Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mus med nydannelser ?
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 18:17

Jeg har en 2 års plag som netop har fået konstateret mus med nydannelser foran i hf. kodeled.

Er der nogen af jer der har erfaringer med dette ?

Jeg har aldrig før haft hest med dette problem, men har dog forsøgt at læse mig frem til det.

OCD er arveligt betinget, mens mus kan være opstået af en skade, er dette korrekt?

Hvordan er fremtidsudsigterne hvis en sådan skal fjernes?

Iflg. dyrlæge har den siddet der længe, så her tænker jeg i om man kan sige en cirka tid for hvor længe der går inden der begynder at komme nydannelser?

Hesten er grad 3 halt og har tydeligt ondt, derfor er vi lidt i dilemma mht. operation eller ej.

Vi venter svar fra dyrlæge der skal snakke med Ansager mandag mht. hvordan odds og risici er når den sidder hvor den gør.

I tiden der til vil jeg meget gerne høre jeres viden og erfaringer inden for dette område?

Håber at høre fra nogen :)

Mvh. Nadja

.. nu med prinsen og det halve kongerige ..

Firde van de Kerkweide

Stutteri Jestis Alekxandra DH

Darcia ERDH

0
0
Svar på denne tråd

Sådan som
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 00:15

jeg har forstået det er der dårlig prognose ved operation af OCD, hvis der er opstået halthed og/eller er galle pga fragmentet, men I må jo lytte til fagkundskaben.

Jeg hører "rundt omkring" at der er blevet mindre at lave = færre penge i kassen på nogle hesteklinikker ( nedgang i hestebestanden ).

Sådan noget håber man jo ikke påvirker veterinærens optimisme i forhold til en evt. behandling, men jeg er nok typen der aligevel ville have det i baghovedet

Held og lykke med ham og lad os høre hvad de mener.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

OCD.........
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 12:10

OCD er en forstyrrelse i forkalkningsprossen af brusken, mens føllet/plagen vokser.

Denne forstyrrelse ses oftest i skulderled, haseled og knæled. Mere sjældent i kode- og hovled.

Opstår i den sene drægtighed og de første levemåneder.

Ved OCD kan skaden i ledbrusken rives af i et lille stykke = mus. Men hesten kan altså godt have OCD uden at have mus.

I begge tilfælde - både OCD med/uden mus - kan hestene blive halte, så det er ikke kun når en mus sætter sig i klemme i leddet, at de kan blive halte.

Symptomer på OCD:

Galle

Stiv gang

Halthed i slemme tilfælde.

Mus(uden OCD) kan opstå ved en skade - hvor der slåes et stykke af brusfladen. Ved en skade er det altså ikke en forstyrrelse i forkalkningsprocessen - men et traume/styrt/fald/spark som river et lille stykke af ledfladen af = mus.

Det lyder umiddelbart ikke så godt, at din plag er så halt som han er - noget må generer kraftigt, og evt lave mere skade i leddet. Så godt du får en vurdering af om han skal i operation.

Hvor hurtig nyddannelser opstår - det ved jeg ikke - her må dyrlægerne nok vurderer det.

Men jeg har en veninde, som havde en unghest i rgt da den var 3 år - 9 måneder senere havde den meget kraftige nydannelser i hele hovledene, og var uheldbredelig halt.

Dyrlægen havde aldrig set det før - og havde ikke troet det var samme hest, hvis det altså ikke var ham selv der havde taget billederne 9 måneder før.

Hesten her led dog af en alvorlig sygdom med bylder i lungerne og nyddannelser rundt omkring i kroppen - så om sygdommen speede væksten af nyddannelser op - det ved jeg ikke.

Generelt kan dyrlæger jo operer på alt - så man skal tage snakken med dem om hvad udsigterne er. Og der har jeg ikke oplevet dyrlægerne lyve, som der bliver lagt op til i indlægget over mig - hvis kunden vil operer ja så gør de det. Men når man frem til at dens udsigt er ringe - ja så er det op til kunden om de vil give hesten chancen eller stoppe før det kommer til at koste for meget.

Umiddelbart ville jeg overveje meget kraftigt om det er "udgiften" værd at operere en allerede halt plag - men nu er jeg heller ikke følelsemæssig involveret, og så er det jo nemt at sige.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 18:11

Charlotte: Hvordan påviser man en halthed som følge af OCD, hvis ikke der faktisk er en mus / røntgenforandringer i leddet?

Jeg har aldrig hørt om, at en hest kan blive halt blot af genetisk at bære OCD. Men at haltheder som følge af OCD netop skyldes at der opstår mus / OCD brud / røntgenforandringer eller hvad man nu betegner det.

Hvis hesten kan blive halt blot af at bære OCD uden egentlige mus/forandringer er der jo ikke den store fidus i at røntgenfotografere ved køb for at udelukke OCD gener.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 19:16

Tak for jeres svar.

Som jeg har kunnet læse mig til, ser prognosen for at han bliver 100% rentgående efter operation hvis ringe når han er så halt som han er..

Jeg håber at høre fra dyrlæge imorgen, men inderst inde er beslutningen nok taget.. Jeg kan ikke bære at han skal igennem operation og den efterflg. lange genoptræning hvis der er chance for at han ikke bliver god igen..

Jeg er ubeskriveligt ærgelig over at fejlen ikke blev opdaget før han blev så halt som han er nu, måske der havde været bedre odds dengang..

Det skærer i mit hjerte at se han har ondt når han går herude på folden, så jeg håber dyrlæge og jeg kan finde den bedste og hurtigste løsning for ham..

Mvh. Nadja

.. nu med prinsen og det halve kongerige ..

Firde van de Kerkweide

Stutteri Jestis Alekxandra DH

Darcia ERDH

0
0
Svar på denne tråd

Halt uden mus....
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 20:02

Ved OCD kan hesten være halt uden at der er en mus til stede, hvis der er brud/revner/områder uden brusk i ledfladen.

Men OCD brud/revner vil kunne "lave" en mus, som er et afrevet stykke brusk.

Så man kan sige, at mus kræver at der rives et stykke brusk af, der "flyder" frit rundt.

Jeg har opereret folk med slidgigt/sportsskader o.l. i primært knæ - og der kan forekomme skader hvor der ikke er menisklæsion og/eller mus, men hvis fx knogle overfladen er blottet i leddet så gør det ondt, når knogleender gnider mod hinanden.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 21:28

Okay så forstår jeg bedre. Jeg troede du mente at hesten kunne blive halt uden at der var noget som helst røntgenmæsssigt at se - altså blot hvis hesten bare anlægget for OCD uden at have udviklet det. Men du har helt ret - den kan selvfølgelig også godt blive halt af OCD brud uden egentligt løsrevne mus :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider