Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forfangen - fra jordfold til græsfold?
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 10:13

Hej.

Jeg håber dette er postet korrekt.

Jeg har desværre for første gang en forfangen hest. På trods af stor påpasselighed ved indgræsning m.m. blev han forfangen i år . Og jo, han var desværre alt for overvægtig. Et problem vi har forsøgt at afhjælpe uden held - pga. for mange kornrester i halm-strøelsen og manglende motion (dels pga. vinteren og dels fordi hesten har været urent gående længe) dyrlægen kunne ikke finde en årsag og nævnte ikke den mindste mistanke om forfangenhed. Det blev konstateret af min nye super dygtige beslagsmed.

Det går rigtig fint fremad med ham, og han mangler bare at smide ca. 30-40 kg. før han må komme på fold med de andre - pt. går han døgnet rundt på vores ridebane, hvorfra han kan se de andre heste.

Jeg rider ham ca. 4-5 gange om ugen max. 15-30 min. i skridt og en smule trav - efter aftale med smeden. Vi har nu fået lov til at ride små ture, og han må gerne gå på asfalt. Han er stadig ikke 100% normalt gående - da han er kortere gående på det ene forben. Han vil dog gerne ud og lave lidt, og vi tager det stille og roligt.

Så til mit formål med denne tråd; hvordan bør overgangen fra jordfolden (ridebanen) til græsfolden være?

Hvilke erfaringer har i gjort jer?

Hvordan har i gjort eller hvordan ville i gøre?

Han har jo ikke gået på græs i snart 3 mdr. så jeg tænker at det er gradvis tilvænning igen. Han kommer ikke til at gå med mundkurv, da den anden hest helt sikkert vil pille den af ham.

De går på en rimelig nedbidt fold - men hvor de stadig har lidt at spise af samt har en høhæk med blandet hø/halm at spise af.

Når græsset er vokset lidt op på den ene af foldene, så plejer jeg, at lade dem græsse på den om aftenen/natten fr ca. kl. 19 - 06. hvor de så kommer tilbage til den mere nedbidte fold.

På forhånd tak.

Vh Jannie

Den heldige ejer af Ribebro´s Gizmo, Felix, Crazy´s Bonansa og Ribebro´s Bella og Ribebro´s Filur. Selvom man ikke har fine papirer, kan man godt have fine navne!

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 11:06

Hej Jannie

Forfangenhed er yderst alvorligt, og den måde du beskriver det på via smed og urenhed i gang, lyder det som om din hest kun er en brøkdel i bedring. Det er meget vigtigt, at du behandler hesten som sukkersygepatient formegentligt resten af dens liv.

Hvis hesten ikke går normalt, skal du ikke ride den, det belaster jo hovene og gør ondt værre, den vil også få ømheder andre steder i kroppen, da den vil kompensere for sine ømme fusser. At tilbyde græs ad libitum, er blot at nedsætte hestens levetid.

Stadig ud fra det du beskriver, ville jeg lade hesten være på det bløde underlag. Finde en kammerat til underholdning. Køre hesten på forfangenhedsfoder, start i små mængder og langsomt trappe op til vinterfodringen. Tildele gode vitaminer, da hesten skal bruge dette til gendannelse af raske hove. En meget nøje udført foderplan som skal overholdes. Hvis ikke hesten er rentgående inden for en periode, ville jeg overveje et røngtenbillede af hovene, for at antage skadernes omfang i hovene.

Hvis du absolut vil ha, at hesten skal have græs, skal du tildele det afvejet, altså hvor du plukker/klipper det, eller håndgræs med start på 5min.

Blot mine erfaringer:-)

God bedring, og håber det bedste for Jer.

Anja

www.hestefobi.dk

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 11:08

Jeg ville holde den hest HELT væk fra alt der hedder græs.

Jeg ville nok også være meget forsigtig med at ride på en hest som viser tydelig tegn på det stadig gør ondt. Hvad siger dyrlægen?

Nøjes med at give ham hø og halm, intet græs.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Ingen græs i år
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 11:51

...så enkelt er det. Når han stadig ikke er ovre det, ville jeg slet ikke lægge vægt på (rytter)- måske gå små ture på blød bund og helt bestemt få taget nogle røntgenbilleder.

Jeg ville slet ikke overveje græs, før han er så rask at han kan tåle et arbejdsniveau der bedrer hans insulinfølsomhed betydeligt og det er måske først til næste år at han, MÅSKE er der at han MÅSKE kan klare LIDT græs, men ikke først på sæsonen.........

Til salg:

Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

fhgfhghfdghfg
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 15:09

Er det forfangenhed, så er jeg fuldt ud enig med ovenstående svar.

