Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

strøelse - fast bund ?
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 20:44

Hej alle :)

endnu en tråd om strøelse sorry, men er på bar bund!

Har en hoppe som mildt sagt er et bokssvin..

Hun kan ikke stå på spåner, har ikke mulighed for halm og halmpiller + træpiller er prøvet - uden den store succes...

problemet er at hun vader rundt i boksen og kun tisser inde = en godt sammenblandet boks som bliver hurtigt våd...

Der bliver taget klatter hver dag - og lige nu hvor hun står på spåner også tis... Men VIRKELIG meget tis!

Findes der noget som giver en god "hård" bundt som ikke lige er til at grave op? men som samtidig varmer osv..

fortæl gerne hvad det koster, hvordan den holdes osv... (også gerne halm og træ - piller...)

TAK :)

-Stephanie

HDR fletcher KØBES

17,5" fit 3,5

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3

0
0
Svar på denne tråd

Halm....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 06:17

Din løsning må være en halmstrøet boks...

Jeg prioriterer, at hestene har en god madras, for at undgå kulde nede fra og for at sikre hestene har et stabilt underlag at stå på.

Så når jeg har muget, strøer jeg godt. Dagligt samler jeg pærer og som regel er det nok at strø med det sidste af deres "æde-halm".

På denne måde får jeg hurtigt en rigtig god madras der suger urin væk og er blød og stabil. Muger i bund ca. hver 2-3 uge.

De står rent og tørt og boksene lugter ikke.

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 07:04
Tak for svar, som skrevet (noget kryptisk) har vi ikke mulighed for halm da det ikke er tilladt som strøelse på opstaldningsstedet og hesten er blevet frarådet halm af dyrlægen da hun bliver MEGET oppustet af det :-/

-Stephanie

HDR fletcher KØBES

17,5" fit 3,5

0
0
Svar på denne tråd

Tørv i bunden
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 07:37

Hvad med at lægge et godt lag tørv i bunden, og så strø med træpiller, hamp, hør eller noget andet som toplag. Tørvebunden kan ligge hele sæsonen, suger urinen rigtig godt, er ammoniakneutraliserende og isolerer godt mod kulden nedefra. På den måde får du en god fast madras og en løs topmadras, som det er let at muge i .

Maj Britt

www.hyttenwesternriders.dk

Timi på 15 år sælges. Kan gå LB dressur og spring og er desuden westernredet i de sidste 2 år. Se annonce her på hestenettet.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 08:35

Har du overvejet om din hoppe måske tisser FOR meget...? Hun kunne jo fejle noget

Men ellers ville jeg foreslå en gummimåtte. Den jeg har set i funktion, var fra jepsen og viffeldt, og den var tyk nok til at være madras nok i sig selv. Jeg har set den brugt på følgende måde, med succes: Den dækkede det meste af boksen, men ikke helt. Dvs. den blev lagt i et hjørne, og så var der to af boksens sider hvor der var ca. 0,5 m bart gulv. Her kan du så strø (et materiale der suger meget og godt, vil være en fordel), men der strøes ikke på madrassen. Hesten finder hurtigt ud af at gå ud i siden og tisse, og står resten af tiden på madrassen. Hos os blev den bare lige fejet over hver dag (hesten trak lidt strøelse og hø ind på den), og så skulle der jo muges i det strøelse der lå langs siden. I vores tilfælde blev madrassen lagt op af bagvæggen. Dvs. den ene fri side var forrest i boksen, hvor der også bar krybbe og vi lagde derfor grovfoderet i den ende. Den anden bare side lå så i den ene side af boksen, og det var her hesten tissede.

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

Spagnum
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 08:42

Hej Steph :-)

I vinteres da taget styrtede sammen over i stalden og vi var nød til og flytte hestene kom Luna hen og stå et sted hvor de brugte spagnum... Og jeg er jo nok den gamledags type der bedste kan lide halm :-) men må indrømme at det der spagnum ikke var helt dårligt. Luna var jo også noget af et boks-svin. Men på spagnum så hende boks faktisk pænt ud. Men det skal så også lige siges at hun kom i en boks på 12 m2 så jeg tror måske at de heste som er bokssvin i en alm størrelse boks at man skal prøve og finde en større boks til dem. Tror måske at det var boksstørrelsen der virkede på Luna. Men Spagnumen giver et godt fast underlag og er nemt og holde i det daglige :-)

Hilsen Marethe

0
0
Svar på denne tråd

hgtyftdrd
Forfatter: 
Dato:  08-09-2011 12:57

Det med at lave bund i boxen er en rigtig rigtig dårlig idè.. Dampende (også dem du ikke kan se eller lugte), er virkelig giftige for både dig, men ikke mindst din hest som skal stå i det en hel nat... Det handler om at give hesten en tør og ikke bakteriefyld boks.

Får hun sliksten? For så kan det være fordi at hun får for meget salt.

Ang, for meget tis: Man kan købe noget der hedder ulti-ren, det er super godt, og hvis du blander det med kartoffelmel, så har du et godt og sundt miljø til din hest, som suger tis.. (Det skal ligges under halmen.)

-kartoffelmel kan også købes i store sække :)

Billig opstaldning i Odense SV

-Vi går ind for velfærd!

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  10-09-2011 23:34

tak for svar alle sammen :)

Hesten fejler absolut intet der kan påvirke tismængden :) Den tisser altså bare ikke på folden og må jo så derfor tisse ekstra meget inde?

Maj Britt: Hvordan ordner man så boksen? Vi har nemlig overvejet tørv i bunden og så hør ovenpå??

Ellers tror jeg det ender med træpiller igen :-/

-Stephanie

HDR fletcher KØBES

17,5" fit 3,5

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville foreslå
Forfatter: 
Dato:  11-09-2011 08:57

- hørstrøgelse, som suger rigtig godt og og også tager noget af lugten fra urinen :-).

- Annette -

Forhandler af Mühldorfer produkter!

Produkterne er baseret på gode og sunde råvarer med vægt på hestens fordøjelse og evne til at optage de livsvigtige vitaminer og mineraler!

www.sundtfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd

Steph88
Forfatter: 
Dato:  11-09-2011 10:43

Jamen det er skam let nok . Du laver en god tyk tørvebund, den må ikke være for tynd fra starten for ellers virker den ikke. Oven på den lægger du så det strøelse du vil muge i. Tørvebunden kan ligge hele sæsonen, og kun fjerne de meget våde klatter, hvis der kommer nogen.

Vi brugte hørstrøelse (flax) sidste år. Det fungerede i og for sig godt, men hvis der bliver blandet for meget hø i, bliver det umuligt at muge i. Det laver også en isolerende og fjedrende madras, hvor urinen bliver optaget nedefra, dvs. at overfladen altid er tør og lækker. Vi har i år valgt at bruge hamp, der har de samme egenskaber og skulle være drøj i brug.

Maj Britt

www.hyttenwesternriders.dk

Timi på 15 år sælges. Kan gå LB dressur og spring og er desuden westernredet i de sidste 2 år. Se annonce her på hestenettet.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2011 12:44

Et hvert bokssvin kan stå på spåner og blive vendt til en bokshest- med mere eller mindre fast tisse og pære sted.

Søg efter kl. 23 og du vil finde min opskrift - og jeg lover dig at den virker.

Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider