Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fys kiro massør??
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 14:31

Forleden dag sad jeg sammen med et par af mine hestebekendtskaber og vi kom til at diskutere hvornår man egentlig bør bruge det ene og det andet hvis ens hest fx viser ømhed i ryggen.

det kan jo ske det er muskelerne - så kan det være dejligt med lidt massage

men det kan jo være pga noget mere alvorligt - så kunne det måske være en hestefysioterapeut

Men hvis det nu handler om at den er skæv - så kan det måske rettes med et enkelt besøg af en kiropraktor

Hvordan beslutter I hvilken fagperson I vil have ud?

Min dyrlæge er både sej til tænder og er også uddannet til kiropraktor så hende ringer jeg altid til hvis der er noget jeg er i tvivl om og en enkelt gang sagde hun prøv en massør den er bare øm fordi den er blevet sat op i træning og husk at strække ud (altså hesten)

jeg synes det kan føles lidt som en jungle. Så hvad gør I og hvad synes I om de forskellige muligheder??

0
0
Svar på denne tråd

synes..
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 14:43

Synes ikke, det er så slemt. Der var ingen tvivl, da min havde brug for massør, hun var øm i musklerne (der var helt hårde og udspilede - dog syntes massøren ikke, det var slemt trods træningen), især ved gjordlejet, jeg skal så skubbe gjorden lidt tilbage for hvert hul jeg spænder. Jeg fik vist, hvordan jeg selv kan bruge en massage-strigle.

Hvis den har svært ved at dreje hovedet (min knækker samtidig), eller gå på en bestemt volte, er det mere sandsynligt, der skal kiro til.

Heste-fys har jeg ikke brugt endnu.

Men kunne forestille mig, det nærmest er en mellemting, ligesom ved mennesker. Måske kan de også manipulere led, ligesom menneske-fys'er? Og give massage, hvis det er påkrævet. Men den stærkeste side er nok genoptrænings-planer, øvelser, udstrækning?

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 15:05

hvis en hestefys er en mellemting så var det da nok det jeg ville bruge først

Jeg har haft en hest der havde et kompliceret problem som krævede massage og manipulation af led og genoptræning og det havde da været fedt at få en ud der kunne klare de forskellige ting uden at jeg skulle forklare om og om igen om ting jeg ikke helt har forstand på

Jeg ved kun at jeg synes kiropraktoren er så voldsom og jeg har aldrig forstået deres arbejde helt -- og jeg kan ikke helt vurderer om de er dygtige eller ej...

hvor i mod jeg synes jeg kan se om massagen virker øjeblikkeligt

Er der nogen derude der har erfaringer med hestefysser?

0
0
Svar på denne tråd

jeg havde
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 16:56

Jeg havde fys til min den ene i går, det er første gang jeg har prøvet det.

Min tidligere hest fik kiropraktor behandling.

Det jeg så i går udrettede det samme, men jeg syntes det var mere blidt. fyssen har jo også ostopati inde over det har kiroen ikke, hvad jeg lige syntes jeg har opsnappet.

Dressurundervisning på Fyn tilbydes, skriv pb så kontakter jeg dig.

0
0
Svar på denne tråd

mellemvejen
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 18:24

måske er heste fyssen det gode bud på en middelvej.

jeg tænker nemlig at må være biomekaniske problemer som er for små til kiropraktor og for store til massør.

Hvad hvis man bare er interesseret i at få gået sin hest igennem for at være sikker på at der ikke er nogle problemer er det så nok at ringe til en massør? ar vedkommende tilstrækkelig ekpertise til at opdage problemer eller??

For 100 år siden havde jeg en massør ude og der var ingen tvivl om at min hest nød behandlingen - men hun tjekkede aldrig om sadlen lå godt eller om der var skævheder eller låsninger. Det var ikke noget hun havde forstand på som sådan sagde hun (som jeg husker det)

Siden har jeg ikke brugt penge på massør men det kunne være at de er blevet bedre siden da (det er nok 10 år siden)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 18:36

Jeg fik lavet en gennemgang af min hest, det var med fuldt overlæg jeg valgte at bruge en fys, på baggrund af at de jo er bedre uddannet og kan løse eventuelle problemer og mærke og se knoglernes drejninger, samt vivlerne, min hest havde nogle ting hun klarede så det var i orden, ellers havde alternativet jo været at smide penge efter en massør for så alligevel at ringe efter en fys.

Dressurundervisning på Fyn tilbydes, skriv pb så kontakter jeg dig.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider