Jeg fodrer selv min store hest med vitaminer samt lidt roepiller og olie. Og han ser faktisk væsentligt pænere ud efter jeg skiftede for 1,5 år siden!
Til gengæld får han jo så masser af stråfoder. Det handler jo ikke om at være nærig, men blot om at bruge pengene på det mest fornuftige - nemlig stråfoderet. Hestens mave er indrettet til at leve af grøs/hø. Det er det, den bedst kan fordøje og få mest udbytte af, og mangel på stråfoder giver meget let både mavsår og kolik.
I min verden er fuldfoder kun noget der er nødvendigt, hvis hesten får alt hvad den kan æde af godt stråfoder og stadigvæk har brug for ekstrakalorier for ikke at blive tynd. Defor er fuldfoder i mine øjne noget der er beregnet til enten heste med et høj t stofskifte, heste i hårdt arbejde eller ældre heste, som ikke kan få tygget nok stråfoder / bare generelt er svære at holde pæne.
Dertil kommer, at de fleste fuldfoder produkter indeholder en hel del stivelse og sukker, hvilet grundlæggende er noget møg at hælde i hesten med mindre der er tale om hest med et meget højt arbejdsniveau.
Jeg oplever tit at folk gerne køber dyre foderprodukter i farvestrålend sække, men alligevel bliver voldsomt nærrige, når der skal tildeles hø eller wrap. Og i sådanne tilfælde er det bare ikke hesten man tager hensyn til når man prioriterer, men derimod ejerens behov for at kunne køre ud og hente velduftende muslifoder i smarte poser