Men ud fra dit indlæg lyder det som om, at det udelukkende er din smed der er kommet med denne konklusion?

Har der slet ikke været dyrlæge inde over forfangenhedsdiagnosen?

At du må ride ham ham i skridt og lidt trav - og tilmed på hårdt underlag uden en dybdegående dyrlægeundersøgelse, forstår jeg ikke helt, at smeden kan have belæg for at vurdere?

Hvor længe har han været halt nu?

Hesten er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

Rengående..
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 15:47

Hej Medmindre han er rengående og ikke har symptomer synes jeg ikke du skal forsøge at introducere ham til græs i år. Der vil sandsynligvis blot ske en forværring. Til næste år kan du måske overveje græsning med mundkurv, hvis han er kommet ned i vægt og ellers er symptomfri. Et godt råd. Gå langt uden om gødede folde. Ren gift.

Jeg har en ældre pony med et forløb som din. Ingen mistænkte forfangenhed. Den var lettere urent gående på det ene bagben periodevis gennem et par år. Gl. skade sagde man. Smeden kunne til sidst oplyse den havde været forfangen. Gennemtrevlede nettet for info og fandt frem til at man flere steder i udlandet giver magnesium til forfangne med imponerende resultater. Det blev afprøvet. Resultatet er at ponyen i foråret gik fra småtgående til flyvende på knapt 1 måned. Den tåler fortsat kun nedbidt græs. Og vi kæmper stadig med vægten. Men forandringen er overvældende. Har selv svært ved at tro det. Har fået en ny pony. Anbefaler varmt til alle med forfangenhedsheste. Blot sørg for det er ren magnesium u. calcium hvis du kaster dig ud i det. Det har jeg bedst erafring med. Evt. undersøg om den har behov for ekstra b-vitaminer. Jeg har iøvrigt gjort samme erfaring med anden hest. (det er selvfølgelig kun supplement til alle de andre ting, man skal stadig tage sine forholdsregler ift foder vægt osv)

Fandt inspiration på bl.a. denne side..

www.gotcha.com.au/articles/ laminitis_obesity.php'

Og linker lige til pavo endnu engang

www.pavo-hestefoder.dk/ r%C3%A5dgivning/magnesium+alarm!+

0
0
Svar på denne tråd

Prøver igen,,,
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 16:38
0
0
Svar på denne tråd

nu ved jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  08-08-2011 20:27

om jeg lige får svaret jer alle.

Med hensyn til dyrlæge, blev hun kontaktet omgående da smeden havde været her første gang - og konstaterede forfangenhed. Dyrlægen havde da tjekket hesten fordi den var urent gående ca. 14 dage før og 14 dage før det igen (2 gange på en måned). Hun ville ikke se hesten men udskrev bare smertestillende - da jeg kunne fortælle, at smeden kunne se de 4 symptomer, som dyrlægen kigger efter ved forfangenhed. Hun ville heller ikke snakke med smeden på trods af, at han har et direkte tlf.nr. som kun må bruges af dyrlæger og derved er ret let at få fat i.

Hesten er på blød bund fint gående, han er ikke decideret halt, men lidt kortere gående på det ene forben - bl.a. på grund af beskæringen. Lang historie kort - den tidligere smed har ikke turde beskære nok = vinger og meget flad såler,langtrukket hvid linie (hvis jeg ikke har misforstået det).

Han kan sagtens finde på at trave, galopere, sparke bagud m.m. af sig selv uden opfordring. Han har ingen problemer med at bakke og vende som han havde før.

At jeg rider ham en smule er dels for at hjælpe blodomløbet og dels for at hjælpe vægttabet på vej. Han bliver ikke redet på asfalt og da slet ikke i trav. Og han bliver ikke redet hårdt på nogen måder - og kun på blødt underlag (ridebanen og få gange en lille skridttur på vores eng nå der er høstet hø- uden at græsse!)

Han får naturligvis vitaminer/mineraler, dagligt samt gærtilskud, hø/halm, tørrede brændenælder og en lille spandfuld græs. Der bliver tænkt nøje over, hvad den skal have at spise til vinter, der er lige et par ting jeg skal have styr på (gjordmål fx.) så bliver vinter-foderplanen bestilt.

Jeg har ingen planer om at smide den på græs nu og her, men vil gerne høre, hvordan andre har genintroduceret græs/alm. fold igen -hvornår, hvordan og så videre.

Hvor længe den har været "halt"/urent gående er svært at sige - temmelig længe synes jeg. Red den i marts mener jeg - hvor den var rengående. Da den blev urent gående troede jeg først den evt. have forvredet koden, trådt forkert eller noget på folden, men da det ikke gik over hurtigt, kontaktede jeg dyrlægen. Men til at starte med, trode min dyrlæge at det var endnu en hovbyld, som hun ikke kunne lokalisere (den havde én i aug. sidste år, som kom ud af sig selv efter 4 uger, obs. den gamle smed kunne heller ikke lokalisere den) den var rengående i vinters - men som altid lidt ømtået på ujævnt underlag fx. småsten. Vi fjernede dens forsko for nogle år siden, da den altid smed dem inden for 11-14 dage (pga. den gamle smeds dårlige beskæring havde den ikke rigtig noget horn sømmene kunne sidde fast i), og det kunne hovene ikke tåle.Tidligere smed har ikke nævnt at den kunne være/var eller havde været forfangen og han var ude ca. 1½ uge inden den nye smed kom ud.

Måske det kunne svare på nogle af jeres spørgsmål.

Vh Jannie

Den heldige ejer af Ribebro´s Gizmo, Felix, Crazy´s Bonansa og Ribebro´s Bella og Ribebro´s Filur. Selvom man ikke har fine papirer, kan man godt have fine navne!

0
0
Svar på denne tråd

forfangen.
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 01:00

sæt aldrig en hest som har været forfangen tilbage på græs nogensinde, så vil den blive det igen. Det danske græs er fyldt med sukker, og de heste som spiser for meget og bliver for tykke eller forfangne, kan bare ikke tåle at stå på græs.

0
0
Svar på denne tråd

Nu ved jeg ikke om
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 11:59

om jeg har læst indlægget helt grundigt, men prøv med nogen boots med såler i? Hvis den er rengående med det på, så kan du ride, ellers ikke. Det er virkelig vigtigt at den er komfortabel.

Som Eva, vil jeg også råde dig til at springe denne sæson over med græs, og se hvordan det går i løbet af vinteren. Den skal både være slank og i god træningstilstand. Ikke blot lidt let hyggeridning, men i regelmæssig arbejde. Så vil du se på hovene om der stadig er knas med stofskiftet.Hvis de inden næøste forår stadig har tendens til at vinge ud og den hvide linie strækker sig og sål er flad, så skal græs ikke overvejes. Sker der ændringer på hovene under den mængde græs den får, så skal strategien ændres igen til mindre sukker, her græs. Hovene er fantastisk spejl af hvad de kan tåle af foder.

Vi skal du og din smed ikke kan få en dialog med dyrlægen, så ville jeg overveje ny dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd

græs....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 20:13

får han skam heller ikke- anden end den spandfuld jeg plukker dagligt. Jeg tænker mere langsigtet fremad, hvordan jeg vænner ham til at gå på alm. fold igen - her engang sent efterår/vinter, hvor der ikke rigtig er græs på folden, og det ikke er så farligt.

Der burde han vel kunne komme ud og gå med de andre.

Mht. at overveje ny dyrlæge - så er jeg ved at undersøge, hvem jeg skal bruge i stedet for (andres erfaringer og anbefalinger af dyrlæger i området).

0
0
Svar på denne tråd

Græsset er desværre
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 00:55

Lige så farligt i efteråret, som i foråret.

www.hestedoktoren.dk/Vejledninger/ PDF/Forfangenhed_behandling.pdf

0
0
Svar på denne tråd

Græs og forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 11:05

Som flere af jer allerede har beskrevet, ville jeg slet ikke overveje græs igen, for en hest som én gang er konstateret forfangen. Den vil sandsynligvis altid være disponeret. Det er en alvorlig lidelse som kræver særlige forholdsregler. Det er de færreste af vores tam-/rideheste som tåler græs i det hele taget. Med hensyn til ridning og den videre genoptræning af hesten, så kontakt en kompetent dyrlæge som kan give en faglig, fysiologisk vurdering og rådgivning.

Har du eller din hest muskelspændinger, skævheder o.l. ?

Måske kan jeg hjælpe. For mere info:

lenepovlsen@yahoo.dk / mobil 26661230.

Læge- og fysioterapeuteksamineret Sportsmassør

og stud. Hestemassør

0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 11:55

Hej

Øhhh jo mere nedbidt græsset er, jo mere fruktan (det sukker-giftstof) dannes der i græsset (stænglen). Så skal den på græs er det fint med mundkurv men der skal være nok græs og ikke noget der er nedbidt for så BLIVER den helt sikkert forfangen igen. Og Så må du ikke give den havre hvis du er vant til det også. Stivelsen i havren er ligeledes det rene gift for en hest der døjer m forfangenhed.

Jeg er uddannet staldmester (faglært landmand m heste som speciale) og har lært utroligt meget om korrekt fodring osv.

Håber du kan bruge det og om ik andet så spørg dyrlægen og jeg ved han/hun siger det samme som mig :)

Go bedring m hesten

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider