Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sur stråle IGEN
Forfatter: 
Dato:  26-08-2011 22:35

Hej allesammen


Nu har min hest sur stråle igen igen,,, på begge baghove, han har det rimeligt ofte synes jeg, selvom jeg behandler med både tjære og noget dyrlægen giver mig, noget til yverbetændelse, til køer Ggg men det er det eneste der virker.

Nå men jeg ved altså godt hvordan jeg skal behandle det når det er sket, men men men er der noget jeg kan tilsætte hans foder, som kan hjælpe med at styrke hans hove, noget tilskud af en art???


Kom så foder eksperter, kom med nogle ideer og gode råd, så vi kan afhjælpe dette!! :)


Han står tørt i boksen og får muget HVER dag og hans fold ligger højt og er tør, ja ja han skal da igennem lidt mudder, nogen gange når det har regnet, når han skal til og fra fold, men så er det heller ikke værre.


Så måske er han bare disponibel for at få sur stråle bagpå, ikke noget foran, det er meget sjældent det har han kun haft to gange i sit liv, vil jeg tro, han er 9 år.



Mvh

Jeannett


Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd
 
 quick hit fra Erri - Comfort
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 01:40

er bare et super godt middel mod sur stråle. Du kan finde det på nettet ved at søge på erri comfort.

Hovene skal renses grundigt og være rimelig tørre når du behandler med produktet.

Brug en flaske med lang og spids tud eller en engangssprøjte, så du kan komme godt ned i strålen og dragtgruberne, pres så meget ud, at det kommer op af strålen. Pres tilsidst en vattot i strålen og evt dragtgruberne og lad det sidde et par dage og virke.

Dette skal nok kun gøres 2-3 gange over en periode på 2-3 uger. Derefter kan der vedligeholdes med produktet når man synes der er behov.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sur stråle
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 07:46

før jeg kigger på fodret ville jeg altså endnu engang gennemgå stald miljøet.


Hvad er det for noget strøelse, når du siger der bliver muget hverdag, er det så kun pøller eller tager du også det våde?


hvis det er halm, ville jeg skifte til andet strøelse med det samme


hvis du bruger en form for dybstrøelse, ville jeg skifte det ud og få desinficeret boksbunden. efterfølgende ville jeg sørge for at få desinficeret bunden med jævne mellemrum.


sur stråle er næsten altid boksmiljøet, og meget sjældent fodret, men skriv hvad du fodre med, så kan det være der er noget der springer i øjnene.


jette



Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sur ståle...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 09:43

Jeg har en hest med kronisk surstråle, jeg har prøvet alt, trust booster, alm blåsten, blåsten blandet op med helosan, og cyklo spray, hvoraf det sidste er det der har virket bedst, men jeg får det aldrig helt udryddet, og det kommer altid tilbage...!


Og min hest står ellers altid tørt, de går på græsfold hele dagen, kun med lidt mudder ved leddet, ellers er det tørt...

Han står på halm, hvor der bliver muget i bund HVER dag, men han har stået på både tørv og spåner, hvor der ligeledes er blevet muget i bund hver dag, uden det gjorde nogen som helst forskel...


Det er faktisk blevet en lille smule bedre efter han er kommet på halm, så den der med at det er noget @!#$ ved sur stråle er altså en omgang fis...!


Jeg har accepteret det, han er snart 20 år og jeg får det nok aldrig udryddet anyway... han har det fint med det, så jeg behandler det sådan lidt periodisk hvis det blusser lidt ekstre op, ellers lader jeg det være...


Jeg har både haft givet ham Pep-bioin, Hoffmaker, Biotin fra blue hors, og smurt med Hupona hverdag i en overgang, ligeledes uden nogen mærkbar forskel...


Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre


"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ovenfor
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 10:20

Han står på blandet halm og spåner for tiden, men der bliver taget både klatter og vådt hver dag, jeg har selv arbejdet i stalden så jeg ved det og kan se at hans boks er fin, han havde det også da han stod på spåner, men det kan da godt være at jeg, bare for at prøve, skal bede om at få ham på spåner igen...


Igår vaskede jeg hans hove grundigt og tørrede dem ligeså grundigt, hvorefter jeg puttede det der yverbetændelses halløj i, stoppede vat godt ned i alle revner og smurte et lag hovtjære ovenpå. Nu har han fri her i weekenden, så må vi se om der er nogen bedring.


Ellers kontakter jeg lige dyrlægen og høre hende om en omgang mere, af det der yverbetændelses halløj, det er det eneste der virker og jeg har ikke mere tilbage nu... :(


Mvh

Jeannett



Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 10:31

Min bøvler også rigtig meget med det for tiden. Han havde det meget meget slemt da jeg købte ham, og har så faktisk ikke haft noget siden vi slap af med det dengang (jo lidt da han stod med et brud på hovbenet for nogle år siden og havde ringsko og såler på, og jeg ikke kunne få lov til at løfte benene på ham et stykke tid)


Og så er det pludselig kommet igen her i sommer. Det der virker bedst er det der cyclo spray, men dyrlægen sagde faktisk til mig, at en af årrsagerne til det kan være at der ikke er ordentligt gang i blodomløbet i hovene. Det skulle både kunne gøre at det kommer og at det er svært at få væk.

Så jeg har fået smeden til at skære ham, så hoven kan arbejde endnu bedre bagtil, og så skal han gerne jævnligt på hård underlag og gå.


Den store tur jeg var igennem med ham da jeg havde købt ham, der havde jeg i en periode dyrlægen ude meget jævnligt, hvor han skar strålerne så fri som han kunne, og hældte æter i - det virkede faktisk rigtigt godt, men det er er meget hård omgang.



Hilsen Nina




Betty 22.04.1994-30.08.2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 11:46

min nye smed fortalte mig om en hest som også bare havde sure og dårlige stråler hele tiden og der var ikke noget der hjalp. men hun var så begyndt at blande flormelis op i jod så det blev til en grød/masse og smøre på strålerne (tror det var hver eller hver anden dag) og nu havde den ikke flere problemer. har ikke selv prøvet det men det er måske et forsøg hver?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på med tjære
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 14:29

Når du bøvler med sur stråle, så pas på med tjære. Når bakterierne allerede er der, så kapsler du dem inde med tjæren. Dette skaber et iltfrit miljø som de formerer sig godt i.


Min hest bøvlede også en del med sur ståle, så han blev halt. Det var én af de vintre hvor det bare regnede i ét væk, og ingen mulighed for bare lidt tørre folde .

Havde dyrlægen ude og hun skar strålen fri, så der ikke var små kroge, hvor der kunne kile sig skidt i. Jeg skulle vaske med sæbespåne vand og lade det virke i 10 min, og derefter skylle med rent vand. Det udtørrer hoven. Når hoven var helt tør, skulle der smøres med antibiotikasalve.

Det virkede for min hest.


Kunne nu også godt forestille mig at jod kunne hjælpe ( som schlaikier foreslår). Det er jo desinficerende.


Venlig hilsen

Mia F.


Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 se på vejret...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 15:27

sur stråle er ikke et ualmindeligt problem når det er så fugtigt som det er lige nu..


Det bedste jeg vil tro du kan gøre er at give din hest en pause fra det våde føre....


Men det er ikke selvfølgelig ikke nemt når den danske sommer er så våd som den er,


Ellers hælder jeg også til jod og decinficerende midler, og prøv så vidt muligt at holde strålerne rene og tørre - selv om det kan være svært :-P



Karina82


STUD BASK

Counting all the assholes in the room...

And i'm definetly not alone


Nu med skimmel princesse kandidat


0
0
Svar på denne tråd
 
 synes du skal
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 17:22

skifte strøelse... jeg købte en lille rød flaske af min smed jeg skulle smøre med først i 5 dage også efterflg. 2 gange pr uge... det virker her...

0
0
Svar på denne tråd
 
 sur stråle
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 20:46

Jeg har også døjet med min havde sur stråle.


Det bedste middel efter min mening er cyklo spray. (noget blåt stas du kan få ved dyrlægen)

Det tog det meste, men det forsvandt først rigtigt da jeg skiftede strøelse.


Han stod før på halm, og fik muget ALT vådt dagligt og masser af rent halm. Men efter han er kommet på træpiller er der intet sur stråle tilbage overhovedet... :)


Mvh Stinne c",)




At ville skaber evnen til at kunne.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 træpiller
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 10:28

åh jeg elsker træpiller, jeg kan se så meget godt ved dem og har selv arbejdet i stalde, som brugte det til strøelse, men vi kan desværre ikke få dem ude hvor min hest står, da det så vil stoppe afløbene... Så spåner er det eneste jeg kan gøre, men de suger jo også temmeligt meget fugt fra hovene.


Det er da bare underligt at hans forhove er helt tørre, så dem skal jeg næsten pensle med olie og hans baghove er sure,,,


Staldejer siger at hun har hørt at sur stråle kan komme indefra... dvs hun mener at der kan være en uballance i hestens system, måske den har noget med sit ben...


Dyrlægen siger "Det har jeg aldrig hørt om"...


Men man begynder ski da at tænke i alle mulige retninger...

-Nu skal jeg jo ikke male fanden på væggen, han er jo ikke halt af det... endnu... men han er godt nok øm hvis eg trykker lidt ned i det og det bliver jeg jo nødt til for at rense det hele ordenligt ud, så jeg kan behandle!


