Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 næseblod
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 20:21

Jeg er i den heldige situation, at jeg har købt ny hest. Der er bare lige det, at han får næseblod hvis han bliver sur og hidsig på banen, eller på tur. F.eks. Hvis vi er på tur og at han bliver "sær" og ikke vil gå forbi en skraldespand...


Så når jeg kommer hjem, så er han helt rød i det ene næsebor. Er meget nervøs over dette, har talt med mange forskellige mennesker om dette. Tidligere ejer, siger at det er hans blodkar, der er følsom pga. når han pruster...


Hvad ville du/I gøre hvis det var jer...


Lidt info om ham:


Han er 10 år gammel Irsk fuldblod og bruges til spring og lang distance. Har startet 1 stævne på de 2 måneder jeg har haft ham. (25 km i knuthenborg og fiken 3 plads.)

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 21:09

Jeg ville ikke tøve med at tilkalde dyrlægen og få hestens undersøgt.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 næseblod
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 22:44

Galopheste kan nogen gange godt lide af næseblod. Det skyldtes at huden i næseborerne er meget tynd, så blodkarerne sidder yderligt.


Når de trækker vejret kraftigt, som under et løb, kan udåndings-luften slå hul i huden og dermed opstår næseblod.


Det kan være ret upraktisk, da det selvfølgelig forhindrer en ordentlig vejrtrækning, hvis det bløder meget.


Hvis det kun er lidt, tror jeg ikke det betyder noget.


Jeg kender til tilfælde, hvor man valgte at brænde huden i næseborerne, så der kommer noget arvæv, som fortykker huden.


Det ligger mange år tilbage. Jeg ved ikke om man har andre metoder nu om dage.


Men jeg tror helt sikkert ikke det er farligt.


Jeg ville ikke gøre noget, hvis det ikke ligefrem bløder meget.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 næseblod
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 23:20

jeg har også oplevet en hest der fik næseblod ved anstrengese...fik blot at vide det var pga overfladiske blodkar og ikke havde betydning...men hvis du er bekymret så ville jeg kontakte dyrlægen


Er der nogen på Als der ville sælge mig 100-200 gr af deres think mud?? har en mega kræsen hest, så vil se om han vil spise det inden jeg køber det, da jo ikke helt billigt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svarerne
Forfatter: 
Dato:  18-08-2011 21:54

Har talt med en dyrlæge om det og hun var selvfølgelig meget urolig. Det eneste jeg tænker lidt, er at jeg har en veninde vis hest har lidt af det samme og hun kørte den ind og ud af dyre hospitalet uden at de kunne finde ud af hvad den fejlede. Men han har tjek hos dyrlægen her inden for kort tid også står det selvfølgelig øverst på listen. Vil helt sikkert prøve at høre hende om man stadigvæk gør disse metoder. Tusinde tak for de gode svar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæger...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 07:30

...Er desværre også forretningsfolk, der skal leve af deres erhverv. Krisen kradser også for hestedyrlægerne.


-At puste til folks bekymringer omkring deres heste, ved selv at lægge dybe bekymrede rynker, er et gammelkendt dyrlæge-trick. Er DYRLÆGEN først beymret, bliver hesteejeren mere villig til at åbne pungen for undersøgelser og behandlinger.


Hvis jeg var dig, ville jeg gøre mig selv, min hest og min tegnebog, den tjeneste, at kontakte mere end én dyrlæge. Gerne nogen der normalt har med væddeløbsheste at gøre.


Det er ikke forbudt at forhøre sig hos flere.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Næseblod
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 16:05

Nej få den checket!! Der er også sygedomme der giver næseblod

og en form for orm mener jeg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 16:40

Du skriver både "næseblod" - og at "den er rød i det ene næsebor" - hvor meget drejer det sig om - drypper det??


Jeg har arbejdet for en dyrlæge der tidligere avlede galopheste og han havde stadig nogle heste stående. 2 brød ud af folden en dag og dette skabte selvfølgelig en vældig ophidselse hos den ene der fik næseblod - hermed mener jeg at den kom en jævn strøm hvoraf en del blev pisket til skum når han fnøs (det tøj blev aldrig pænt igen =) )


Jeg indfangede hestene med en anden dyrlæge og jeg var naturligvis bekymret - det var dyrlægen ikke... Bare det stoppede når hesten igen var rolig - og det gjorde det.



Jeg døjer selv med blodkar der meget let springer - er endda blevet spurgt i byen om nogen havde slået mig fordi jeg lignede en der havde haft næseblod. Det skyldes følsomme blodkar der let springer - men har fundet tricket - de skal smøres for at holde huden smidig og blød...

Har snakket med lægen om det af flere omgange - og fået flere vurderinger ifht om jeg skulle brændes - men de har dårlige erfaringer med det - oftest stopper problemet ikke alligevel så man gør det sjældent efterhånden...

Tænker problematikken må være den samme hos hestene...



Hvis du alligevel står overfor at skulle have dyrlægen ud ville jeg naturligvis nævne problematikken og få et godt råd - men hvis ikke det er noget der drypper ligefrem (altså mængden af blod er meget lille) ville jeg ikke være bekymret og tilkalde dyrlægen akut.



Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min følhoppe har samme problem
Forfatter: 
Dato:  20-08-2011 13:28

Min Gamle følhoppe, 65 % fuldblod, har lidt det samme problem i slutningen af hendes drægtighed. Jeg blev ret forskrækket de første gange det skete - om natten i boksen hvor den hvide væg var smurt ind i blod !, men dyrlæge mener det er forhøjet blodtryk pga foster. Hvis det bliver værrere skal hun naturligvis endoscoperes, men det er altid et par gange de sidste to måneder af drægtigheden, ellers ikke.

Jeg tror nu nok med en relarivt nyindkøbt ridehest ville jeg nok lige få en kikkert op og se om der evt er cyster eller andre problemer i de øvre luftveje.



Gratis opstaldning tilbydes den rigtige 9632 Hobro/Viborg - se evt profil for forhold !!!!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider