Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Træpiller vs. hamp/hør
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 18:40

Skal flytte hestene til en ny stald, og står med et ben i hver "strøelseslejr" - kan ikke helt finde ud af, om jeg skal bruge træpiller eller hamp/hør, så vil være rigtig glad for at høre andres erfaringer med fordele og ulemper ved disse f.eks. priser, forbrug osv.

Maj Britt

www.hyttenwesternriders.dk

Timi på 15 år sælges. Kan gå LB dressur og spring og er desuden westernredet i de sidste 2 år. Se annonce her på hestenettet.

0
0
Svar på denne tråd

har prøvet det hele
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 13:45

Vi har efterhånden prøvet det hele af flere omgange og det eneste som er 100% sikkert er at vores nøjsomme ponydreng skal stå på en ikke spiselig bund.

Har prøvet ren tøtv = mørkt og skrækkeligt. Så tørv med træpiller, fint til at starte med men endte igen mørkt og lidt soppet.

Så rene træpiller men syntes det var svært at få en rigtig god og tyk bund uden at den blev hård hvis det ikke blev vendt ofte og så var arbejdet for meget og for tidskrævende.

Så gik vi over til hør og det har vi været super glade for, men fik ikke lavet en god nok bund til at starte med og var alt for flittig med udmugningen så syntes han stod lidt tyndt og jeg brugte rigtig meget hør.

Hans boks er af standardstørrelse men jeg holder et stykke fri for bund der hvor hans balje til grovfoder står og hans nat hønet hænger, det sparer på sorteringen af grovfoder fra bunden.

I år har jeg besluttet mig for at bygge en god tyk bund af træpiller som sugende underlag og bruge hør som et godt toplag. Den løsning tror jeg vi bliver glade for i sidste ende :-)

Du kan jo starte med at prøve kun træpillerne, se hvad du og hestene synes om det og bliver det for træls - lave et toplag med f.eks hør. God fornøjelse :-)

0
0
Svar på denne tråd

Fra Halm til Hamp
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 18:27

Jeg har for første gang sidste efterår prøvet noget andet end halm. Jeg har to løsdrifter. Den ene med islændere og den anden med 3 store heste, 2 friesere og en stor gelder. Jeg gik over på hamp og det var godt nok med noget blandede resultat. Med islænderne er det gået over alt forventning. Det var super at holde, aldrig vådt og frøs ikke i vinters. Det bliver dog hurtigt mørkt, men super blødt og tørt. Hos dem fik jeg lavet en rigitg god tyk bund som jeg køre vidre på her den næste sæson. Mem men men....hos de store var der rigtig mange bekymringer. For det første er sådan en 3 store baryler nogle store "svin" i forhold til islænderne. Deres madras startede okey, men jeg skulle fylde en del på hele tiden for at få bygget en nogenlunde tykkelse på. Men som vinteren skred ind blev det noget værre noget. Madrasen var hele tiden halv våd og soppet lige meget hvor meget jeg tog ud og fyldte ind, den frøs og blev sten hård og det var noget rigtig @!#$ for at sige det mildt. Jeg tror jeg brugt en formue på strøelse i den løsdrift og lige mege hvor meget jeg kom på var den våd og frosen. Men jeg har ikke opgivet endnu..I år har jeg simpelhen gjordt det at madrasen er tørret rigtig godt igennem og blevet rykket ind i deres nye løsdrift og ovenpå der er der kommet et godt tykt nyt lag hamp.Det er levandøren af hampen der har forslået denne metode. Så jeg starter med en kanon tyk bund i år. tror at det der gik galt var at bunden var for tynd fra start og jeg kunne simpelhen ikke få den tyk nok, derfor frøs den..(tror jeg)Nu prøver jeg en sæson mere og ser om det hjælper. Men det er ellers smadder lækkert at arbejde med, og det lugter ikke...

Rina

0
0
Svar på denne tråd

Træpiller
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 21:55

Jeg har lige fået min hest på træpiller og nøj jeg er glad for det.

Jeg har et rigtigt bokssvin.

Da han stod på halm, kunne der køres 2 alm. trillebøre vådt og beskidt halm ud hver dag.

Da han stod på spåner brugte jeg 2 baller pr. uge + 4 baller til opstart, hvis jeg skulle holde den bare nogenlunde pæn.

Nu hvor han står på træpiller, tager udmugningen 5 min. og boksen er ren og pæn at se på.

Team Amata

Nu med de 2 dejligste Hotline og Dicardo afkom efter samme hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

Halmpiller eller rapspiller
Forfatter: 
Dato:  08-08-2011 14:43

Har min hest på pressede halmpiller eller rapspiller, alt efter, hvad jeg lige kan få billigst. Det er jeg superglad for. Fjerner pærer hver dag og den/de våde pletter en gang om ugen. Det er som regel kun nødvendigt at fjerne ca. 1 trillebør fugtigt 1-2 gange om ugen og så pærerne dagligt.

Det fungerer godt, og jeg er sluppet af med sur stråle og lugtgener i stalden.

Mvh

Den Gamle

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-08-2011 18:48

Mange tak for jeres input. Tror jeg mest hælder til hamp, da jeg har en formodning om, at det giver en mere isolerende og fjedrende bund end træpiller. Sidste år brugte jeg flax, som var dejlig tørt og fjedrende, men træls at muge ud i.

Lader I madressen ligge hele sæsonen og fylder efter med tørt toplag eller skifter I hele boksen ud, og starter forfra på et tidspunkt?

Maj Britt

www.hyttenwesternriders.dk

Timi på 15 år sælges. Kan gå LB dressur og spring og er desuden westernredet i de sidste 2 år. Se annonce her på hestenettet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider