Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Meget vækst som 5 års?
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 19:27

Har en 5 års Quarter hoppe i tilridning. Hun har været her lidt over en måned.

Da hun kom, lignede hun godt nok én der måske kunne gro lidt endnu. Hun var ikke specielt mager, men noget stram. Pænt muskelbesat, som de fleste Quarter heste jo er.

Hun blev målt til 1.44 i stang.

Hun går på græsfold om dagen og på stald om natten. Her får hun ca. 4 kg hø, 300g fiberpiller, 100g Salvimin og en slat omega 3-6 olie.

Hun er arbejdet fra jorden omkring smidighed, tøjleførhed og regulær longearbejde i trav og galop. Hun har haft rytter på ca 20 gange, af meget kort varighed. Hun kan nu rides uden longe i skridt og trav. Rides max 10 - 15 minutter.

Hesten har udviklet sig pænt i bredden og har også taget noget på. Jeg syntes også hun var vokset i højden og valgt derfor at måle hende igen. Jeg blev meget overrasket, da vi målte hende til 1.49. Vi checkede af et par gange.

Altså: Hesten er vokset 5 cm på lidt over en måned! Som 5-års??? Jeg er målløs og har ikke set noget lignede før. Har valgt at tilføre foderkridt, soyaskrå og lidt lucerne, som jeg ville have gjort til en yngre hest.

Hun får lidt ro nu, omkring arbejdet, selv om hun ikke på noget tidspunkt har været arbejdet hårdt.

Er der nogen der har set noget lignende? -Altså at en hest har vokset så meget, på så kort tid, i den alder?

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Var det
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 22:50

dig selv, der målte den inden?

For der kan jo være målt forkert :-P

Ellers lyder det ret vildt :-D

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Næh...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 07:30

Det er ikke mig selv der målte hende. Men hun blev målt, hvor hun kom fra. Og her blev hun målt + kontrolmålt, til max 1.44.

-Som jeg også skrev, kunne mit øje og øvrige fornemmelse omkring hesten, godt mærke at der skete noget med væksten.

Jeg kan tilføje, at hesten, i lighed med alle andre heste der kommer til mig, fik en ormekur, ved ankomst.

-Ja det lyder for sygt, kan jeg godt høre, det er jo derfor jeg lige prøver at lægge en føler ud her.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffff
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 13:01

Synes det lyder lidt vildt :S

Min voksede 5 cm på et år.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 13:18

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan den er fodret hos ejerne. Men har den ikke fået det nødvendige hos dem, men har fået det hos dig. Ja, så undrer det mig ikke. Men det undrer mig, hvis den er fodret optimalt ved ejerne... Har dog alligevel ikke mødt en hest i den alder som er vokset SÅ meget. Men min 5 års vokser også pt. både i højde og i breden...

***Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***

R.I.P Dear Tana C. ***An Angel In Heaven***

Springsadel Hubertus Sælges!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra DeT !!!

0
0
Svar på denne tråd

Vokse pga. arbejde
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 16:36

Kan det ikke være fordi hesten er begyndt at komme i arbejde(longe) og ridning? Synes ofte jeg har hørt at hestene begynder at vokse når de bliver sat lidt i arbejde, men det er selvfølgelig ret meget den er vokset.

0
0
Svar på denne tråd

mål....
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 17:12

Lad ejerne (?) måle den, som de gjorde i starten, og se, om det giver samme resultat? :)

0
0
Svar på denne tråd

Vækst...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 07:27

Hesten er godt nok blevet 5 cm højere. Ingen tvivl.

Måtte ringe til min dyrlæge, som i øvrigt også er avler, for lige at få lidt indspark.

Jo, det sker. Det er set før.

Fik jeg noteret, at hesten også fik en ormekur, da de ankom?

-Nå dyrlægen mener, at visse dyr vil vokse sig til den højde de er genetisk disponeret for, også efter den "normale" vækstperiode, dersom den fodres bedre, af-ormes, osv. Det ses med mellemrum. Og det kan gå stærkt.

Motionen, kan også have lidt betydning, da den kan være blevet lidt "strammet op", så den ikke hænger så meget i ledene. Det kan jo måske også give lidt i højden.

Det er øjensynlig ikke et "natur-fænomen", jeg står med, men blot en hest der har været lidt stagneret i sin vækst, af den ene eller anden årsag, og som har valgt at begynde at "gøre sig færdig".

Fodringen skulle være fin, til sådan et tilfælde og træningen kan fortsætte, i det omfang at der trænes behersket.

Her er et billed af donna'en, med mig på nakken:

0
0
Svar på denne tråd

Lyder..
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 09:15

som om hesten er i trivsel/udvikling på alle måder, så ser man ofte med ungheste en vækst - er min erfaring

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider