Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Køle eller varme ?
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 20:16

Mit dyr var halt igår aftens da jeg kom ud hos ham. Han var hævet i kode-området. (Uren i trav). Jeg kølede det ned.


Men hvad så med de næste par dage? Varme eller køle ned?


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 da min....
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 21:54

Da min forvred kodeleddet, (stod og så på det) puttede jeg køle-ler på. De efterfølgende dage mener jeg godt, man kan putte hot'n cool på. Min var dog ikke halt, bare hævet og varm i kodeleddet.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej....
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 22:02

De første 24 timer køler man, for at mindske hævelsen - efterfølgende varmer man, for nu vil man gerne have blod til området, som kan fjerne hævelsen.


God bedring med hesten.


MVh Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 22:21

1000 tak for jeres svar. Jeg varmer de næste par dage. Han er ikke stokhalt, går bare lidt forsigtigt og er lidt uren i trav når man løber med ham. Han er sat på en sygefold og så vil jeg varme benet.


Jeg giver ham til weekenden over og ser om det går i sig selv - ellers må dr. dyr lige komme ud :)


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 min dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 20:22

siger køling de første 48timer efter skaden er sket:)


Go bedring med ham


Selvom man rider islænder kan man godt være dressur-nørd:D


0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 14:16

Tak skal i have.


Jeg varmer nu et par gange om dagen hvis jeg kan nå det. Pt går han på græs og står på sygefold som han egentlig tager pænt. Han er stadig ret hævet :(


Jeg ringede dog til dyrlægen igår fordi jeg synes han blev dårligere gående på et tidspunkt, så turde jeg ikke andet. Dyrlægen sagde ro og smertestillende - en uges tid. Var det ikke bedre, ville hun komme igen og kigge på ham, visiterer ham og lige tjekke ham grundigt. Hun tror måske det fordi han har haft tabt sin sko og derfor er øm i hoven. Håber at det bare er det. Det kan de godt blive meget hævet i koden af også. Han er dog ikke sønderlig varm.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer an på
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 16:01

Det kommer an på, hvem man spørge, om man skal køle eller varme, for det er der meget delte meninger om. Jeg ser dog sådan på det, at man skal vælge ud fra, hvad man vil opnå med sin behandling. Hvis man vil begrænse omfanget af en hævelse, for at fremskynde helingen, så skal man køle. Hvis man derimod vil fremskynde helingen af en mere kendt skade, så skal man varme, fordi det øger blodtilførslen. Men kulde hjælper på smerten. Med andre ord, så er det ofte valget imellem pest og kolera.


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 16:39

Aha sådan. :S Jeg har godt lagt mærke til at han stod helt stille imens jeg kølede med koldt vand, måske fordi det lindrede smerterne ?


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gigtforeningen....
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 18:33

Gigtforeningen har en hjemmeside, hvor de forklarer fint og på dansk, hvorfor man skal bruge kulde eller varme.


www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/ alternativ+behandling/fysiske+ behandlinger/termoterapi



Kulde mindsker hævelse - det fremmer ikke heling. Men der er mindre hævelse at fjerne, når man har brugt kulde


Så akutte skader - først kulde, så varme.


Kroniske skader, fx gamle hestes hævede ben af at stå inde - kun varme.


Mvh charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider