Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nøjsom hest
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 23:40

Hej folkens.

Håber i andre derud vil bruge to sek til at hjælpe mig lidt

Jeg har en nøjsom Oldenborg hoppe på 5 år, vil i mene at hun godt kan nøjes med at leve af hø og vitamin salmin grøn?

Overvejer nemlig at sætte hende på det når hun kommer ind fra græs.

Hun er i fuld ridning og har masser af energi og har altid haft det.

0
0
Svar på denne tråd

ok med hø og vitaminer
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 07:46

Såfremt høet er af god kvalitet, gå udenom næringsfattigt hø, det gør hesten vommet og muskelfattig. Jeg har også haft store heste der "kun" fik hø og vitaminer, ingen problemer der. Jeg ville ikke være usikker ved kun at fodre med godt stråfoder uanset race eller type, sålænge hesten er ved godt huld og har energi, man kan jo altid suplere med andet, hvis hesten pludselig taber sig eller mister gnisten. Ifølge de kloge er stråfoder jo langt det sundeste.

Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 10:27

Så længe hesten får rigeligt stråfoder af ordentlig kvalitet, ikke taber sig eller taber energi kan du sagtens fodre på den måde.

Får den brug for lidt ekstra er det let at suplere op med fx roepiller eller fiberpiller og/eller lucerne og evt. lidt olie.

0
0
Svar på denne tråd

Nøjsom hest
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 09:54

Tusind tak for jeres svar.

Jeg var bare lidt i tvivl for har aldrig set andre gøre det.

Og det er jo ikke fordi jeg vil være nærrig men mere fordi jeg ikke vil smide penge væk på unødvendige ting som min hest egentlig ikke har brug for :)

Jeg holder meget øje med hul og energi. Men pt er der ingen problem nogen af stederne :) tvært imod

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 10:12

Jeg fodrer selv min store hest med vitaminer samt lidt roepiller og olie. Og han ser faktisk væsentligt pænere ud efter jeg skiftede for 1,5 år siden!

Til gengæld får han jo så masser af stråfoder. Det handler jo ikke om at være nærig, men blot om at bruge pengene på det mest fornuftige - nemlig stråfoderet. Hestens mave er indrettet til at leve af grøs/hø. Det er det, den bedst kan fordøje og få mest udbytte af, og mangel på stråfoder giver meget let både mavsår og kolik.

I min verden er fuldfoder kun noget der er nødvendigt, hvis hesten får alt hvad den kan æde af godt stråfoder og stadigvæk har brug for ekstrakalorier for ikke at blive tynd. Defor er fuldfoder i mine øjne noget der er beregnet til enten heste med et høj t stofskifte, heste i hårdt arbejde eller ældre heste, som ikke kan få tygget nok stråfoder / bare generelt er svære at holde pæne.

Dertil kommer, at de fleste fuldfoder produkter indeholder en hel del stivelse og sukker, hvilet grundlæggende er noget møg at hælde i hesten med mindre der er tale om hest med et meget højt arbejdsniveau.

Jeg oplever tit at folk gerne køber dyre foderprodukter i farvestrålend sække, men alligevel bliver voldsomt nærrige, når der skal tildeles hø eller wrap. Og i sådanne tilfælde er det bare ikke hesten man tager hensyn til når man prioriterer, men derimod ejerens behov for at kunne køre ud og hente velduftende muslifoder i smarte poser :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider