om jeg lige får svaret jer alle.
Med hensyn til dyrlæge, blev hun kontaktet omgående da smeden havde været her første gang - og konstaterede forfangenhed. Dyrlægen havde da tjekket hesten fordi den var urent gående ca. 14 dage før og 14 dage før det igen (2 gange på en måned). Hun ville ikke se hesten men udskrev bare smertestillende - da jeg kunne fortælle, at smeden kunne se de 4 symptomer, som dyrlægen kigger efter ved forfangenhed. Hun ville heller ikke snakke med smeden på trods af, at han har et direkte tlf.nr. som kun må bruges af dyrlæger og derved er ret let at få fat i.
Hesten er på blød bund fint gående, han er ikke decideret halt, men lidt kortere gående på det ene forben - bl.a. på grund af beskæringen. Lang historie kort - den tidligere smed har ikke turde beskære nok = vinger og meget flad såler,langtrukket hvid linie (hvis jeg ikke har misforstået det).
Han kan sagtens finde på at trave, galopere, sparke bagud m.m. af sig selv uden opfordring. Han har ingen problemer med at bakke og vende som han havde før.
At jeg rider ham en smule er dels for at hjælpe blodomløbet og dels for at hjælpe vægttabet på vej. Han bliver ikke redet på asfalt og da slet ikke i trav. Og han bliver ikke redet hårdt på nogen måder - og kun på blødt underlag (ridebanen og få gange en lille skridttur på vores eng nå der er høstet hø- uden at græsse!)
Han får naturligvis vitaminer/mineraler, dagligt samt gærtilskud, hø/halm, tørrede brændenælder og en lille spandfuld græs. Der bliver tænkt nøje over, hvad den skal have at spise til vinter, der er lige et par ting jeg skal have styr på (gjordmål fx.) så bliver vinter-foderplanen bestilt.
Jeg har ingen planer om at smide den på græs nu og her, men vil gerne høre, hvordan andre har genintroduceret græs/alm. fold igen -hvornår, hvordan og så videre.
Hvor længe den har været "halt"/urent gående er svært at sige - temmelig længe synes jeg. Red den i marts mener jeg - hvor den var rengående. Da den blev urent gående troede jeg først den evt. have forvredet koden, trådt forkert eller noget på folden, men da det ikke gik over hurtigt, kontaktede jeg dyrlægen. Men til at starte med, trode min dyrlæge at det var endnu en hovbyld, som hun ikke kunne lokalisere (den havde én i aug. sidste år, som kom ud af sig selv efter 4 uger, obs. den gamle smed kunne heller ikke lokalisere den) den var rengående i vinters - men som altid lidt ømtået på ujævnt underlag fx. småsten. Vi fjernede dens forsko for nogle år siden, da den altid smed dem inden for 11-14 dage (pga. den gamle smeds dårlige beskæring havde den ikke rigtig noget horn sømmene kunne sidde fast i), og det kunne hovene ikke tåle.Tidligere smed har ikke nævnt at den kunne være/var eller havde været forfangen og han var ude ca. 1½ uge inden den nye smed kom ud.
Måske det kunne svare på nogle af jeres spørgsmål.
Vh Jannie