Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Drikker ikke ret meget..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 22:30

hej

Jeg har fået hestene på stald herhjemme - og dem der står inde i bokse, får vand i trug, løsdriften har vandkop.

Men jeg har lagt mærke til, at min springhest egentlig nærmest ikke drikker noget, og på det seneste syntes jeg han virker så hænget og mat.

Der er absolut intet under træning og ridning, men når han så skridter af, så er han helt flad.

Hvordan fulan får man lige sådan en hest til at drikke noget mere?

Han tissede på staldgangen i sidste uge, og urinen var idt tyk/mørk i forhold til den anden vallak vi har inde i stald.

Han får salt i maden, da han sveder en del når vi springer, eller træner terræn, men det virker ikke umiddelbart til at have nogen effekt.

Når jeg fylder hoppernes trug, så springer jegover hans hver anden eller tredje gang, fordi han drikker så lidt :(

What to do?

Rikke - nu med Fellini ( Nynne og kresten)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 23:28

Havde samme problem med min.

Indtil jeg begyndte at give ham Irish Mash og fyldte det GODT op med vand (næsten så det fyldte hele krybben med vand og så 400gr mash i) Han drikker/æder det og det holder hans mave og tarme igang fordi han får dét ekstra væske.

Siden har han ikke haft kolik. (han fik kolik netop fordi han drak for lidt - forstoppelse alle 3 gange)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Nogen heste
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 07:36

er lidt sippede, omkring vand.

Du kunne prøve at rense vandtruget nøje, så der minus belægninger på og så skifte al vandet, hver dag.

Der skal ikke meget belægning i truget, før der sker begyndende alge-dannelse i vandet. Og hvis du bare fylder efter, kunne det være han ikke syntes det er helt lækkert.

Hvis hesten også går på fold med vandkoppen, er det jo svært at vide, hvor meget han drikker og måske får han i virkeligheden nok. Hvis han har fri adgang til en sliksten, plejer det hele at køre af sig selv.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

han har ..
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 07:47

Jeg skifter det hver anden dag vandet, og vasker hans trug af samme årsag.

Han har stået inde i fire dage nu, og kun været på løbefold uden vand et par timer om dagen, fordi vi har to skadede heste, og så ham. Så han har stået inde sammen med dem, fordi han ikke vil æde udenfor når de andre er inde - så derfor ved jeg han ikke drikker ret meget :(

Han har ingen sliksten, for han bider i den, og så smuldre den og er spist på 3 dage eller sådan noget :S

Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd

PAVO slobber mash
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 08:44

Hej,

Prøv med slobber mash, det burde virke.

Vores gamle hest på 24 år får mash hver dag, netop for at holde væskebalancen oppe og hun drikker heller ikke meget på fold eller fra vandkop. Men mash, det er hun helt vild med.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 09:11

Jeg ville nok vente med at ride ham til han var frisk igen.. Er han dehydreret? Falder huden på plads som den skal hvis du hiver en fold ud?

For ikke så længe siden læste jeg et sted på nettet at man kan få mange forskellige ting til at hælde i vandet der skulle forøge drikkelysten.. Lige fra elektrolytter til æblejuice.. Spiser han også en himalaya sliksten eller er det kun de alm saltsten?

Mål: Babyjagt i 2012 på Henry drengen :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 09:33

De første dage, når mine heste kommer på stald igen, drikker de stort set ikke indenfor. De vil meget hellere drikke af baljen ude på folden.

Jeg gør så det, at jeg hælder lidt æblejuice i deres vand de første par dage. Så kan de godt overtales til at drikke igen.

Håber du finder en løsning

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

drikker...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 14:36

Drikker den udenfor?

Min hoppe drikker heller ikke ret meget (indenfor), faktisk har jeg ind imellem prøvet at lokke hende ved at putte 4 æbler (overskårne) sammen med 5 liter vand - hun nægter, når hun finder ud af, der er vand i- Føj.

Hendes urin er også gul i fht. min anden - MEN hun tisser altså meget, jeg fjerner mindst dobbelt så meget tis fra boksen, som ved den anden.

Men ellers er tricks som roepiller/ gerne blandet med mash etc. ok.

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 15:02

Får den electrolytter efter ridningen? Ellers ville jeg give den det hvis den sveder meget...

Når heste kommer fra døgnfold og på boks, er det meget meget tit, at heste ikke drikker særlig meget når de er inde. Netop fordi de skal vende sig til at komme ind og på boks igen.

Han skal nok begynde at drikke indenfor.

Dog ville jeg hælde en del vand i hans foder, morgen + middag + aften, så du er sikker på at han får væske.

***Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***

R.I.P Dear Tana C. ***An Angel In Heaven***

Springsadel Hubertus Sælges!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra DeT !!!

0
0
Svar på denne tråd

Saltsten
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 17:15

Du skriver du har droppet sliksten fordi han æder den på 3 dage.

Det er måske fordi han har stor brug for mineral eller salt ? Jeg har før set heste der ikke havde adgang til saltsten, som simpelthen åd dem når de fik en.

Du skriver også, at han bliver meget mat efter træning og det kunne tyde på underskud i saltballancen. Jeg går ud fra han har svedt meget under træning ?

Hvis hans hud falder normalt tilbage når du har lavet 'knibeøvelsen' skulle han ikke være i vædskemangel.

Men vedr. vand, ville jeg altså skifte det ud hver dag. Som en anden skriver, kommer der hurtigt skidt og alger i stillestående vand.

Mvh Karen

0
0
Svar på denne tråd

salt slik sten..
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 19:29

Det er ikke fordi han mangler salt han splitter den slik sten ad, han er bare generelt en hest der aktivere sig selv med alt han kan finde :D En dag havde jeg stille ham med gamacher på i boksen i to min, fordi der var en hest løs jeg lige skulle hjælpe med at fange, og dajeg kom tilbage og ville fortsætte opsadlingen, havde han pillet alle fire gamacher af Sådan er han bare, hvad der kan pilles i, bides i, leges med - finder han til hans underholdning.

Han har før fået salt i foderet, og fået himalaya for at sikre han ikke havde salt mangel, og det havde ingen ændret effekt, ud over han ikke gad æde bunden af hans mad, fordi han havde nuldret sådan i det, at det sidste smagte for meget af salt.

Nu har han fået salt i hans foder idag, og det har hjulpet lidt på tørsten, og så har han stået inde stort set hele dagen, så han har været nødt til at drikke inden for, det har vist også hjulpet lidt.

Han virker ikke som sådan i væske underskud når man hiver i pelsen, det tjekkede jeg nemlig den første dag han virkede lidt slatten efter træning.

Jeg tror faktisk måske jeg har fundet fejlen.

Vi har en ny vallak, som han nær havde slået ihjel på fold ved at jagte den, hvilket han ellers ikke normalt gør. Og den har han simpelthen holdt et skarpt øje med siden, uanset hvor han har været - han har spist mindre, tabt sig lidt og har været lidt stresset under ridning.

Den vallak blev hentet idag, han så den kørte, og så var det som om alting var ved det gamle igen, måske også derfor han har drukket ekstra idag, og har spist hans foder trods salten

De kære heste er sgu lidt mærkelige nogle gange

Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 23:19

roepiller opblødt i rigeligt med vand! ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider