Jeg ville nok også forsøge mig med genoptræning igen, før jeg ville aflive.
Men så også være klar til at tage beslutningen, hvis han ikke holder.
Jeg har selv en hest, som fik ledbetændelse i hasen efter en foldskade - han blev så opereret, fik skyllet leddet x flere og fik kraftig antibiotika.
Jeg havde aftalen med dyrlægerne om, at jeg skulle have en hest hjem, som minimum skulle kunne holde til at gå på fold og holde styr på mine to ungheste.
Og da jeg fik ham hjem efter 10 dages behandling ( + 20.000 kr fattigere )ja der mente de han ville kunne holde til skovtursridning.
Jeg skulle så også holde ham i boksro - hvilket hesten på ingen måder ville. Og efter en snak med dyrlægerene om, at det som på sigt ville gøre hesten uegnet til ridning ville være arvæv i senerene, ja så smed jeg ham på sygefold.
For mig var det jo også underordnet om han endte som ridehest eller ej.
Så min hest gik på fold 10 timer om dagen 12 dage efter skaden, og i starten af april måned kom han på døgnfold med løsdrift. for jeg tænkte at små belastninger jo ville være med til at strække evt arvæv.
Sommeren over - skaden skete i januar - gik han på døgnfold. Og jeg var klar til at aflive ham i sep/okt, hvis ikke han blev bedre.
Men igen med en snak med dyrlægen om arvæv og de problemer der lå i at få det strukket ud, ja så begyndte jeg at skridte ture på ham, selvom han ikke var rengående i trav.
Da vi kom til august måned var han rengående - og han blev i løbet af vinteren redet op til sit vante niveau i dressur.
Nu er det 1½ år siden skaden skete - og nu er han begyndt at være lidt stiv i det bagben. Og jeg har valgt at sige, at han nu kun går skovtur og opdrager de unge.
Jeg vil tro, at den behandling han fik har givet os et par gode år - men han bliver næppe 25 år med den skade i hasen. Han er nu 16 år.
Så jeg ville med din hest i mente forsøge attter en gang at genoptræne - evt med længere skridtperioder, og evt med at sætte ham ud i løsdrift for at give ham mest mulig daglig bevægelse.
Men også være klar til at sige farvel - da jeg tror sådanne store skader meget nemt vil kunne gøre at de ikke holder uanede år fremefter.
Evt kunne du tage en snak med en anden dyrlægen, og få deres vurdering.
Så du skal gøre det du har det bedst med.
MVh Charlotte