-Det med tjære kan jeg godt se problematikken i, men den har jo fået pinicillin i hoven først med vat, så det ordner det indvendige, mens der ikke slipper noget mere (baktusser) ind udefra :)


nå, nu vil jeg ringe til dyrlægen og høre om muligheden, for lige at få noget af det der pinicillin til yverbetændelse.



Tusind tak for jeres indlæg, det er rart at høre om andres erfaringer, oplevelser og opservationer.


Det kunne være at jeg lige skulle høre dyrlægen, om det der cyklo spray... hmm...


Mvh

Jeannett




Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd
 
 Æbleeddike
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 21:00

Hej


Jeg har hørt, at æbleeddike skulle have en effekt til at modvirke sur stråle.


Min nuværende hest har 7-9-13 aldrig haft sur stråle. Om det er på grund af æbleeddiken kan jeg ikke sige, men jo heller ikke afvise.


Jeg bruger det på denne måde:

Har en forstøver, som jeg fylder med æbleeddike. Når jeg har renset hovene og børstet dem rene på undersiden sprayer jeg med æbleeddike på hele sålen, på strålen og i dragtgruberne.


Jeg bruger ikke nogen som helst form for hverken hovfedt eller hovolie - kun æbleeddike eller vand til hovene.


Sål og stråle bliver desuden rigtig pæne af behandling med æbleeddike.



Æbleeddiken kan også bruges indvortes.

Min hest får også jævnlig i sjat oveni foderet.

Det skulle jo både være gavnligt som forebyggende mod forfangenhed, samt mod gigt og der er nok flere ting. Det er vist noget med, at det genopretter syre/base balancen.


Hvis du vælger at prøve med æbleeddike, kunne det være spændende at høre, om det hjælper på den sure stråle.


Med venlig hilsen

Aase




0
0
Svar på denne tråd
 
 æbleeddike
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 20:44

Hej Aase


Hvor får jeg det her æbleeddike?? -Bare i supermarkedet??


Det kunne jo være godt for en masse ting, som du skriver :)


Jeg har lige fået de der tuber, til yverbetændelse af dyrlægen, det har virket før.

Jeg har vasket hans hove grundigt i vand og Jod (Iobak), lagt det der halløj i i alle huller og fordybninger og trykket vat ned i.


Så må vi se om det hjælper :)


Men det kunne da være godt hvis, han også fik et skvæt æbleeddike i foderet og når denne behandling er færdig, så kunne jeg jo holde ved lige og forebygge med det også :)


Tusind tak for gode råd allesammen :)



Mvh


Jeannett


Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd
 
 sur stråle
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 20:57

Du kan købe æbleeddike i nogen supermarkeder.

Jeg plejer at købe det i Matas, men det er bare fordi, det er nemmest for mig.


Held og lykke med behandlingen.


Hilsen

Aase

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jod & flormelis
Forfatter: 
Dato:  06-09-2011 16:15

Jod og flormelis, det virker rigtigt godt hos os...


Fik "opskriften" af min dyrlæge og har brugt det 1-2 gange om ugen i en periode på 6-8 uger og nu er det faktisk væk.


Har prøvet alt muligt i mere end et år (Trust buster, æbleeddike, Kevin Bacon, tjære, blåsten... osv. osv.) blev af dyrlægen frarådet salve til yverbetændelse, da det ikke løser problemet, men kun behandler symtomerne.


  • Bland jod og flormelis til en pasta (konsistens som tandpasta)
  • Rens strålen HELT ren og påfør ren ufortyndet jod på en vatpind ned i strålen først, så dybt man kan komme (brug sikkerheds vatpinde til babyer) fyld derefter strålen op med "jod pastaen" og slut med vattot til at lukke med, påfør et tyndt lag hovtjære som forsegling. (jeg har også sprayet med tjærespray øverst)
  • Gentag 1-2 gange om ugen indtil strålen er lukket og fin, det tager tid men virker og er en forholdsvis billig løsning.

Held & lykke


Jod kan købes hos dyrlægen og på nogle apoteker og koster ca. 125,- kr. for en liter.








Med venlig hilsen

Pia




* Det er lysten til at ville, der giver evnen til at kunne *

R.I.P Lady Corona 1990 - 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 javelja
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 18:44

Aha..


Jeg har nu behandlet to gange med det der yverbetændelses-halløj og det har allerede hjulpet.


Jeg vasker VIRKELIG GRUNDIGT med vand med jod i og så påføre jeg det der yver halløj med vat til slut.


Men det kunne da være at man skulle prøve dit pasta halløj Pia. :)


Ih i er virkelig nyttige og utroligt hjælpsomme allesammen :D

Tusind tak!!


Mvh


Jeannett


Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider