Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

At vaske sin hest fra top til tå
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 14:09

Heej, jeg får en haflinger hoppe hjem i weekenden, hun er meget fedtet, og trænger til at blive vasket, men er det for koldt nu?

Eller kan det godt gå?

Hun er smælder fed, så jeg tvivler på hun kommer til at fryse..

Hilsen Maja Revsgaard

- Kig mine annoncer, der er lidt for hver en sjæl :)

Ranger efterlyses!

Rød kraftig vallak med hvide aftegn

Part søges også, spørg mig :)

0
0
Svar på denne tråd

Vandafvisende
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 20:48

Hvis du vasker fedtet ud af pelsen er den ikke vandafvisende - hvis hesten står ude i regn kommer vandet ind til huden og hesten vil fryse - uagtet hvor tyk den er...

Selvfølgelig kan det ind imellem være nødvendigt at vaske på denne årstid - men så må man tage sine forholdsregler med grundig tørring og beskyttelse mod vejret indtil fedtet er genopbygget i pelsen.

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Kan lade sig gøre
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 23:36

Du kan godt vaske hesten på denne tid af året. Men du skal tage højde for vejret.

Når du vasker hesten, vasker du det naturlige fedt ud af pelsen og den mister dermed sin vandafvisende effekt. Så indtil pelsen har fået opbygget et nyt lag fedt, skal du være opmærksom på, at hesten ikke kan klare at stå i regnen i længere tid ad gangen. Regnen vil trænge igennem pelsen og havne direkte på huden = våd hud = kold hest.

Så hvis hesten går på døgnfold endnu, så skal du overveje det grundigt, inden du begynder at vaske kroppen på den.

Du bør vælge en periode med tørvejr og det er vist lidt svært med det våde vejr vi har pt.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Staldkærre købes,

Trense sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

rhbrdfbd
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 23:37

Tak for dit svar.

Og ja ved godt de er lidt fedtet i pelsen normalt, men hun er bare et ekstremt tilfælde, og det er desideret ulækkert synes jeg.. Hun trænger virkelig, det er bare om selve badet er for kølligt i vejret :)

Hun kan jo få et tæppe på mens hun tørre ... :)

Hun skal dæme ikke ikke fryse, eller blive forkølet :)

Hilsen Maja Revsgaard

Ranger efterlyses!

0
0
Svar på denne tråd

Kommer vel an på ....
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 23:39

vejret, og om hesten går ude, eller om den er på stald om natten. Men umiddelbart skulle der vel ikke være noget i vejen for en "full-body wash". Det er jo ikke vinter endnu ;-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 00:26

Hvis du kan finde en solskinsdag med rimelig god temperatur, så kan jeg ikke se noget problem i selve badet. Når du vasker bruger du vel opvarmet vand, når du sæber hende ind (så opnår du i hvertfald den bedste effekt med sæben) og så er det ellers bare at få hende skyllet og tørret af og derefter enten ud i den lune sol eller på med et sveddækken.

Den største udfordring er, set med mine øjne, at det vil tage lidt tid, inden hestepelsen igen selv kan holde hesten tør for regnen.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Staldkærre købes,

Trense sælges,

0
0
Svar på denne tråd

efvesavc
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 12:54

Mange tak for svarene, jeg håber på en varm dag i næste uge, så hun kan blive skruppet :p

Hilsen Maja Revsgaard

Ranger efterlyses!

0
0
Svar på denne tråd

ja du kan
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 19:59

Øh ja jeg har lige i dag vasket min fuldblodsracer som slet ikke er til den tykke side. Hvis du skraber hesten af eftérfølgende og går en tur med den så den tørre er der slet ikke nogle problemer..

0
0
Svar på denne tråd

jjj.....
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 20:56

jjj: du skal bare huske på, at hvis hesten går ude i regnvejr i længere tid, så kan pelsen ikke holde hestens hud tør, for det naturlige pelsfedt er vasket ud. Så man skal tænke lidt længere frem end blot den tid, som det tager at give hesten et bad.

Det tager tid for hesten at få ny fedtlag i pelsen.

I stalden hvor mine heste står, er der en pony, som ikke kan holde varmen, hvis den har stået ude i regn i 4-5 timer. Så er den så gennemblødt, at den ryster som et espeløv og det selvom det er varm sommerregn og 18-20 grader varmt.

Det har vist sig, at hesten er blevet striglet for grundigt gennem meget lang tid = stort set intet fedt i pelsen. Resultatet er, at ejeren nu er nødt til at give ponyen regndækken på, når vejrudsigten lover flere timers sammenhængende regn. Først nu efter 6-8 uger med meget begrænset strigling har ponyen efterhånden fået et mærkbart fedtlag i pelsen og kan holde varmen i lidt flere sammenhængende timer.

Så Maja husk du ikke skal strigle mere end højest nødvendig. Pelsen skal have fred til at danne nyt fedtlag :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Staldkærre købes,

Trense sælges,

0
0
Svar på denne tråd

vask og klip
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 22:38

Hej Maja.

Til lykke med din nye hest.

Du kunne jo evt. vaske den med vand og sæbe på benne under maven, flankerne, bringen og halsen. og så bare 'vaske' den med vand hen over ryggen og krydset samtidig med at du får sæben skyllet ud. Hvis du derefter skraber vandet godt af, så har du jo ikke fjerner noget fedtlag i pelsen på oversiden af hesten. Til slut kunne du evt. få den sportsklippet så den ikke sveder for meget, og samtidig bruger lidt energi på at holde sig varm.

tine
0
0
Svar på denne tråd

vitaminer
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 09:34

Jeg tror altså, at når hesten begynder at få rette foder og vitaminer, så bliver pelsen i orden igen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider