence pony og var afsted til stævner igen da føllebølle var 4 mdr og vi har aldrig haft problemer med adskillelser med dem. Men får nogle år siden købte jeg to fjordheste, mor og søn, søn var 8 år og det var et problem, for de kunne ikke skilles af på folden uden den ene gik igennem hegnet, så der måtte jeg tage den triste beslutning at sælge moren. sønnen var trist et par dage, men derefter var han en glad hest, som faktisk blev meget mere villig til at arbejde. Så i hans tilfælde var han for fokuseret på sin mor, så han ikkekunne koncentrere sig om andet. Hoppen fik jeg afvide også var trist et par dage og derefter var en nem og glad hest så tror det er meget forskelligt hvordan de reagere mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min Macallan |
| Forfatter:  |
mum 1 |
| Dato:  |
29-09-2011 12:13 |
|
mistede sin mor 23/9-10, da var Macallan 8 år. De har gået sammen altid, pånær 6 mdr. da han blev vænnet fra mælk, og da han var væk i tilridning ca. 3 mdr. Han er blevet roligere efter hun er væk. Jeg synes altid han har været meget fokuseret på hvor hun var, når vi trak ham væk fra hende, det har et par gange givet trælse episoder. Han har væltet mig nogen gange. Nu har jeg faktisk mere glæde af ham, han har knyttet sig mere til mig nu og er meget behagelig at arbejde med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mor og føl |
|
|
Jeg har et føl på 3½ måned nu. Hun ses ofte sammen med resten af flokken (3 andre) langt væk fra morhesten, så hun er ikke særligt morsyg. Da Morhesten tydeligvis laver ren fløde,som følle gladeligt suger i sig har hun tabt sig utroligt meget og uanset hvor meget foder jeg stopper i hende ryger det lige i mælkebaren. Derfor har jeg nu besluttet at fra på Søndag ryger følle i egen boks fra de kommer ind om eftermiddagen til næste morgen. Nogen vil helt sikkert mene at det er skrapt og ondt, emn jeg kan ikke bære at se morhesten så tynd. De vil altid gå på fold sammen, da vi ikke har muligheden for at dele dem. I starten vil jeg lade følle få en tår i baren inden jeg tager hjem fra stalden. Så håber jeg at morhest kan udnytte alt det mad jeg putter i hende, selvom mælkebaren stadig har dag åbent og at hun selv vænner føllet helt fra når den tid er.Følle spiser frokost i sin egen boks, da morhesten har været ret hård ved hende når der var mad i nærheden, så dette blev løsningen for at undgå skader.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fungerer fint her |
|
|
Vi har mor og datter gående sammen, datteren er nu 5 år. De deler boks, og er bedste venner. De kan sagtens undværer hinanden, og kan også godt sætte hinanden på plads De har været skilt ad, den sommer hvor plagen var 2 år, da hun ikke ville stoppe med at patte. Afkommet har også været lånt ud i en periode, og det klarer de begge helt uden problemer.
Er de fleste de bedste eller bare de fleste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mor barn forhold |
|
|
jeg har tre voksne hestebørn gående sammen her med hver sin mor den ene er "barnet" 9 år og moren 24 år. der har ingen problemer været her før jeg ville sælge "barnet" og hun blev flyttet og fandt ud af mor ikke kom med, hun kunne ikke falde til og jeg købte hende tilbage igen, så de er sammen igen. den anden er barnet 7 år og morden 16 år, de har altid gået her sammen, de er ikke nær så afhænig af hinanden som de andre de er dog aldrig efter hinanden men respekter hinanden i flokken på 16 heste. det sidste par er barnet 2 år og morden 7 år, de har gået sammen næsten heletiden lige bortset fra en periode på få måneder sidste sommer, hvor barnet var lånt ud til selvskab for en ensom hest, men er nu sammen igen, hos dem er det moren der er stadig meget beskyttende overfor barnet, men de kan sagten skilles af, men hun er også vores yngste jeg tror det bliver bedre når hun bliver så gammel at hun skal til at arbede. det er bare lige mine erfaringer
Heste- hilsner fra Chrstina :-) hende med de dejlige ponyer og heste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det bedste jeg har gjort |
|
|
Jeg har haft mit eneste nogensinde føl gående sammen med sin mor i løsdrift 'altid' - følle er 3 år nu. De har end ikke været fravænnet, men moderen stoppede bare med at tilbyde mælk. Dog har 'føllet' fra hun var ret lille været vant til at komme ud på små gåture alene uden mor eller andre heste Moderen har været taget ud og ride siden føllet var 6 måneder. Jeg er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ glad for at jeg har gjort det. Føllet er det mest velafbalancerede, rolige, nysgerrige hest der findes. Hun har ikke bare antydningen af seperationsangst, hvilket nogle af mine andre heste har. Hun er helt tryg og rolig og fuldstændig ustresset når man tager hende på ridebanen, går ture m.m. Hende og moderen er de bedste venner, men moderen kan sagtens sige noget til hende, ligesom følles har andre venner i flokken som hun også er meget sammen med. De kan som sagt problemløst tages fra hinanden, men ligger også træning bag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|