|
|
| horselux fiberpellets |
|
|
Sagen er den at Axel vandt sig sådan en sæk til sidste stævne. Har så googlet lidt, og indholdet lyder jo vældig fint. Men men, til hvad/hvornår bruges det? Jeg opfatter det lidt som noget der kan gives ligesom roepiller, er det helt forkert? Og hvad med en temmeligt nøjsom hest -kan se der bl.a. er olie i. Er det for fed til sådan en? Så vidt jeg kan se er der ikke det store i hvad vit/min angår, så det burde kunne gives uden at ødelægge "balancen" i det foder han får i forvejen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan gives... |
|
|
.. lidt ligesom roepiller, ganske som du er inde på  Vi bruger det til vores Asterix, som har brug for lidt ekstra. Det kan gives i tør tilstand op til 500 gram - skal hesten have mere, skal der vand i (det skal stå ca. 10 min.) Asterix får 500 gram morgen og aften (oveni roepillerne). Han er vindsluger, og kommer til at bøvse helt tosset, hvis han får for meget kerne, og fiberpillerne giver lige lidt ekstra energi  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Så der ville ikke være noget i vejen for udelukkende at bruge det til stævner? Axel er ikke for god til at drikke når han er i byen, så vi plejer at give roepiller eller mash med rigeligt vand i, så der ryger lidt væske ind den vej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller |
|
|
Jeg har brugt dem som et sundere alternativ til havre. Nu får min hest fiberpiller til frokost, han spiser dem gerne som de er, men bløder jeg dem op og blander lucerne i, ja så er Lennys lykke gjort! Han ELSKER de opblødte fiberpiller!! De kan dog ikke opsuge nær så meget vand som roepiller, og det bliver mere snasket/grødagtigt. Men opblødningen går hurtigt, og det er klart et plus!
...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn! Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Fiberpiller er som Ditte siger, et sundere alternativ til havre.. Men samtidig er det også gode fibre til tarmsystemet, ekstra proteiner (aminosyre til f.eks muskler), de er dog ikke gode i store mængder til nøjsomme heste, uden man kan skære ned på noget andet i krybben såsom olie, lucerne, linamix, dvs foder der "feder"... Tror ikke man kan give det on/off, uden at være sikker, kan forestille mig maven skal tilvænnes det... Hmm.. Er lidt i tvivl på den konto faktisk... Mine elsker deres fiberpiller, og deres lykke er også gjort hvis jeg gider opbløde dem 
Back on track netdækken str 135 sælges, brugt ganske lidt, ingen fejl og mangler, send pb  Lykkelig ejet af Bøf og Big, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiberpiller |
|
|
hejsa< fiberpiller kan ikke gå istedet for roepiller, da roepiller fylder og giver en god vandoptagelse og fiberpillerne giver energi, altså feder;) du skriver at det er en nøjsom hest/pony så ville jeg ikke give fiberpillerne med mindre du kan skære ned på det andet foder. det kan sammenlignes med havre bare uden stivelse;) mvh louise
mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tequila |
|
|
Ok, så bliver det ikke Axel der får glæde af dem. Han lever pt af ca 100g parvo allsport (lige nok til at "gemme" hans glucosamin i) + vit/min, så der er ikke meget at skære væk  Så det bliver vidst istedet vores belgier der kan få glæde af dem -mon ikke hun vil blive glad for det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiber.... |
|
|
Hvor mange FE/ kalorier er der da i roer i fht. fiberpiller? Har overvejet at bruge dem til min astmahest, fordi hun ikke må få så meget hø, fordi hun egentlig ikke kan tåle det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vil det sige man ikke kan bruge dem på samme måde som roepiller altså bruge dem som mæthed/lægge en bund så hesten ikke føler sult(får ultra lidt krybbefoder).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiberpiller |
|
|
de er fantastiske til din belgier Da der er minimal proteiner i, proteiner er en snyder for heste med hovskæg....Muk og skab..desuden er en belgier en hyb der skal have enorm krybbefoder for st føle sig tilpas, der er de gode gi du bare 1 kg `x 3 om dagen (husk at bløde op, når det er over 500g) Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda... |
|
|
Hvor store mængder der kræves afhænger jo af hvad de får. Vi skiftede i foråret over til Pavo, og der kan hun faktisk holde huld og trives på en forholdvis lille mængde (uden lige at vide de præcist, så er det omkring 2 kg foder om dagen max + hø). Men hun er helt pjattet med roepiller og den slags, så mon ikke osse hun vil synes det er et hit at bytte lidt af foderet ud med fiberpellets 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiberpiller |
|
|
Det er klart, det er forskelligt hvad de skal have. De er fantastiske til at regulere maven..så de får mere gavn af stå fodder... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uden at have tjekker 100% |
|
|
mener jeg at der er 0,65 fe pr kg roepiller(tørvægt) og 0,95 fe pr kg fiberpiller.. det lyder ikke af meget men man skal huske at roepillerne tilsættes en masse vand i forhold til fiberpillerne og så er det meget;) som jeg sagde tidligere så har det samme foderenheder som havre;) mvh louise
mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilføjelse |
|
|
der er 0,79 fe i roepiller pr kg(tørre) mvh louise
mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min får |
|
|
horselux easy og så en håndfuld fiberpiller oven i hvert måltid for at give lidt ekstra energi trods hun er nøjsom. Det sker der intet ved. Supert foder i øvrigt! 
Angels live forever in the hearts of those who loved them on earth
Stella og Tøsen - forevigt savnet aldrig glemt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|