|
|
| Mug :o( Hjælp |
|
|
Den ene af vores ponyer har fået mug.. Han er ikke glad for man røre det, og vi har prøvet diverse salver osv.. Hvad er et super effektivt råd?? Han går på tør fold, og står i go tør hør-boks med wrap om natten. Har aldrig døjet med den slags før, så er lidt blank på dette område 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nogle dyrlæger har lavet et forsøg med produkter fra hippolyt med 100% positve resultater over kortere tid og uden at vaske og smørre. Prøv at kontakte en agronom eller dyrlæge fra hippolyt. De kan evt. sende dig materiale om forsøget til dig. Det er gratis. Du finder kontakt oplysninger på www.hippolyt.dk Pøj pøj med hesten  Vh Helene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Mediscrub |
|
|
Jeg fik anbefalet det produkt af min dyrlæge, som kan købes på apoteket. Jeg skylder først min hests ben fri for støv og evt. mudder, hvis det er den tid på året. Bagefter gnider jeg det på benet, især i det ramte område og ellers lidt uden for. Så skal det sidde et kvarter og derefter skyldes af og benet kan gnubbes/tørres med et håndklæde. Det virkede super og muggen forsvandt ret hurtigt! Håber det kan bruges. Vh. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
|
|
Super.. Fjerner du sårskorper?? Det er vores basse nemlig ikke særlig vild med at vi gør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en hest som i næsten 4 år har haft kronisk mug. Jeg kan varmt anbefale at hvis du vil have skorpen af så smør med vaseline med salsylsyre (staves) det kan købes på apoteket og det opløser skorpen så den er lige til at nuller af. Derefter vasker jeg med mediscrub men lader det sidde ca. 10-20 min skyller det helt af og tørre så det er helt tørt, gerne med hårtørre hvis muligt. Så drypper jeg med Fucidin øredråber (fås hos dyrlægen) Det er det ENESTE der har kunne holde det nede på min hest. Så det vil jeg virkelig anbefale dig at prøve. Alle jeg har sagt det til, og som har prøvet det siger at det er fantastisk. Ved siden af det giver jeg fast min hest Think Mud fra Equine, det er en urteblanding til netop heste med tindens til mug, og min hest har nu været fri for mug i lige knap 1 år. Ja det er bare min anbefaling - så kan du jo overveje om du vil prøve det af  vh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Think Mud |
|
|
Jeg kan anbefale Think Mud, har prøvet alverdens gode råd, incl. mediscrub, intet hjalp, indtil jeg begyndte at give ham Think Mud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for alle jeres gode råd, skønt man har lidt og afprøve:-) Det der Think Mud er det det som gives i foderet.? En spand koster ca 500 kr?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ZINKSALVE |
|
|
Hej Et ikke særlig fancy, men særdeles effektivt middel er ZINKSALVE - sådan en helt almindelig en til babyer. Jeg har altid brugt det til mine heste med gode resultater, og så er det nemt! Hvis hesten ikke kan lide du tager skorperne, så lad være første gang du smører, men giv området et godt lag, det gør nemlig også skorperne bløde, så de næsten selv falder af næste gang du smører  Jeg plejer at smøre 1-2 gange om dagen i 5-7 dage, og så har jeg fået has på det. Forsøg dig frem, og god fornøjelse!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. mug |
|
|
Kan varmt anbefale, Stelosan salve eller creme, købes på nettet. Jeg har haft problemer med mug på folden. Hvis sommeren har været fugtig, bliver huden i koderne irriteret og fluer og andet kravl sætter sig og der kommer sår, som så kan blive en svampeinfektion. Der kan også forekomme på andre dele af kroppen. Mvh. :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stalosan creme |
|
|
Stalosan creme (brunt creme) har jeg på lager, det bruger vi til små skrammer, super effektivt, det havde jeg ikke tænkt på, zinksalve har jeg også på lager, tænk at jeg ikke har tænkt på nogle af delene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk at hvis.. |
|
|
det ikke går forholdvis hurtigt væk, så kan det være skab istedet for.. Dette kan dyrlægen tjekke ved et skrab.. Behandlingen er noget anderledes, men det forsvinder med det samme så..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kampen imod muk |
|
|
 Søndergårds skinhealer kan jeg varmt anbefale ELLER at hesten står lidt i noget lunkent vand med blå biotex blandet i af flere omgange indtil det er væk. Klor skulle også være effektivt - heste der har været i svømmetræning kommer altid hjem uden muk, hvis de havde det da de kom !!!
Skrevet af Luna Pellardi ~ Fuldpapirs frieser hoppeføl sælges ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mukbehandling |
|
|
Først en advarsel mod blå biotex... Brug det til dit vasketøj - ikke til din hest. Det er meget ubehageligt på hud og har et etsende effekt. Opskrift til mukbehandling: 1) Vask området i lunt vand med hebiskrub - gerne så det er godt blødgjort - lad sæben sidde i 10 min. 2) Skyl GRUNDIGT. 3) Tør området blidt med et rent håndklæde og evt. med en føntørrer. 4) Når området er HELT tørt, smør da med en desinficerende og blødgørende salve. Hud med muk er meget skrøbelig, derfor er det vigtigt, at du bruger blide og hudvenlige produkter for ikke at ødelægge den yderligere. Skorperne må ikke rives og kradses af, men kan "nulres" forsigt løse når området er blødgjort med det lune vand og hebiskruben (købes på apoteket)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Anja |
|
|
TAK !! Anja for advarslen - jeg har aldrig selv brugt blå biotex, men havde hørt om det. Jeg bruger selv Søndergårds skinhealer.
Skrevet af Luna Pellardi ~ Fuldpapirs frieser hoppeføl sælges ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
Helene (Mr Gold en af de største stje |
| Dato:  |
11-08-2011 11:07 |
|
Jeg kan varmt anbefale skin healer fra Blue Horse. Jeg brugte det i 4 dage og så var mugget helt væk og er ikke kommet tilbage 
Mvh. Helene med den dejlige Mr.Gold, den fjallede Hansemand og den godmodige Britt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Think Mud |
|
|
ja det skal i foderet, min hest er desværre ikke særlig vild med det, men blandet med roemos og gulerødder i små bitte stykker glider det ned. Jeg har prøvet samtlige råd, dog ikke blå biotex eller virkon s som mange anbefaler, det ville jeg aldrig bruge på mig selv eller min hest. Da muk kan skyldes mange forskellige ting, er der lige så mange forskellige gode råd som virker på nogle heste og ikke på andre. Ingen af rådene syntes at virke på min hest's muk, og til sidst overgav jeg mig og købte det ret så dyre pulver. Det virkede. Du kan jo prøve dig frem, og hvis du ikke ser bedring med det du prøver relativt hurtigt, så prøv noget andet. Think Mud kan jo evt. bruges samtidigt med anden behandling, så du både behandler indefra og udefra. Lige nu kan man finde Think Mud på tilbud nogle steder da det er "uden for sæson", jeg har set det i min lokale Horze til 399 kr. Held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Think Mud |
| Forfatter:  |
Vassen |
| Dato:  |
11-08-2011 12:36 |
|
Kan KLART anbefale Think Mud! Det er seriøst det bedste jeg nogensinde har brugt til at bekæmpe muk. Det var allerede væk og huden helet og fin efter 8 dage, men fortsatte alligevel kuren ud. Røde hest var heller ikke så begejstret for at spise det og da det skal gives i vådt foder er mulighederne jo lidt begrænset. Men jeg tog 2 brugte medicin-pasta-tuber, rensede dem godt, købte nogle glas med æblesovs/mos, trak æblesovs op i begge sprøjter, tømte den ene ud i en kop, blandede Think Mud i, trak det op i sprøjten igen og så gav jeg Røde det som var det en ormekur og umiddelbart efter gav jeg den sprøjte med ren æblemos. Det var et klart hit og dyret åbnede selv munden efter et par gange.  Har prøvet at blande det i roepiller, mash, roepiller blandet med mash, roepiller blandet med lidt müsli, roepiller og mash blandet med¨lidt müsli, men hun gad det ikke, så æblemosen blev vores løsning. Det er ikke så besværligt som det lyder. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min signatur |
| Forfatter:  |
Vassen |
| Dato:  |
11-08-2011 12:38 |
|
Og nåh ja, jeg sælger mit mud fordi jeg ikke har hest mere... Begge spande er i øvrigt solgt... må lige få rettet min signatur...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|